Dubbele bediening bij vrije begeleiding

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Dubbele bediening bij vrije begeleiding

door digital » 20 mei 2008, 00:54

Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?
Bij een dubbele bediening:
- kun je de tussenkomst uitstellen en in een latere stadium nog even eficiënt ingrijpen (zo kun je volledig nagaan hoe de leerling zou reageren zonder tussenkomst).
- rem je zonder schade aan te brengen aan het voertuig
- kun je ook beslissen om gas bij te geven om bv een kruispunt sneller te verlaten.
- kun je het voertuig volledig overnemen als de leerling dichtklapt na een panieksituatie.
- gebruik je de aangeleerde reflexen om het voertuig tot stilstand te brengen (rempedaal induwen)

Met de handrem heb je deze mogelijkheden niet.

door Jozef » 09 mei 2008, 13:49

xantingo schreef:Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?
Ja, maar de vertraging die ze oplevert is wel veel geringer dan die van de bedrijfsrem.

door Stefan Peeters » 09 mei 2008, 06:24

Sigma Delta schreef:Is het toegelaten om tijdens de opleiding in vrije begeleiding een dubbele bediening te installeren in je wagen, zoals dat in rijschoolwagens gebeurt. Zeker een rempedaal kan van pas komen...
Ik zou toch opletten met zulke verbouwingen:

Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
(B.S. 28.03.1968)
HOOFDSTUK II: Goedkeuring
Artikel 13: Wijziging en verbouwing
§2. Elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het procesverbaal van goedkeuring, wordt bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.


Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?

door digital » 08 mei 2008, 23:23

De wetgeving is er vaag over.
Je kan dat doen als je wil omdat het niet verboden is maar er is wettelijk geen keuring voorzien voor particuliere voertuigen.

Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding

door Benny Stinkens » 06 mei 2008, 21:57

Inazuma schreef:
Da's rap, zitten er daar dan al voorzieningen rechts voorgemonteerd :?:

Hoe gaat dat in de praktijk administratief, want eigenlijk is dat een wijziging / verbouwing.
Alles zit op één dikke buis en word dus gewoon gekoppeld aan de gewone pedalen met een paar bouten.

Wat administratie aangaat weet ik het niet we moesten gewoon één auto inleveren en een nieuwe weer meenemen.
Papierkraam was dus niet voor ons.

De plakkers (rijschool) eraf ,de lamp boven (rijschool) eraf en de pedalen eruit, dan nog even het alarm (van de pedalen) eruit nemen (een paar stekkers en een kastje en klaar was kees.
(moesten wij ook niet doen)

Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding

door Inazuma » 06 mei 2008, 21:45

Benny Stinkens schreef: Die dubbele bediening staat er op een kwartiertje in hoor, stelt echt niet zoveel voor. :wink:
Da's rap, zitten er daar dan al voorzieningen rechts voorgemonteerd :?:

Hoe gaat dat in de praktijk administratief, want eigenlijk is dat een wijziging / verbouwing.

Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding

door Benny Stinkens » 06 mei 2008, 21:16

Inazuma schreef: Dat is niet iets dat je zomaar even installeert ...
Die dubbele bediening staat er op een kwartiertje in hoor, stelt echt niet zoveel voor. :wink:

Ik moest vroeger om de 4 maanden een andere auto gaan halen en daar heb ik gezien dat op een 1 uurtje een Renault Clio leswagen weer een gewone Clio werd.

Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding

door Inazuma » 06 mei 2008, 17:13

Sigma Delta schreef:Is het toegelaten om tijdens de opleiding in vrije begeleiding een dubbele bediening te installeren in je wagen, zoals dat in rijschoolwagens gebeurt. Zeker een rempedaal kan van pas komen...
Dat is niet iets dat je zomaar even installeert ...

Het gaat hier om een verbouwing van een voertuig, dat zal niet gaan zonder toestemming van de constructeur of de diensten die onder de minister van mobiliteit vallen ...

Dubbele bediening bij vrije begeleiding

door Sigma Delta » 06 mei 2008, 13:04

Is het toegelaten om tijdens de opleiding in vrije begeleiding een dubbele bediening te installeren in je wagen, zoals dat in rijschoolwagens gebeurt. Zeker een rempedaal kan van pas komen...

Omhoog