Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Vragen over praktijkexamen
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Vragen over praktijkexamen
Je moet het kruispunt vrijhouden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Vragen over praktijkexamen
Hij controleert OOK of de verlichting wel naar behoren werktGast schreef: ↑10 jun 2017, 13:35 Je moet enkel de verschillende lichten bedienen en de examinator ziet buiten of je het juiste licht hebt aangestoken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Vragen over praktijkexamen
Bij file verkeer, zelfs al heb je voorrang, lijkt het mij hoffelijk om te ritsen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vragen over praktijkexamen
Dus als dit zich voor zou doen op m'n praktijkexamen volgende week, dan moet ik de straat waarop ik normaal voorrang heb, vrijhouden tot wanneer ik geheel voorbij die zijstraat/kruispunt (en het er achterliggende zebrapad eigenlijk ook...) kan rijden?
Stel dat er uit die zijstraat een tiental opdringerige automobilisten komen en allemaal gebruik/'misbruik' maken van mijn actie en allemaal 'voorsteken'... dit kan dan toch wel zeker 10 minuten extra tijd kosten. Zal de examinator dan niet verveeld worden of denken dat ik mijn voorrangsregels niet goed ken?
Stel dat er uit die zijstraat een tiental opdringerige automobilisten komen en allemaal gebruik/'misbruik' maken van mijn actie en allemaal 'voorsteken'... dit kan dan toch wel zeker 10 minuten extra tijd kosten. Zal de examinator dan niet verveeld worden of denken dat ik mijn voorrangsregels niet goed ken?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Vragen over praktijkexamen
In een normale situatie neem je voorrang. Bij druk fileverkeer kun je al eens hoffelijk zijn en er ééntje tussen laten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vragen over praktijkexamen
Oke bedankt, dat is een duidelijk antwoord
Verder kwam ik vandaag in de volgende situatie terecht:
Ik rijd vaak rond met een navigatieapp op mijn smartphone, die ik aan het dashboard van de auto bevestig. Deze toont ook wat de maximale snelheid is op wegen etc. Nu beweert de app dat je op een bepaalde plaats maar 30 mag rijden vanaf een bepaalde oversteekplaats met het onderstaande bord. Ik ben een aantal keren teruggereden in die straat en werkelijk nergens bevindt zich een begin- en eindbord met 30-zone... Het is een vrij drukke straat, met tramspoor in het midden, waar je verder over de gehele lengte 50 mag rijden (nergens restricties).
Betekent het onderstaande bord dan dat je maar max. 30 mag rijden? Ik weet dat dit bord vrijwel altijd in de 30-zones zelf staat. Maar ditmaal stond het dus buiten een aangeduide 30-zone en de applicatie zei me dat er maar maximaal 30 km/h gereden mag worden tot het eerstvolgende kruispunt.
Confused...
Verder kwam ik vandaag in de volgende situatie terecht:
Ik rijd vaak rond met een navigatieapp op mijn smartphone, die ik aan het dashboard van de auto bevestig. Deze toont ook wat de maximale snelheid is op wegen etc. Nu beweert de app dat je op een bepaalde plaats maar 30 mag rijden vanaf een bepaalde oversteekplaats met het onderstaande bord. Ik ben een aantal keren teruggereden in die straat en werkelijk nergens bevindt zich een begin- en eindbord met 30-zone... Het is een vrij drukke straat, met tramspoor in het midden, waar je verder over de gehele lengte 50 mag rijden (nergens restricties).
Betekent het onderstaande bord dan dat je maar max. 30 mag rijden? Ik weet dat dit bord vrijwel altijd in de 30-zones zelf staat. Maar ditmaal stond het dus buiten een aangeduide 30-zone en de applicatie zei me dat er maar maximaal 30 km/h gereden mag worden tot het eerstvolgende kruispunt.
Confused...
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Vragen over praktijkexamen
Het verkeersreglement bepaalt:Paulski schreef: ↑16 jun 2017, 20:50 Mijn vraag is als volgt: moet ik tijdens het aanschuiven in de verkeersvertraging/file, de doorgang toch vrijhouden van die straat waarop ik voorrang heb, tot wanneer ik zeker ben dat ik tot voorbij het punt waar de auto's uit kunnen komen (en die ik dan ook zou blokkeren), kan rijden?
Of hoef ik geen rekening te houden met die zijstraat in geval van file en kan ik gewoon aanschuiven tot vrij dicht tegen de auto voor me, omdat ik op de voorrang heb in mijn straat?
Je kunt nu zeggen: "Maar ik kan daar geen dwarsverkeer hinderen of beletten, want dat dwarsverkeer moet mij voorrang verlenen, en als ik niet aanschuif, dan komt er ene uit die zijstraat ertussen gekropen." Juist, maar wat ga je doen als er een prioritair voertuig uit die zijstraat komt?14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Dus: het kruispunt niet oprijden!
Er op zo een ogenblik uit de zijstraat iemand tussen laten (en niet alleen als het een knap meisje is), getuigt van een lovenswaardig sociaal verkeersgedrag. Want als niemand dat zou doen, zouden die mensen daar uren moeten staan wachten.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Vragen over praktijkexamen
Navigatie is een hulpmiddel (en soms fout). De werkelijkheid is hetgeen dat geldt.Ik ben een aantal keren teruggereden in die straat en werkelijk nergens bevindt zich een begin- en eindbord met 30-zone...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden