Alleen bij een niet-voorzienbare tegenligger is de bestuurder die omheen een hindernis rijdt, ontslagen van de voorrangsplicht tegenover die tegenligger.zyx schreef:Het is ook zo dat wanneer je die smalle doorgang neemt omdat er op dat moment geen tegenliggend verkeer was, het daarna aankomend verkeer U voorang moet geven, immers wanneer men als tegenligger ZIET dat een wagen reeds aan een manouvre begonnen was alvorens men ter plekke is moet men die wagen voorang verlenen.
Er is hoegenaamd geen eerst-is-eerst regeling ...
En hoe onvoorzienbaar is een tegenligger op een tweerichtingsrijbaan uiteindelijk nog
Er gaan dus nog andere faktoren moeten meespelen om tot een onvoorzienbare tegenligger te komen - zijstraten bvb.
Die dient zijn maneuver te onderbreken en wel zodanig dat de andere bestuurders kunnen doorrijden.Zo is dat ook bij bijvoorbeeld het naderen van een vrachtwagen die probeert achteruit in te rijden om te parkeren - als die reeds aan zijn manouvre bezig was alvorens je ter plekke op diezelfde plaats aankomt moet jij hem en zijn plaats nemende manouvre voorang verlenen.
De verplichting tot het verlenen van voorrang bij een maneuver blijft doorlopen gedurende de ganse duurtijd van het maneuver, dus tot de manouevrerende bestuurder zijn normale plaats op de weg weer ingenomen heeft .