zware overtreding

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Rudy
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2009, 11:44

zware overtreding

Bericht door Rudy »

Hallo,

Ik ben/was pas in het bezit van een voorlopig rijbewijs A (motorfiets) sinds 1,5 maand & heb reeds zeer zware overtreding begaan: tegengehouden door gemotoriseerde agent, die achter mij reed & volgende inbreuk vaststelde: overdreven snelheid binnen de bebouwde kom (industrieterrein waar weliswaar geen kat reed, maar dat maakt niet uit volgens de wet), ttz méér dan 50km/h te snel --> even gas open getrokken over een afstand van 400m op een rechte baan, agent verklaarde dat hij mij even 'gepiekt' heeft aan 140km/h. Of het nu onverantwoord is of niet, weet ik ook wel, maar dit zijn nu eenmaal de feiten. Ik heb nog altijd niemand vermoord, in klote-België word je voor een verkeersovertreding zwaarder aangepakt dan voor iemand het strot over te snijden.

Anyway, zowel rijbewijs auto én voorlopig rijbewijs motorfiets werden onmiddellijk ingetrokken voor 14 dagen + motorfiets werd in beslag genomen (wordt pas vrijgegeven wanneer de procureur er de opdracht toe geeft, kan binnen 1 maand zijn, maar ook binnen 6 maanden).

Sowieso moet ik verschijnen voor politierechtbank (eerste maal in mijn leven). De geldboete zal fenomenaal zijn, daar ben ik me van bewust. Ik moet mijn theoretisch examen vd motorfiets opnieuw doen + psychotechnische testen afleggen om te zien of ik wel in staat ben om met dergelijk vervoermiddel te rijden enz, dat weet ik nu al.

Maar mijn vraag is: vermits ik nog maar in het bezit was van een voorlopig rijbewijs voor de motorfiets, wat een verzwarende omstandigheid is en ik dit niet terugkrijg (alleen rijbewijs B krijg ik terug), moet ik dan wachten tot de uitspraak vd politierechter (kan pas binnen 1 jaar zijn) alvorens ik opnieuw mijn theoretische proef + psychologische testen mag afleggen? Is er iemand die mij daar een eensluidend antwoord kan op geven. Maw, is het mogelijk dat ik pas volgend jaar met mijn motorfiets terug mag rijden ? Of is er iemand die dergelijk geval heeft meegemaakt ? (--> ik wens het in ieder geval niemand toe!)

Grtz,

Rudy.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

in klote-België word je voor een verkeersovertreding zwaarder aangepakt dan voor iemand het strot over te snijden
Beste,

Eerst even melden dat dit ik persoonlijk dit taaltje ongehoord vind. Je rijdt tot 140 binnen een bebouwde kom. Dat moet je bijvoorbeeld in Nederland eens proberen.

Uw vraag.

De rechter kan verschillende uitspraken doen, zowel i.v.m. uw voorlopig rijbewijs A als uw rijbewijs B.
Voor je iets kunt doen, moet je natuurlijk weten wat hij zegt dat je moet doen.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

ik heb daarstraks op mijn tong gebeten, maar aangezien Eugeen er ook op reageert ... :wink:
eugeen schreef:
in klote-België word je voor een verkeersovertreding zwaarder aangepakt dan voor iemand het strot over te snijden
Beste,

Eerst even melden dat dit ik persoonlijk dit taaltje ongehoord vind. Je rijdt tot 140 binnen een bebouwde kom...
... en als ik daar nog even aan mag toevoegen: doodslag = twintig tot dertig jaar bak, moord = levenslang, cfr. artikels 393 en 394 van het strafwetboek, dus wat u zegt slaat sowieso al op niks.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Gast

Bericht door Gast »

als er dan per toeval een voetganger de straat oversteekt vanuit een moeilijk zichtbare plaats hebt ge em mee... totaal onverantwoord!!
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zware overtreding

Bericht door Inazuma »

Rudy schreef:Ik ben/was pas in het bezit van een voorlopig rijbewijs A (motorfiets) sinds 1,5 maand & heb reeds zeer zware overtreding begaan:
méér dan 50km/h te snel
Goed begonnen ... :roll:

Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering :?:
Je gaat ze goed kunnen gebruiken.
Anyway, zowel rijbewijs auto én voorlopig rijbewijs motorfiets werden onmiddellijk ingetrokken voor 14 dagen + motorfiets werd in beslag genomen (wordt pas vrijgegeven wanneer de procureur er de opdracht toe geeft, kan binnen 1 maand zijn, maar ook binnen 6 maanden).
De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs is normaal voor 15 dagen.
Verlengingen (met 3 maanden) kunnen maar mits een vordering voor de politierechtbank.
Artikel 55bis
§ 1. De procureur des Konings kan een beschikking tot verlenging van de intrekking met ten hoogste drie maanden vorderen voor de politierechtbank.

Artikel 56
Het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs mag door het openbaar ministerie dat de intrekking ervan heeft bevolen, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de houder, teruggegeven worden.

Het moet worden teruggegeven :
1° na vijftien dagen, behalve indien de politierechtbank de termijn heeft verlengd;
2° na het verstrijken van de door de politierechtbank verlengde termijn;
3° indien de rechter geen verval van het recht tot sturen uitspreekt;


Wat leesvoer :
Onmiddellijke intrekking van het rijbewijs of van de leervergunning
http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstVIII


Vraag bij het Parket de wettelijke basis voor inbeslagname na indien het beslag langer loopt dan de onmiddellijke intrekking - en eventueel verlenging van de intrekking - van je rijbewijzen.
Je kan daar desgewenst verzet tegen aantekenen - kan je je advocaat al aan het werk zetten.

De omstandigheden waaronder geimmobiliseerde voertuigen uit het verkeer gehouden worden, zijn niet altijd schitterend, en worden vaak duur aangerekend - redenen om je advocaat indien nodig de verdere immobilisering te laten aanvechten.
Dit is uiteindelijk een beveiligingsmaatregel, geen bijkomende strafmaatregel .

Artikel 58bis

§ 3. De immobilisering als beveiligingsmaatregel wordt beëindigd door de personen die de oplegging hebben bevolen, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de overtreder.

De immobilisering mag niet langer duren dan tot het tijdstip waarop het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs wordt teruggegeven in de gevallen bedoeld in § 1 of wanneer een rechter het einde van het verval van het recht tot sturen heeft uitgesproken.


Nog leesvoer :
De immobilisering van een voertuig als beveiligingsmaatregel
http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstVIIIbis

Sowieso moet ik verschijnen voor politierechtbank (eerste maal in mijn leven). De geldboete zal fenomenaal zijn, daar ben ik me van bewust. Ik moet mijn theoretisch examen vd motorfiets opnieuw doen + psychotechnische testen afleggen om te zien of ik wel in staat ben om met dergelijk vervoermiddel te rijden enz, dat weet ik nu al.
De kans dat je zogenaamde herstelonderzoeken zal moeten ondergaan is erg groot, maar het moet altijd eerst nog zo uitgesproken worden door de rechter.

Je kan jezelf ook al eens de vraag stellen of motorrijden eigenlijk wel iets voor jou is, als je na amper 1,5 maand met een voorlopig rijbewijs aan pakweg 120+ door wat uiteindelijk bebouwde kom is gaat scheuren.
En ondertussen dan blijkbaar niet meteen in de gaten hebt dat er een zwaantje achter je hangt ...
Maar mijn vraag is: vermits ik nog maar in het bezit was van een voorlopig rijbewijs voor de motorfiets, wat een verzwarende omstandigheid is en ik dit niet terugkrijg (alleen rijbewijs B krijg ik terug),
Dat zal de rechter moeten uitmaken.
De mogelijkheid bestaat ook dat je dossier ineens ten gronde behandeld wordt.
Dat hang af van het Parket, dat je dan ineens ook voor de overtreding moet dagvaarden ipv enkel een verlenging van de onmiddellijke intrekking te vragen.
moet ik dan wachten tot de uitspraak vd politierechter (kan pas binnen 1 jaar zijn) alvorens ik opnieuw mijn theoretische proef + psychologische testen mag afleggen?
Voor al die zogenaamde herstelonderzoeken is er een hele procedure met bijhorende papierwinkel die in gang gezet wordt bij de veroordeling tot het ondergaan van herstelonderzoeken.

http://www.bivv.be/main/Rijbewijs/reint ... anguage=nl

Wat zijn herstelonderzoeken?

Als de rechter van een politie- of correctionele rechtbank iemand veroordeelt tot het verval van het recht tot sturen, kan hij bepalen dat de veroordeelde moet slagen in een medisch en/of psychologisch onderzoek als voorwaarde om het rijbewijs terug te krijgen.

Deze onderzoeken zijn geen strafmaatregelen, wel een aansluitende voorwaarde die wordt opgelegd door de rechter. De rechter wenst de bevestiging dat de lichamelijke en geestelijke toestand van de betrokkene in overeenstemming is met de medische minimumnormen zoals beschreven in bijlage 6 bij het KB van 23 maart 1998, vooraleer de betrokkene zijn rijbewijs kan terugkrijgen.

Bij personen die veroordeeld werden ten gevolge van misbruik van alcohol, drugs of andere psychotrope stoffen zoals medicijnen, wordt bijkomend gepeild naar hun inzichten betreffende het gebruik van deze middelen en het besturen van een (motor)voertuig op de openbare weg.

De inhoud van de medische en psychologische onderzoeken is bepaald in het KB van 23 maart 1998, bijlage 14.

* Psychologisch onderzoek
De psycholoog gaat na of betrokkene voldoende inzicht heeft in zijn toestand, de passende besluiten genomen heeft en deze toepast zodat zijn/haar gedrag overeenkomstig is met de bepalingen van bijlage 6 van het KB van 23 maart 1998 en hij/zij op een verkeersveilige wijze aan het verkeer deelneemt of zal deelnemen.
Voor personen die niet vertrouwd zijn met de computer kunnen de testen op de klassieke wijze uitgevoerd worden.

Besluitvorming
De besluitvorming over de onderzoeken verloopt in al onze vestigingen volgens dezelfde standaardprocedure. Daarbij worden de bevindingen van elke discipline in team besproken en wordt er onder de verantwoordelijkheid van de arts een besluit geformuleerd dat door het volledige team gedragen wordt. Dit besluit wordt na een eindcontrole meegedeeld aan de betrokkene en aan de instanties.

Onze hoofdbekommernis is de verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers, waarbij wij ervan overtuigd zijn dat het bezit en het wettelijk gebruik van een rijbewijs onontbeerlijk is in de huidige samenleving.
Daar waar mobiliteit een internationaal erkend recht is, is het bezit en gebruik van een rijbewijs een voorrecht dat is voorbehouden aan personen die voldoen aan de voorwaarden van rijgeschiktheid en rijbekwaamheid.


Procedure
Hoe inschrijven?

Wanneer de rechter in zijn vonnis herstelonderzoeken heeft opgelegd, zal het parket u een lijst van de erkende instellingen toesturen waaruit u uw keuze moet maken. Gelieve zo snel mogelijk uw keuze aan het parket te melden. Geen keuze maken heeft geen invloed op uw vervallenverklaring, maar bemoeilijkt de procedure.

Het parket zal vervolgens de gekozen instelling inlichten door een kennisgeving van de “definitieve beslissing“ en door de deelnemingsdocumenten voor het medisch en/of psychologisch onderzoek toe te sturen. Wanneer u zelf geen keuze maakt, zal het parket een instelling aanduiden. U wordt hiervan ingelicht en dient zelf contact op te nemen met de aangeduide instelling. Een goede raad: geef steeds gevolg aan de brieven of vragen van het parket.

U kiest voor het BIVV? Proficiat, u hebt een goede keuze gemaakt. Van zodra wij de definitieve beslissing van het parket ontvangen of door u ingelicht worden van uw keuze, starten wij onze procedure. Zolang de definitieve beslissing nog niet opgesteld of doorgestuurd is door het parket, kunnen geen onderzoeken plaatsvinden. U hoeft echter niet te wachten tot de intrekking van uw rijbewijs of tot het einde van het verval om de onderzoeken aan te vragen of deze uit te voeren.

U ontvangt van ons een zogenaamde “ Eigen Verklaringâ€
Rudy
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2009, 11:44

Bericht door Rudy »

"Je kan jezelf ook al eens de vraag stellen of motorrijden eigenlijk wel iets voor jou is, als je na amper 1,5 maand met een voorlopig rijbewijs aan pakweg 120+ door wat uiteindelijk bebouwde kom is gaat scheuren."

--> Inderdaad een logische vraag, maar nogmaals, dit was een moment-opname die zich afspeelde over een afstand van 400m, weliswaar in bebouwde kom, maar het was een rechte baan zonder volk (industrie), langs een vaart, zonder enige weg die er op uitkomt. Staat trouwens in de politie-verklaring, dat ik niemand, alleen mezelf in gevaar gebracht heb. Over de weg scheuren is toch nog dat ietsje anders.

(Als je nooit met een motorfiets gereden hebt, kan je je dat niet voorstellen, even ter verduidelijking: met een motorfiets even gas geven in 3e versnelling zit je snel aan dergelijke snelheid, zonder motor te laten 'schreeuwen'. (ik weet dat dit geen argument is hé, maar toch even vermelden).

Persoonlijk vind ik het volgend argument "je bent pas in het bezit van een voorlopig rijbewijs" niet echt opgaande, en wel om volgende redenen:

1) De mogelijkheid bestaat erin om na de verplichte 6u praktische rijlessen nog 2u bij te nemen bij de rijschool, waardoor je onmiddellijk een praktisch examen kan afleggen en zo je, op voorwaarde je slaagt natuurlijk, je vast rijbewijs reeds kan verkrijgen, waarbij je nog geen 100km hebt gereden.

2) Ik heb op 1,5 maand tijd 2753km afgelegd met mijn motorfiets, terwijl er 'motards' zijn die op 1,5 jaar tijd nog geen 2500km afleggen & wel in het bezit zijn van een vast rijbewijs.

Soit, heb niet echt zin om verantwoording af te leggen aan derden, ik weet voor mezelf, gelukkig, dat ik zwaar in de fout gegaan ben, en ben
me ervan bewust dat dit op geen enkele manier te 'vergoelijken' is. Trouwens de wet schrijft het zo voor, dus valt er niet over te discussiëren.
Het is sowieso onverantwoord van dergelijke snelheden te halen & zal ervoor mijn verantwoordelijkheid nemen en de sancties ondergaan. "Wat je niet kan veranderen, is beter van te aanvaarden"

Mijn excuses voor het ongehoorde taalgebruik in de eerste paragraaf en ik versta de reacties van de anderen.

PS: Immobilisatie vh voertuig wordt idd aanschouwd als een beveiligingsmaatregel, in die zin dat sommigen uit frustratie terug hun voertuig zouden nemen en domme dingen gaan doen, waarbij ze ook anderen in gevaar brengen.

@ Inazuma: bedankt voor je uiteenzetting.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rudy schreef:dit was een moment-opname
Over de weg scheuren is toch nog dat ietsje anders.
Tuurlijk...
Als je nooit met een motorfiets gereden hebt, kan je je dat niet voorstellen,
Je moet aan dat tempo al minstens 3 jaar rijden om me in te halen.
En dat is dan omdat mijn helm ondertussen al jaren aan de haak hangt.
2600 km rijervaring is peanuts.
ik weet dat dit geen argument is hé,
Dan gebruik je het ook beter niet.
Net zo min als de rest van de argumenten erg geschikt zijn voor de rechtbank. 't Is maar een tip.
1) De mogelijkheid bestaat erin om na de verplichte 6u praktische rijlessen nog 2u bij te nemen bij de rijschool, waardoor je onmiddellijk een praktisch examen kan afleggen en zo je, op voorwaarde je slaagt natuurlijk, je vast rijbewijs reeds kan verkrijgen, waarbij je nog geen 100km hebt gereden.
Dat zou in principe kunnen, maar dan krijgt die motorrijder ook op zijn brood dat hij nog maar een maand zijn rijbewijs heeft.
Soit, heb niet echt zin om verantwoording af te leggen aan derden,
Hoeft ook niet - denk er voor jezelf best eens grondig over na.
Die verantwoording zal je nadien wel aan de rechter moeten afleggen.
En veel kans nadien ook bij de psychologische testen ...
Daar zou ik niet met dergelijke redeneringen afkomen .
ik weet voor mezelf, gelukkig, dat ik zwaar in de fout gegaan ben
Ik hoop voor jou dat je de rechter daar van weet te overtuigen.
Plaats reactie