2 vraagjes : in eerste + voet op koppeling

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: 2 vraagjes : in eerste + voet op koppeling

door Jozef » 23 feb 2007, 18:03

BBB schreef:Als je 2m groot bent dan krijgt het bovenbeen echt geen steun hoor
Volgens mij heeft dat niets met die 2 meter te maken. Ofwel zijn jouw benen te lang, ofwel jouw armen te kort. :mrgreen:

door BBB » 22 feb 2007, 21:28

Jozef schreef:
Gast schreef:de meerderheid zal hier dan wel gelijk hebben dat als je ze er boven houd je koppelingsplaat ook kapot raakt.
:lol:

Neen, als je het koppelingspedaal niet aanraakt, kan dat uiteraard niet schadelijk zijn voor de koppeling.

Als je elke dag rijdt, reken dan ongeveer een week om het gewoon te worden, en je vindt het beslist prettiger dat je linker bovenbeen goed gesteund wordt door de bestuurderszetel. :wink:
Bij jou misschien :lol:
Als je 2m groot bent dan krijgt het bovenbeen echt geen steun hoor :?
Het is dat jij het zegt, anders had ik het niet eens geweten dat dat bij sommigen of velen het geval is.

Inderdaad gast, zogauw je het gewoon bent is het gewoon relaxter rijden. In ieder geval verstandig van jou dat je het probeert.

door Jozef » 22 feb 2007, 15:51

Gast schreef:de meerderheid zal hier dan wel gelijk hebben dat als je ze er boven houd je koppelingsplaat ook kapot raakt.
:lol:

Neen, als je het koppelingspedaal niet aanraakt, kan dat uiteraard niet schadelijk zijn voor de koppeling.

Als je elke dag rijdt, reken dan ongeveer een week om het gewoon te worden, en je vindt het beslist prettiger dat je linker bovenbeen goed gesteund wordt door de bestuurderszetel. :wink:

door Gast » 21 feb 2007, 23:20

Maar ik denk niet dat hij z'n koppeling indrukt.
Hij houdt z'n voet er waarschijnlijk net boven.
Inderdaad, ik hou m'n voet er net boven, maar de meerderheid zal hier dan wel gelijk hebben dat als je ze er boven houd je koppelingsplaat ook kapot raakt. Dus zal ik het maar beginnen leren, ook al vind ik het zoals Jozef zegt in het begin heel raar. (heb het gisteren en vandaag gedaan, maar hier en daar door gewoonte had ik mijn voet er toch nog boven)

Je doet gewoon je ding en aanvaard geen goede raad van enkele doorwinterde instructeurs hier op het forum ?
Zo bedoelde ik het niet, ik wou gewoon bedoelen dat als het toch zou mogen op het examen dat ik dan even goed dit op het examen wel zou kunnen doen, omdat dit (op dit moment) vlotter gaat dan mijn voet ernaast te houden.
De begeleiders waar je mee gereden hebt, hebben het waarschijnlijk niet opgemerkt. Dit alleen al is op een fout van ze.
toch wel, ik had van iemand horen zeggen dat dit niet mocht en vroeg dit aan mijn begeleiders en geen van hen zei dat dit verboden was en dat ze dit héél soms ook nog doen (maar het grote deel van de tijd er wel naast)

Het is helemaal niet mijn bedoeling om jou een verwijt te maken, hoor.
Weet ik wel hoor, ik vroeg tenslotte ook de vraag.
Maar ik neem aan dat jij ook niet al die moeite doet en die kosten maakt om alleen maar een rijbewijs te behalen
Liefst niet nee.
Als je gaat proberen om je voet niet meer boven of op het koppelingspedaal te houden, gaat dat inderdaad in het begin wat onwennig lijken. Een gewoonte veranderen is immers altijd even wat moeilijk.

inderdaad, zoals ik hieronder al vermeld heb, ik heb het al twee dagen achtereen geprobeerd, en het lukt ook niet altijd.

Er is ook nog een technische reden waarom goede bestuurders hun linker voet op de voetsteun plaatsen als ze de koppeling niet moeten bedienen. Als je wagen gaat slippen, is het belangrijk dat je zo snel en zo nauwkeurig mogelijk voelt wat hij probeert, zodat je tijdig en juist gedoseerd kunt reageren. Daarvoor is het nodig dat je met je schouderbladen ook nog contact met de rugleuning hebt als je het stuurwiel bovenaan vasthebt, en dat je linker voet op de voetsteun geplaatst is, zodat je stevig zit. Dan verkeer je in de beste omstandigheden om in je schouderbladen en je zitvlak te voelen wat de wagen probeert.
dank je voor de uitleg, weet ik dan ook alweer
JC verwoordt het wat stevig (hij is overigens een aardige jongen hoor ) maar ik ben het inhoudelijk helemaal met hem eens.
Inderdaad, maar zoals jij zegt, hij zal het wel niet &quotzo hard&quot bedoelen :)
Het probleem is dat jouw beenspieren moe worden na een tijdje en dat je alleen daardoor al per ongeluk het pedaal lichtjes indruk
bij mijn weten is dit nog niet gebeurd, maar ik heb dan ook nog niet voor extreem lange afstanden gereden, misschien daarom.



(Sorry voor de lange reactie :oops: )

door Jozef » 21 feb 2007, 18:27

BBB schreef:Verder raad ik je aan om goed te lezen wat Jozef schrijft. Hij heeft zonder enige twijfel veel kennis van en inzicht in de automechaniek en het verkeer. Ik ben een kritische lezer en ik heb hem op dat vlak nog niet op fouten kunnen betrappen.
Wat drink je? :D :wink:

door BBB » 21 feb 2007, 02:07

@gast
JC verwoordt het wat stevig (hij is overigens een aardige jongen hoor :wink:) maar ik ben het inhoudelijk helemaal met hem eens.
Het probleem is dat jouw beenspieren moe worden na een tijdje en dat je alleen daardoor al per ongeluk het pedaal lichtjes indruk (doordat je jouw been onvoldoende omhooghoudt en doordat de coördinatie van vermoeide spieren slechter is). Maar hé, het is jouw portemonnee.
Verder raad ik je aan om goed te lezen wat Jozef schrijft. Hij heeft zonder enige twijfel veel kennis van en inzicht in de automechaniek en het verkeer. Ik ben een kritische lezer en ik heb hem op dat vlak nog niet op fouten kunnen betrappen.

Binnen een week ben je er aan gewend als je gewoon je voet naast het koppelingspedaal plaatst. In het begin zal je wat moeten zoeken, na een paar keer weet je precies hoe je je voet moet verplaatsen.

door Jozef » 20 feb 2007, 22:39

@ onze Gast:

Het is helemaal niet mijn bedoeling om jou een verwijt te maken, hoor. Maar ik neem aan dat jij ook niet al die moeite doet en die kosten maakt om alleen maar een rijbewijs te behalen, doch dat je in de eerste plaats een goede bestuurder wil worden.

Als je gaat proberen om je voet niet meer boven of op het koppelingspedaal te houden, gaat dat inderdaad in het begin wat onwennig lijken. Een gewoonte veranderen is immers altijd even wat moeilijk.

Maar je zult zien: eens je het gewoon bent om het niet meer te doen, rijdt het veel prettiger.

Er is ook nog een technische reden waarom goede bestuurders hun linker voet op de voetsteun plaatsen als ze de koppeling niet moeten bedienen. Als je wagen gaat slippen, is het belangrijk dat je zo snel en zo nauwkeurig mogelijk voelt wat hij probeert, zodat je tijdig en juist gedoseerd kunt reageren. Daarvoor is het nodig dat je met je schouderbladen ook nog contact met de rugleuning hebt als je het stuurwiel bovenaan vasthebt, en dat je linker voet op de voetsteun geplaatst is, zodat je stevig zit. Dan verkeer je in de beste omstandigheden om in je schouderbladen en je zitvlak te voelen wat de wagen probeert. :wink:

door JC » 20 feb 2007, 09:36

Anonymous schreef: Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?
Je doet gewoon je ding en aanvaard geen goede raad van enkele doorwinterde instructeurs hier op het forum ? Er is hier al meermaals aangetoond dat het een slecht idee is om dit te doen. Het feit of het nu wel of niet verboden is doet weinig terzake. Het is niet zo dat alles wat niet verboden is ook zomaar kan.
Je zal merken dat je met een dergelijke mentaliteit in het verkeer niet ver zal komen en dan niet alleen omdat je koppeling in de puree ligt na een jaartje rijden.
Leer gewoon ineens op een keurige manier met de auto rijden, misschien niet zo gemakkelijk in het begin, maar het zal wel lonen op de lange termijn.

De begeleiders waar je mee gereden hebt, hebben het waarschijnlijk niet opgemerkt. Dit alleen al is op een fout van ze.

door Rafael » 19 feb 2007, 23:42

wobotje schreef:Je bedoelt waarschijnlijk "het zich niet kan permitteren" :wink:
Maar ik denk niet dat hij z'n koppeling indrukt.
Hij houdt z'n voet er waarschijnlijk net boven.
Oeps.. Verbetert in m'n eigen post... Je voet er net boven houden, gaat na een tijd ook mislopen, en dat is hier boven al eerder aangehaald. Zonder dat je het zelf zal beseffen, zal je voet er héél lichtjes tegen steunen... En dàt is al voldoende.

door wobotje » 19 feb 2007, 23:27

Rafael schreef:
Anonymous schreef:Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?
Als jij die Euro Millions winnaar was, kan je je dat permitteren. Maar ik vrees ervoor dat een doorsnee persoon het zich kan permitteren om elke 20.000 km een nieuwe koppeling te laten steken. En ja, die ga je nodig hebben als je altijd je voet op je koppeling laat staan.
Je bedoelt waarschijnlijk "het zich niet kan permitteren" :wink:
Maar ik denk niet dat hij z'n koppeling indrukt.
Hij houdt z'n voet er waarschijnlijk net boven.

door Rafael » 19 feb 2007, 23:11

Anonymous schreef:Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?
Als jij die Euro Millions winnaar was, kan je je dat permitteren. Maar ik vrees ervoor dat een doorsnee persoon het zich niet kan permitteren om elke 20.000 km een nieuwe koppeling te laten steken. En ja, die ga je nodig hebben als je altijd je voet op je koppeling laat staan.

door Gast » 19 feb 2007, 18:57

Uit nieuwsgierigheid, waarom doe je dit eigenlijk?
Ik heb dit gewoon van in het begin zo gedaan, en al mijn begeleiders (en dat zijn er toch wel wat) hebben mij er nooit een opmerking over gegeven dat dit verkeerd was of totaal niet mocht.

"in principe, in principe, ...". Het enige wat je wil zeggen is dat het je gemakkelijker lijkt. Neem eens een goede raad van bijvoorbeeld iemand als Jozef en doe dat gewoon niet. Leer ineens goed rijden ipv dergelijke slechte gewoontes toch maar aan te nemen omdat het "in principe" wel mag.

Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?

door wobotje » 19 feb 2007, 18:14

Als je je voet op je koppelingspedaal houdt, moet je toch wel voortdurend krampachtig je voet omhoog houden?
Lijkt mij niet echt ideaal om zo lange afstanden af te leggen.

Uit nieuwsgierigheid, waarom doe je dit eigenlijk?

door JC » 19 feb 2007, 18:04

"in principe, in principe, ...". Het enige wat je wil zeggen is dat het je gemakkelijker lijkt. Neem eens een goede raad van bijvoorbeeld iemand als Jozef en doe dat gewoon niet. Leer ineens goed rijden ipv dergelijke slechte gewoontes toch maar aan te nemen omdat het "in principe" wel mag.
Als je toch moeite hebt met het schakelen kan je nog altijd met een automaat rijden.

door Gast » 19 feb 2007, 17:29

Dus in principe is het toegestaan om je voet op je koppeling te laten staan?
Want ik druk hem (tot hiertoe) nooit in wanneer het niet nodig is.

Omhoog