Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?
Bij een dubbele bediening:
- kun je de tussenkomst uitstellen en in een latere stadium nog even eficiënt ingrijpen (zo kun je volledig nagaan hoe de leerling zou reageren zonder tussenkomst).
- rem je zonder schade aan te brengen aan het voertuig
- kun je ook beslissen om gas bij te geven om bv een kruispunt sneller te verlaten.
- kun je het voertuig volledig overnemen als de leerling dichtklapt na een panieksituatie.
- gebruik je de aangeleerde reflexen om het voertuig tot stilstand te brengen (rempedaal induwen)
Met de handrem heb je deze mogelijkheden niet.
[quote]Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?[/quote]
Bij een dubbele bediening:
- kun je de tussenkomst uitstellen en in een latere stadium nog even eficiënt ingrijpen (zo kun je volledig nagaan hoe de leerling zou reageren zonder tussenkomst).
- rem je zonder schade aan te brengen aan het voertuig
- kun je ook beslissen om gas bij te geven om bv een kruispunt sneller te verlaten.
- kun je het voertuig volledig overnemen als de leerling dichtklapt na een panieksituatie.
- gebruik je de aangeleerde reflexen om het voertuig tot stilstand te brengen (rempedaal induwen)
Met de handrem heb je deze mogelijkheden niet.