Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Hallo,
ik ben de laatste dagen elke dag gaan rondrijden in Kontich en er zijn een paar situaties die ik verwarrend vind:
situatie 1:
als je van de Duffelsesteenweg komt en je wil op de rotonde de afslag nemen naar de Duffelshoek, staat daar een bord met een pijl verboden naar rechts afslaan en een onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer -12 T'. Slaat die pijl verboden afslaan naar rechts dan op de eerste afslag van de rotonde, en mag ik dan, hoewel ik -12 T, niet afslaan omdat ik geen plaatselijk verkeer ben? Hier is de situatie op google maps: https://www.google.be/maps/@51.1199963, ... 312!8i6656
situatie 2:
als je uit de Vredestraat komt en je wil de J F Gellyncklaan inrijden, is het dan best om gewoon de rotonde eerst helemaal rond te rijden, ipv zo een korte afslag te nemen?
https://www.google.be/maps/dir/Vredestr ... 61!1m0!3e0
situatie 3:
Deze straat vind ik echt verschrikkelijk, ik weet hier nooit goed hoe het zit met de voorrang. Als je de bocht mee naar links volgt heb je sowieso voorrang. Maar wat als je nu rechtdoor of naar rechts gaat? Ik denk dat je dan ook voorrang hebt doordat er boven nog een ander bord staat dat zegt dat ik mij op de voorrangsweg bevind... klopt dat?
https://www.google.be/maps/@51.1292912, ... 312!8i6656
Ik hoop dat het maken van klikbare URL's gelukt is, indien niet, sorry!
ik ben de laatste dagen elke dag gaan rondrijden in Kontich en er zijn een paar situaties die ik verwarrend vind:
situatie 1:
als je van de Duffelsesteenweg komt en je wil op de rotonde de afslag nemen naar de Duffelshoek, staat daar een bord met een pijl verboden naar rechts afslaan en een onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer -12 T'. Slaat die pijl verboden afslaan naar rechts dan op de eerste afslag van de rotonde, en mag ik dan, hoewel ik -12 T, niet afslaan omdat ik geen plaatselijk verkeer ben? Hier is de situatie op google maps: https://www.google.be/maps/@51.1199963, ... 312!8i6656
situatie 2:
als je uit de Vredestraat komt en je wil de J F Gellyncklaan inrijden, is het dan best om gewoon de rotonde eerst helemaal rond te rijden, ipv zo een korte afslag te nemen?
https://www.google.be/maps/dir/Vredestr ... 61!1m0!3e0
situatie 3:
Deze straat vind ik echt verschrikkelijk, ik weet hier nooit goed hoe het zit met de voorrang. Als je de bocht mee naar links volgt heb je sowieso voorrang. Maar wat als je nu rechtdoor of naar rechts gaat? Ik denk dat je dan ook voorrang hebt doordat er boven nog een ander bord staat dat zegt dat ik mij op de voorrangsweg bevind... klopt dat?
https://www.google.be/maps/@51.1292912, ... 312!8i6656
Ik hoop dat het maken van klikbare URL's gelukt is, indien niet, sorry!
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
1. Dat is geknoei met verkeersborden. De bedoeling is het zwaarder vervoer + 12 ton uit de woonwijken houden, behalve uitzonderlijk plaatselijk verkeer voor het geval dat een vrachtwagen daar ergens goederen moet lossen of laden.
2. Goed idee om een toertje rond te rijden want zo kort afslaan is niet mogelijk. Maar 'toertje rond' is niet nodig want net voor die rotonde is wel een kleine uitrit.
3. Dan moet je de theorie nog eens goed doornemen. Het is geen bord voorrangsweg!
Het bord betekent dat je voorrang hebt op het kruispunt en het onderbord duidt het tracé (traject) van de weg aan waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
Als je de éérste straat rechts afslaat, volg je de regels van rechts afslaan (opletten voor voetgangers en fietsers).
Als je, volgens jou rechtdoor wil, is dat eigenlijk de tweede straat rechts afslaan.
Voorbeeld (maar dan met een rechtse bocht):
de brede witte streep stelt het voorrangstraject voor en de kleine streepjes de zijstraten.
Dit onderbord zie je wanneer je uit de richting Lint komt.
Je bent niet de enige die het verwarrend vindt omdat op het bord voorrang het pijltje rechtop staat en de illusie schept dat je voorrang zou hebben als je rechtdoor rijdt.
Opletten hier!!! Komende vanuit Lint, 2de straat links (richting kerk) hebben de tegenliggers komende vanuit de Kauwlei voorrang.
2. Goed idee om een toertje rond te rijden want zo kort afslaan is niet mogelijk. Maar 'toertje rond' is niet nodig want net voor die rotonde is wel een kleine uitrit.
3. Dan moet je de theorie nog eens goed doornemen. Het is geen bord voorrangsweg!
Het bord betekent dat je voorrang hebt op het kruispunt en het onderbord duidt het tracé (traject) van de weg aan waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
Als je de éérste straat rechts afslaat, volg je de regels van rechts afslaan (opletten voor voetgangers en fietsers).
Als je, volgens jou rechtdoor wil, is dat eigenlijk de tweede straat rechts afslaan.
Voorbeeld (maar dan met een rechtse bocht):
de brede witte streep stelt het voorrangstraject voor en de kleine streepjes de zijstraten.
Dit onderbord zie je wanneer je uit de richting Lint komt.
Je bent niet de enige die het verwarrend vindt omdat op het bord voorrang het pijltje rechtop staat en de illusie schept dat je voorrang zou hebben als je rechtdoor rijdt.
Opletten hier!!! Komende vanuit Lint, 2de straat links (richting kerk) hebben de tegenliggers komende vanuit de Kauwlei voorrang.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Bedankt rijprof voor de uitleg. Dat kleine uitritje was mij inderdaad al opgevallen maar ik durfde er niet goed over rijden. vandaag was ik daar weer, maar deze keer ging ik van de J F Gellynck naar de Vredestraat (omgekeerde dus) en van daaruit mag je dan precies wel niet over dat kleine uitritje (dikke witte lijn?). Ik ben erover gereden maar denk dat dat wel fout was ... Ik moet zeggen, ik vind situatie 3 nog altijd heel verwarrend qua voorrangen, maar dat zal dan wel aan mij liggen.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
2 ernstige fouten! Over de doorlopende streep en spookrijden!!! Uit de andere richting moet je wel via de rotonde rijden.maar deze keer ging ik van de J F Gellynck naar de Vredestraat (omgekeerde dus) en van daaruit mag je dan precies wel niet over dat kleine uitritje (dikke witte lijn?)
Als je het blauwe onderbord bekijkt, stelt de dikke witte streep het afbuigend traject voor waarop je voorrang hebt en de kleine streepjes zijn de zijwegen die jou voorrang moeten verlenen. Het is toch erg belangrijk dat je dit goed begrijpt want anders kunnen er ongevallen gebeuren. Bekijk ook nog eens de theorie hierover: https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... e-voorrang... Ik moet zeggen, ik vind situatie 3 nog altijd heel verwarrend qua voorrangen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Daar mag men met 12t of meer OF indien met geen plaatselijk verkeer is [op de steenweg], dus de rotonde niet oprijden ...gast369 schreef: ↑15 nov 2017, 15:19
als je van de Duffelsesteenweg komt en je wil op de rotonde de afslag nemen naar de Duffelshoek, staat daar een bord met een pijl verboden naar rechts afslaan en een onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer -12 T'. Slaat die pijl verboden afslaan naar rechts dan op de eerste afslag van de rotonde, en mag ik dan, hoewel ik -12 T, niet afslaan omdat ik geen plaatselijk verkeer ben? Hier is de situatie op google maps: https://www.google.be/maps/@51.1199963, ... 312!8i6656
Niet de bedoeling, maar wél wat er staat met de verkeersborden ...
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Opnieuw een puinhoop inzake verkeerstekens ...gast369 schreef: ↑15 nov 2017, 15:19 als je uit de Vredestraat komt en je wil de J F Gellyncklaan inrijden, is het dan best om gewoon de rotonde eerst helemaal rond te rijden, ipv zo een korte afslag te nemen?
https://www.google.be/maps/dir/Vredestr ... 61!1m0!3e0
Als die bocht zo kort is, kan je idd beter een keer rondrijden en de beter haalbare bocht nemen vanop de rotonde.
Ik kan daar met mijn auto terugdraaien
Overigens kan je iets voor de rotonde toch al rechts afslaan, zonder over de rotonde te moeten ?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Goed gezien! Strikt genomen mag je je zelfs de rotonde niet oprijden (richtingsverandering naar rechts). Als ze dat bord vlak voor de bewuste uitrit zouden zetten, zullen velen 'em missen.Inazuma schreef:Daar mag men met 12t of meer dus de rotonde niet oprijden ...
Niet de bedoeling, maar wél wat er staat met de verkeersborden ...
En... er staat -12 ton i.p.v. +12 ton. Wat een wegwanbeheer!
Dat éérste bochtje (uitritje) is best haalbaar met een personenwagen maar met een vrachtwagen heb ik zo mijn twijfels en dan is toertje rond een oplossing.Als die bocht zo kort is, kan je idd beter een keer rondrijden en de beter haalbare bocht nemen vanop de rotonde
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
UPDATE Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Kontich
Mechelsesteenweg
https://goo.gl/maps/wcGyVtqmjWeY4bF39
Bij kandidaat bestuurders een al lang beruchte smalle straat in Kontich centrum
De voorrangsborden die je voorrang gaven op de Mechelsesteenweg, waren in het smalle deel al jàren weg.
Maar er stonden nog wel voorrangsborden B1 in de zijstraten ...
Toen ik er laatst passeerde, bleken de B1 in de zijstraten wég te zijn, en geldt er nu dus voorrang van rechts
Wat overigens in het "brede" deel van de Mechelsesteenweg (het deel tussen Duffelsesteenweg en N1 / Koningin Astridlaan) al langer was.
Mechelsesteenweg
https://goo.gl/maps/wcGyVtqmjWeY4bF39
Bij kandidaat bestuurders een al lang beruchte smalle straat in Kontich centrum
De voorrangsborden die je voorrang gaven op de Mechelsesteenweg, waren in het smalle deel al jàren weg.
Maar er stonden nog wel voorrangsborden B1 in de zijstraten ...
Toen ik er laatst passeerde, bleken de B1 in de zijstraten wég te zijn, en geldt er nu dus voorrang van rechts
Wat overigens in het "brede" deel van de Mechelsesteenweg (het deel tussen Duffelsesteenweg en N1 / Koningin Astridlaan) al langer was.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Zijstraten liggen in een woonerf. Wie deze een woonerf rijdt, moet voorrang verlenen.
Maar erg duidelijk is het niet als je daar voor het eerst komt.
Maar erg duidelijk is het niet als je daar voor het eerst komt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Is absoluut niet voor eerst dat ik daar komde rijprof schreef: ↑30 jul 2019, 23:52 Zijstraten liggen in een woonerf. Wie uit deze woonerf rijdt, moet voorrang verlenen.
Maar erg duidelijk is het niet als je daar voor het eerst komt.
Enkel sommige straten zijn woonerf
Woonerf verandert voorrang van rechts bij mijn weten niet
Graag verwijzing naar wegcode ...
Als er een B1 staat bij uitgang, moet er geen B9/B15 in dwarsstraat staan (wat dus voordien idd niet was)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Een B9/B15 zou het toch duidelijker maken. 'k Snap niet goed waarom dat aan woonerven niet moet.Inazuma schreef:Als er een B1 staat bij uitgang, moet er geen B9/B15 in dwarsstraat staan (wat dus voordien idd niet was)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Graag verwijzing naar bepaling in wegcode dat verlaten van een woonerf voorrang van rechts zou aanpassen in België ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Een 'leak' in de wegcode.
Meestal staat er een omgekeerde driehoek bij het verlaten van een woonerf (aan een kruispunt), maar vaak staat er géén B9/B15 op de weg die voorrang heeft. 'k Snap nog altijd niet goed waarom... Je moet dus kijken naar de omgekeerde driehoek in de zijstraat om te weten of je voorrang hebt. Niet altijd duidelijk....!
Ik begrijp dat beginnende leerlingen het daar in Kontich (winkelstraat) het moeilijk mee hebben.
Komende van Mechelsesteenweg,
aan Duffelsesteenweg (Post) > voorrang aan rechts,
30 meter verder zijstraatje (uit een woonerf) > voorrang,
zijstraatje van het Sint-Jansplein (einde woonerf) > voorrang,
vlak voor de kerk (einde woonerf) > voorrang,
vlak voor het oude gemeentehuis (waar de lijnbussen vertrekken) > voorrang aan rechts,
op het gemeenteplein > voorrang aan rechts.
Waarom zet men daar geen duidelijke verkeersborden???
Meestal staat er een omgekeerde driehoek bij het verlaten van een woonerf (aan een kruispunt), maar vaak staat er géén B9/B15 op de weg die voorrang heeft. 'k Snap nog altijd niet goed waarom... Je moet dus kijken naar de omgekeerde driehoek in de zijstraat om te weten of je voorrang hebt. Niet altijd duidelijk....!
Ik begrijp dat beginnende leerlingen het daar in Kontich (winkelstraat) het moeilijk mee hebben.
Komende van Mechelsesteenweg,
aan Duffelsesteenweg (Post) > voorrang aan rechts,
30 meter verder zijstraatje (uit een woonerf) > voorrang,
zijstraatje van het Sint-Jansplein (einde woonerf) > voorrang,
vlak voor de kerk (einde woonerf) > voorrang,
vlak voor het oude gemeentehuis (waar de lijnbussen vertrekken) > voorrang aan rechts,
op het gemeenteplein > voorrang aan rechts.
Waarom zet men daar geen duidelijke verkeersborden???
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
Neen, want die borden gelden niet voor jou. Die borden geven aan dat de andere bestuurder voorrang moet verlenen, maar niet dat jij daarom voorrang hebt. Als de andere bestuurder zijn B9/B15 negeert, moet jij voorrang van rechts geven.de rijprof schreef: ↑01 aug 2019, 23:21 Een 'leak' in de wegcode.
Meestal staat er een omgekeerde driehoek bij het verlaten van een woonerf (aan een kruispunt), maar vaak staat er géén B9/B15 op de weg die voorrang heeft. 'k Snap nog altijd niet goed waarom... Je moet dus kijken naar de omgekeerde driehoek in de zijstraat om te weten of je voorrang hebt.
Re: Enkele vragen verkeerssituaties Kontich
de rijprof schreef: ↑01 aug 2019, 23:21 Een 'leak' in de wegcode.
Meestal staat er een omgekeerde driehoek bij het verlaten van een woonerf (aan een kruispunt), maar vaak staat er géén B9/B15 op de weg die voorrang heeft. 'k Snap nog altijd niet goed waarom... Je moet dus kijken naar de omgekeerde driehoek in de zijstraat om te weten of je voorrang hebt. Niet altijd duidelijk....!
Ik begrijp dat beginnende leerlingen het daar in Kontich (winkelstraat) het moeilijk mee hebben.
Neen, voorrang van rechtsKomende van Mechelsesteenweg,
aan Duffelsesteenweg (Post) > voorrang aan rechts,
30 meter verder zijstraatje (uit een woonerf) > voorrang,
Neen, voorrang van rechtszijstraatje van het Sint-Jansplein (einde woonerf) > voorrang,
Neen, voorrang van rechtsvlak voor de kerk (einde woonerf) > voorrang,
De B1 bij uitrijden woonerven zijn immers weggehaald ...
Omdat ze er mét B1 niet moesten, en nu ook niet moeten staan ...Waarom zet men daar geen duidelijke verkeersborden???
Nogmaals rijprof:
Er is in Belgie GEEN voorrangsplicht voor wie een woonerf verlaat
Verwijs naar de wetgeving terzake, of hou er mee op ... Seriously