mariamykyan schreef: 23 aug 2024, 22:33
Waarom heeft de rode auto hier voorrang? De blauwe auto rijdt op een voorrangsweg, dan moet deze auto toch voorrang hebben?
De rode auto rijdt toch op dezelfde weg ?
Anders gezegd: ook op de voorrangsweg
Ik weet dat de auto die rechtdoor rijdt voorrang moet verlenen aan degene die links afslaat,
Huh ?
Wie rechtdoor rijdt, HEEFT voorrang ... °)
Wie afslaat, moet voorrang verlenen
maar in dit geval heeft de blauwe auto toch voorrang omdat de gele ruit er staat die hem voorrang geeft?
Voorrangsborden gelden normaal °) tussen dwarsende bestuurders
Tegenliggers zitten normaal op dezelfde weg, met elk hetzelfde voorrangsbord
°) wanneer er geen sprake is van een afbuigend voorrangstraject ...
Bij de voorrangsborden B1 en B5 is dat duidelijk gesteld :
De aangeduide voorrang(splicht) geldt tov bestuurders op de weg die je gaat oprijden (of dwarsen)
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... kdpjcvfdbq
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek)
of met een verkeersbord B5 (stop)
komt.