Examenroutes HAASRODE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Re: Examenroutes HAASRODE

Bericht door Inazuma »

Isabelle314 schreef: 15 sep 2026, 19:18 Hoi, de risicoperceptie-test? Is dat altijd? Ik had er nog nooit van gehoord bij lessen rijbewijs begeleider werd er ook niets van gezegd.
Dat is al JAREN in voege ... sinds juli 2017

En inderdaad, altijd bij praktisch rij-examen
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Ja, nog altijd.

En dan nu typisch Belgisch ..... :lol:

Vlaanderen
De risicoperceptie-test, is 1 van de 13 rubrieken die beoordeeld worden. Tijdens de rit worden er dus nog 12 andere rubrieken beoordeeld.
Telkens je praktijkexamen aflegt, moet je die risicoperceptie-test afleggen. Dus ook bij een eventuele herkansing.
Scoor je minder dan 6/10, dan heb je al 1 rubriek die beoordeeld wordt met "voorbehoud".

Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Het praktijkexamen bestaat uit 2 aparte onderdelen : de risicoperceptie-test, en de rit openbare weg.
6/10 om te slagen.
Je MOET geslaagd zijn in de risicoperceptie-test, als voorwaarde om de rit openbare weg af te leggen.
Dus : ben je 2x na elkaar niet geslaagd in dit onderdeel : EERST VERPLICHT 6 uur rijles volgen, voordat je verder kan.
Maar: je mag deze test al op voorhand afleggen, op voorwaarde dat je aan àlle voorwaarden voldoet om praktijkexamen te mogen afleggen. En éénmaal geslaagd, is de risicoperceptietest 1 jaar geldig. En dan hoef je die niet meer opnieuw af te leggen bij een volgende praktijkexamen.

Waals Gewest
De risicoperceptie-test, wordt beschouwd als onderdeel van de theoretisch gedeelte van de examens die je moet afleggen.
Je moet ook éérst geslaagd zijn in de risicoperceptie-test voordat je de rit openbare weg mag afleggen.
En hier ben ik zelfs niet helemaal zeker van, maar ik dacht dat de geldigheid van het slagen van de risicoperceptie-test dus ook samenhangt met de geldigheid van je theorie-examen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Terwijl het ganse praktische examen eigenlijk één grote, échte risico-perceptie test is ...
Lise Endels

Examenroutes HAASRODE

Bericht door Lise Endels »

Mijn examenroute:
https://maps.app.goo.gl/ALCNxJovoKXS3zmb6?g_st=aw
Links S parkeren in Eeuwfeeststraat en vooruit links parkeren op parking aan kerk in Herverlee.
Plaats reactie