Hallo iedereen. Ik heb deze maandag om 6.50u mijn examen in Haasrode gedaan en was van de eerste keer geslaagd! Ik heb zelf enorm veel aan dit forum gehad, dus daarom deel ik graag mijn ervaring, maar ook mijn examenroute, ...
VOORBEREIDING
In de aanloop naar mijn praktijkexamen heb ik meer dan 3000km op de Leuvense straten gereden, zowel in de vroege ochtend, als tijdens de avondspits. Dat hielp om vertrouwd te geraken met het parcours, maar ook met het rijden met een wagen in het algemeen en met de drukte van een stad (met al die gevaarlijke fietsers

). Ik heb dat vaak alleen gedaan, want had een M18. Ik heb ook volgende routes zelf opgesteld om te oefenen (deze routes zouden veel mogelijke wegen moeten coveren):
ROUTE 1
https://maps.app.goo.gl/1YUg5sREyuqWkZV28?g_st=ic
ROUTE 2
https://maps.app.goo.gl/2FYffMUS1poQocN59?g_st=ic
ROUTE 3
https://maps.app.goo.gl/xHQyw5ywtfbbGbeX6
ROUTE 4
https://maps.app.goo.gl/RNYnEKaMCxPXWidA7
ROUTE 5
https://maps.app.goo.gl/jndNx5WVSx6epEgu8
EXAMEN ZELF
0. Risico-perceptietest: ik was niet geslaagd daarvoor en kreeg dus een voorbehoud. Vond dit zelf enorm moeilijk. Nochtans had ik op voorhand verschillende voorbeeldoefeningen bekeken op YouTube.
1. Onder de motorkap:
Ik moest aanduiden waar ik de ruitenwisservloeistof kon bijvullen
2. Binnenin de wagen
Ik moest linker en rechterpinker aanzette, het achtermistlicht, remlicht, grootlichten en moest nog ontwaseming voorraan aanduiden.
Daarna moest ik nog een correcte zithouding kunnen uitleggen+aantonen.
3. Vervolgens begonnen we aan de
proef op de openbare weg. Volgende link toont mijn route.
https://maps.app.goo.gl/iBEWpFG3JbuxoRgQ8
Qua manoeuvres:
Ik had nummer 8 gekozen en kreeg keren in een smalle straat heb ik moeten doen in de kerspelstraat (kies hiervoor een juiste plaats uit en niet vlak voor de opritten naar de parking van de UCLL schoolcampus!), en loodrecht achteruitparkeren in een vak (op de parking in de prins de lignestraat (oppassen want het is daar een woonerf!)).
Zelfstandig rijden: Ik mocht mij in de naamsestraat rechts opzijzetten en daar dan in de GSP het examencentrum ingeven.
Extra:
1. Vlak voor het kruispunt Hertogstraat-Kerspelstraat staat er een zone 30 bord (ietwat verdoken)!
2. Bij het oprijden van de naamsestraat vanuit de hertogstraat staat er een einde zone 30 bord en het licht dat daar staat, gaat erg snel terug op oranje in de ochtend (het wordt dus groen en hoogstens 2 wagens kunnen daar doorrijden voor het terug oranje-rood wordt).
3. de parking bij prins de lignestraat is een woonerf (dus 20 rijden daar)
4. Op de naamsestraat is het hele tijd 50 (door bebouwde kom), maar vanaf ongeveer de groenstraat wordt het daar een zone dertig (doordat de fietssuggestiestrook daar op de weg samenkomt). Zeker goed in je rechterspiegel kijken daar.
5. Om op de naamsepoort links af te slaan moet je invoegen op de middelste rijstrook (de meest rechtse die naar links gaat). Vlak hiervoor is er ook een zone dertig
6. Op de naamsesteenweg goed kijken naar de verschillende oversteekplaatsen voor voetgangers.
7. Voor het links inslaan vanaf de tervuursevest op de koning boudewijnlaan moet je al op de tervuursevest de middelste voorsorteerstrook kiezen om naar links. Dan moet je een ruime bocht nemen om de verste rijstrook op te rijden (meest rechtse die rechtdoor gaat op de koning boudewijnlaan).
EINDGEDACHTES
Ik vond mijn route goed doenbaar (had ook veel geoefend), maar had het voor-/ én nadeel dat ik in het donker en de regen moest rijden (en dan zijn voetgangers en fietsers minder zichtbaar) dus ik kon mijn rijgedrag daarop aanpassen. Naar mijn mening zijn de borden ook makkelijker zichtbaar in het donker (ze reflecteren immers goed op de autolichten).
Ik wil ook nog meegeven dat ik een zeer correcte en vriendelijke rij-examinator had die steeds op tijd doorgaf wanneer ik links of rechts moest afdraaien. De instructies die mijn examinator gaf, waren ook steeds helder en ik nergens het gevoel dat mijn rij-examinator mij in de val wilde lokken.
Ik wil ook nog zeggen dat je zeker niet mag vergeten om al de nodige boorddocumenten mee te nemen, anders mag je niet aan je praktijkexamen beginnen!
Verder nog heel veel succes gewenst aan iedereen die het praktijkexamen moet doen. Goed oefenen en dan lukt het zeker!
Hallo iedereen. Ik heb deze maandag om 6.50u mijn examen in Haasrode gedaan en was van de eerste keer geslaagd! Ik heb zelf enorm veel aan dit forum gehad, dus daarom deel ik graag mijn ervaring, maar ook mijn examenroute, ...
[u]VOORBEREIDING[/u]
In de aanloop naar mijn praktijkexamen heb ik meer dan 3000km op de Leuvense straten gereden, zowel in de vroege ochtend, als tijdens de avondspits. Dat hielp om vertrouwd te geraken met het parcours, maar ook met het rijden met een wagen in het algemeen en met de drukte van een stad (met al die gevaarlijke fietsers ;) ). Ik heb dat vaak alleen gedaan, want had een M18. Ik heb ook volgende routes zelf opgesteld om te oefenen (deze routes zouden veel mogelijke wegen moeten coveren):
ROUTE 1
[url]https://maps.app.goo.gl/1YUg5sREyuqWkZV28?g_st=ic[/url]
ROUTE 2
[url]https://maps.app.goo.gl/2FYffMUS1poQocN59?g_st=ic[/url]
ROUTE 3
[url]https://maps.app.goo.gl/xHQyw5ywtfbbGbeX6[/url]
ROUTE 4
[url]https://maps.app.goo.gl/RNYnEKaMCxPXWidA7[/url]
ROUTE 5
[url]https://maps.app.goo.gl/jndNx5WVSx6epEgu8[/url]
[u]EXAMEN ZELF[/u]
0. Risico-perceptietest: ik was niet geslaagd daarvoor en kreeg dus een voorbehoud. Vond dit zelf enorm moeilijk. Nochtans had ik op voorhand verschillende voorbeeldoefeningen bekeken op YouTube.
1. Onder de motorkap:
Ik moest aanduiden waar ik de ruitenwisservloeistof kon bijvullen
2. Binnenin de wagen
Ik moest linker en rechterpinker aanzette, het achtermistlicht, remlicht, grootlichten en moest nog ontwaseming voorraan aanduiden.
Daarna moest ik nog een correcte zithouding kunnen uitleggen+aantonen.
3. Vervolgens begonnen we aan de [b]proef op de openbare weg[/b]. Volgende link toont mijn route.
[url]https://maps.app.goo.gl/iBEWpFG3JbuxoRgQ8[/url]
[b]Qua manoeuvres[/b]:
Ik had nummer 8 gekozen en kreeg keren in een smalle straat heb ik moeten doen in de kerspelstraat (kies hiervoor een juiste plaats uit en niet vlak voor de opritten naar de parking van de UCLL schoolcampus!), en loodrecht achteruitparkeren in een vak (op de parking in de prins de lignestraat (oppassen want het is daar een woonerf!)).
[b]Zelfstandig rijden[/b]: Ik mocht mij in de naamsestraat rechts opzijzetten en daar dan in de GSP het examencentrum ingeven.
[b]Extra[/b]:
1. Vlak voor het kruispunt Hertogstraat-Kerspelstraat staat er een zone 30 bord (ietwat verdoken)!
2. Bij het oprijden van de naamsestraat vanuit de hertogstraat staat er een einde zone 30 bord en het licht dat daar staat, gaat erg snel terug op oranje in de ochtend (het wordt dus groen en hoogstens 2 wagens kunnen daar doorrijden voor het terug oranje-rood wordt).
3. de parking bij prins de lignestraat is een woonerf (dus 20 rijden daar)
4. Op de naamsestraat is het hele tijd 50 (door bebouwde kom), maar vanaf ongeveer de groenstraat wordt het daar een zone dertig (doordat de fietssuggestiestrook daar op de weg samenkomt). Zeker goed in je rechterspiegel kijken daar.
5. Om op de naamsepoort links af te slaan moet je invoegen op de middelste rijstrook (de meest rechtse die naar links gaat). Vlak hiervoor is er ook een zone dertig
6. Op de naamsesteenweg goed kijken naar de verschillende oversteekplaatsen voor voetgangers.
7. Voor het links inslaan vanaf de tervuursevest op de koning boudewijnlaan moet je al op de tervuursevest de middelste voorsorteerstrook kiezen om naar links. Dan moet je een ruime bocht nemen om de verste rijstrook op te rijden (meest rechtse die rechtdoor gaat op de koning boudewijnlaan).
[u]EINDGEDACHTES[/u]
Ik vond mijn route goed doenbaar (had ook veel geoefend), maar had het voor-/ én nadeel dat ik in het donker en de regen moest rijden (en dan zijn voetgangers en fietsers minder zichtbaar) dus ik kon mijn rijgedrag daarop aanpassen. Naar mijn mening zijn de borden ook makkelijker zichtbaar in het donker (ze reflecteren immers goed op de autolichten).
Ik wil ook nog meegeven dat ik een zeer correcte en vriendelijke rij-examinator had die steeds op tijd doorgaf wanneer ik links of rechts moest afdraaien. De instructies die mijn examinator gaf, waren ook steeds helder en ik nergens het gevoel dat mijn rij-examinator mij in de val wilde lokken.
Ik wil ook nog zeggen dat je zeker niet mag vergeten om al de nodige boorddocumenten mee te nemen, anders mag je niet aan je praktijkexamen beginnen!
Verder nog heel veel succes gewenst aan iedereen die het praktijkexamen moet doen. Goed oefenen en dan lukt het zeker!