Ik heb een paar dagen voor mijn praktijkexamen 2 uurtjes "proefexamen" gedaan omdat ik geen rijles had gevolgd.
De instructeur zei me daar "het valt me op dat ge vaak met 1 hand stuurt" Dit klopt, ik houd men rechterhand bijna continue op de versnellingspook. "Best op het examen met 2 handen sturen, ze kunnen u er niet voor buizen maar wel een opmerking geven"
(Ik vermoed dat meerdere opmerkingen dan wél een buis zijn)
Nuja, ik heb geprobeerd al zijn adviezen zo goed mogelijk op te volgen (velen waren zeer nuttig! 2 uurtjes "proefexamen" bij een rijschool raad ik zeker aan als je geen les hebt gevolgd!) maar met 2 handen rijden ging bij mij redelijk in tegen mijn reflexen, zeker in de kleine wijkjes van Asse-Mollem, zeker omdat je constant terug moet schakelen.
Nu, bij het einde van de rit vertelde de examinator me dat ik een perfecte rijstijl had, en perfecte kijktechniek had. Niets op aan te merken zei hij
Dus op zich is de 10u10 of 9u15 houding niet zo heel belangrijk, zorg gewoon dat je je voertuig ten allen tijde onder controle hebt. Merk je dat je een situatie tegenkomt waar het lastiger sturen is, vertraag dan eerst voldoende (2de versnelling bij voorkeur) om dan je linker hand te "begeleiden" met je rechterhand.
Ps. Ik wil niet de indruk geven dat ik zeg dat je met 1 hand moet rijden! Als je lange tijd niet gaat moeten schakelen houd je best je 2 handen op het stuur!
Ik heb een paar dagen voor mijn praktijkexamen 2 uurtjes "proefexamen" gedaan omdat ik geen rijles had gevolgd.
De instructeur zei me daar "het valt me op dat ge vaak met 1 hand stuurt" Dit klopt, ik houd men rechterhand bijna continue op de versnellingspook. "Best op het examen met 2 handen sturen, ze kunnen u er niet voor buizen maar wel een opmerking geven"
(Ik vermoed dat meerdere opmerkingen dan wél een buis zijn)
Nuja, ik heb geprobeerd al zijn adviezen zo goed mogelijk op te volgen (velen waren zeer nuttig! 2 uurtjes "proefexamen" bij een rijschool raad ik zeker aan als je geen les hebt gevolgd!) maar met 2 handen rijden ging bij mij redelijk in tegen mijn reflexen, zeker in de kleine wijkjes van Asse-Mollem, zeker omdat je constant terug moet schakelen.
Nu, bij het einde van de rit vertelde de examinator me dat ik een perfecte rijstijl had, en perfecte kijktechniek had. Niets op aan te merken zei hij :)
Dus op zich is de 10u10 of 9u15 houding niet zo heel belangrijk, zorg gewoon dat je je voertuig ten allen tijde onder controle hebt. Merk je dat je een situatie tegenkomt waar het lastiger sturen is, vertraag dan eerst voldoende (2de versnelling bij voorkeur) om dan je linker hand te "begeleiden" met je rechterhand.
Ps. Ik wil niet de indruk geven dat ik zeg dat je met 1 hand moet rijden! Als je lange tijd niet gaat moeten schakelen houd je best je 2 handen op het stuur!