Mattjana schreef:Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Veelgemaakte en gevaarlijke fout.
Ik ken mensen die dat zelfs zo doen wanneer de remweg krap wordt.
Dat wordt dan een regelrechte noodstop, want door uit gewoonte eerst de koppeling in te drukken, remmen ze pas veel later.
Ik rij daar eigenlijk liever niet mee mee.
Hoe remmen
Gas lossen .
je vertraagt langzaam, dit is remmen op de motor / gebruik van de motorrem.
Wil je harder afremmen :
Rem bij met de (voet)rem.
De motorrem ondersteunt intussen het remmen.
Ontkoppelen.
Wanneer het toerental teruggevallen is onder de 1000 tpm, maar voor de auto begint te schokken omdat hij te weinig toeren maakt.
Terugschakelen naar een lagere versnelling doe je ook pas nadat het toerental teruggevallen is onder ongeveer 1500 tpm, maar ook voor de auto begint te schokken.
Je remt dan in de lagere versnelling verder op de motor.
Aanvullen met de voetrem voor zover dat nodig is.
Ontkoppelen (of verder terugschakelen) wanneer het toerental opnieuw teruggevallen is.
Traag rijdend terugschakelen naar eerste kan, maar is erg lastig, dat wordt dan ook
niet van je verwacht.
Remmen terwijl je in 1ste versnelling rijdt :
Meteen ook ontkoppelen of je blokkeert waarschijnlijk de motor.
Bij erg lage snelheid / lage toerentallen in 2de versnelling kan je ook nog meteen ontkoppelen om dezelfde reden.
Bij een noodstop :
Begin zo snel mogelijk, zo hard mogelijk te remmen. Dat is het allerbelangrijkste.
Ontkoppel meteen.
Je zal dan al aan het remmen zijn, want je rechtervoet kan veel sneller op het rempedaal dan je linker op de koppeling.
De motorrem is verwaarloosbaar wanneer je voluit met de (voet)rem remt.
Met meer ervaring en inzicht in hoe een verkeerssituatie gaat evolueren, en door voldoende ver vooruit te kijken, kan je in vele situaties vermijden dat je moet remmen (met de voet) en ontkoppelen, en regel je de snelheid volledig met het gaspedaal en de keuze van de juiste versnelling.
Het gaspedaal dient absoluut niet alleen om te versnellen, je kan er ook mee vertragen.
Ik heb al aan enkele mensen gevraagd die al jaren rijervaring hebben en dat zij ook op die manier remmen.
De doorsnee Belg kan dan ook niet behoorlijk met een auto rijden.
Hij heeft het maar al te vaak geleerd van een andere doorsnee Belg, want men mag zijn onkunde wel aanleren aan beginnende bestuurders.
Hoe komt het dat het vroeger mocht en men nu er blijkbaar moeilijk over doet.
Denk je dat die mensen nog rijden zoals ze indertijd op hun examen moesten rijden
En de oudere generatie heeft vaak nooit enig examen afgelegd.
Ooit de uitdrukking gehoord "rijbewijs bij een doos waspoeder gekregen"
Wel, je moest indertijd niet eens een doos waspoeder kopen om een rijbewijs te krijgen
Gewoon naar het gemeentehuis stappen en zeggen dat je met de auto kan rijden, en je kreeg meteen een rijbewijs voor alles, van bromfiets tot bus, A tot D (+E).
[quote="Mattjana"]Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.[/quote]
Veelgemaakte en gevaarlijke fout.
Ik ken mensen die dat zelfs zo doen wanneer de remweg krap wordt.
Dat wordt dan een regelrechte noodstop, want door uit gewoonte eerst de koppeling in te drukken, remmen ze pas veel later.
Ik rij daar eigenlijk liever niet mee mee.
Hoe remmen :?:
[b]G[/b]as lossen .
:arrow: je vertraagt langzaam, dit is remmen op de motor / gebruik van de motorrem.
Wil je harder afremmen :
[b]R[/b]em bij met de (voet)rem.
De motorrem ondersteunt intussen het remmen.
[b]O[/b]ntkoppelen.
Wanneer het toerental teruggevallen is onder de 1000 tpm, maar voor de auto begint te schokken omdat hij te weinig toeren maakt.
Terugschakelen naar een lagere versnelling doe je ook pas nadat het toerental teruggevallen is onder ongeveer 1500 tpm, maar ook voor de auto begint te schokken.
Je remt dan in de lagere versnelling verder op de motor.
Aanvullen met de voetrem voor zover dat nodig is.
Ontkoppelen (of verder terugschakelen) wanneer het toerental opnieuw teruggevallen is.
Traag rijdend terugschakelen naar eerste kan, maar is erg lastig, dat wordt dan ook [u]niet[/u] van je verwacht.
[u]Remmen terwijl je in 1ste versnelling rijdt :[/u]
Meteen ook ontkoppelen of je blokkeert waarschijnlijk de motor.
Bij erg lage snelheid / lage toerentallen in 2de versnelling kan je ook nog meteen ontkoppelen om dezelfde reden.
[u]Bij een noodstop :[/u]
Begin zo snel mogelijk, zo hard mogelijk te remmen. Dat is het allerbelangrijkste.
Ontkoppel meteen.
Je zal dan al aan het remmen zijn, want je rechtervoet kan veel sneller op het rempedaal dan je linker op de koppeling.
De motorrem is verwaarloosbaar wanneer je voluit met de (voet)rem remt.
Met meer ervaring en inzicht in hoe een verkeerssituatie gaat evolueren, en door voldoende ver vooruit te kijken, kan je in vele situaties vermijden dat je moet remmen (met de voet) en ontkoppelen, en regel je de snelheid volledig met het gaspedaal en de keuze van de juiste versnelling.
Het gaspedaal dient absoluut niet alleen om te versnellen, je kan er ook mee vertragen.
[quote]Ik heb al aan enkele mensen gevraagd die al jaren rijervaring hebben en dat zij ook op die manier remmen.[/quote]
De doorsnee Belg kan dan ook niet behoorlijk met een auto rijden.
Hij heeft het maar al te vaak geleerd van een andere doorsnee Belg, want men mag zijn onkunde wel aanleren aan beginnende bestuurders.
[quote]Hoe komt het dat het vroeger mocht en men nu er blijkbaar moeilijk over doet.[/quote]
Denk je dat die mensen nog rijden zoals ze indertijd op hun examen moesten rijden :?:
En de oudere generatie heeft vaak nooit enig examen afgelegd.
Ooit de uitdrukking gehoord "rijbewijs bij een doos waspoeder gekregen" :?:
Wel, je moest indertijd niet eens een doos waspoeder kopen om een rijbewijs te krijgen :!:
Gewoon naar het gemeentehuis stappen en zeggen dat je met de auto kan rijden, en je kreeg meteen een rijbewijs voor alles, van bromfiets tot bus, A tot D (+E).