door Inazuma » 20 jan 2009, 22:54
dupje schreef:Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.
Over opengaande en openstaande portieren is er zelfs een apart Artikel in de wegcode :
Artikel 28: Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Je moet je er dus vooraf van vergewist hebben dat je door de deur te openen, geen gevaar kon betekenen voor andere weggebruikers.
Dat is dus iets dat jou kan aangewreven worden.
Een portier open gelaten te hebben terwijl dit andere weggebruikers - en jezelf - duidelijk in gevaar bracht.
Anderzijds moet de andere bestuurder kunnen stoppen voor een hindernis die zichtbaar is, die hij had moet kunnen voorzien :
Artikel 10: Snelheid
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
en moet hij beter uitkijken voor voetgangers :
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
Als dit voor de rechter zou komen, kan die ook beide partijen veroordelen voor hun aandeel in het ongeval ...
Op het rijexamen worden de kandidaten verwacht naar het verkeer te kijken bij het in- en uitstappen, en om bijgevolg zo rond hun voertuig te gaan dat ze naar het verkeer kunnen blijven kijken.
In allerhande folders etc. worden ouders aangespoord hun kinderen langs het trottoir te laten uitstappen ...
Met reden .
Heb je je al eens bedacht hoe kort die wagen achter je gepaseerd is
[quote="dupje"]Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.[/quote]
Over opengaande en openstaande portieren is er zelfs een apart Artikel in de wegcode :
[color=blue]Artikel 28: Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen [b]of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen[/b], zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers. [/color]
Je moet je er dus vooraf van vergewist hebben dat je door de deur te openen, geen gevaar kon betekenen voor andere weggebruikers.
Dat is dus iets dat jou kan aangewreven worden.
Een portier open gelaten te hebben terwijl dit andere weggebruikers - en jezelf - duidelijk in gevaar bracht.
Anderzijds moet de andere bestuurder kunnen stoppen voor een hindernis die zichtbaar is, die hij had moet kunnen voorzien :
[color=blue]Artikel 10: Snelheid
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.[/color]
en moet hij beter uitkijken voor voetgangers :
[color=blue]
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
[b]Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen,[/b] met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.[/color]
Als dit voor de rechter zou komen, kan die ook beide partijen veroordelen voor hun aandeel in het ongeval ...
Op het rijexamen worden de kandidaten verwacht naar het verkeer te kijken bij het in- en uitstappen, en om bijgevolg zo rond hun voertuig te gaan dat ze naar het verkeer kunnen blijven kijken.
In allerhande folders etc. worden ouders aangespoord hun kinderen langs het trottoir te laten uitstappen ...
Met reden .
Heb je je al eens bedacht hoe kort die wagen achter je gepaseerd is :?: