parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

parkeren

Bericht door Gast »

Hallo,

ik dacht dat ik had gelezen dat je vanaf nu enkel moet kunnen parkeren achter een auto (voor het praktijkexamen). Maar sommigen zeggen dat de examinator je ook kan vragen tussen twee auto's te parkeren,
wat is er nu waar?
SH
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 apr 2009, 14:56

Bericht door SH »

Normaal gezien moet je achter een auto parkeren, waarbij je voldoende plek krijgt om ertussen te parkeren. Er zal dan misschien nog wel een andere auto achter staan, maar op voldoende afstand.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

In het vademecum staat dat je achterwaarts moet parkeren in een s-beweging en dat er minstens de ruimte van 2 auto's moet zijn.
Je hebt dus minstens 10 meter ruimte.

Zie ook www.derijprof.be > praktijkexamen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wita
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2009, 14:13

Re: parkeren

Bericht door wita »

Anonymous schreef:Hallo,

ik dacht dat ik had gelezen dat je vanaf nu enkel moet kunnen parkeren achter een auto (voor het praktijkexamen). Maar sommigen zeggen dat de examinator je ook kan vragen tussen twee auto's te parkeren,
wat is er nu waar?
sommige examinator wilt zien of je ervaringen hebt.

Tijdens mijn praktijkexamen heb ik tussen twee auto's op een steil helling in een rustig straat moeten parkeren. Het was van de eerste keer perfect, waarvan ik bang van was. Houd je rustig en gaat langzaam achteruit rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dan heeft deze examinator een beetje (veel) overdreven.

In het bericht van de rijprof staat:
In het vademecum staat
Dit wil zeggen dat een examinator er zich aan moet houden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

@ Wita,

Parkeren tussen twee auto's op een steile helling. Straffe kost.
Kan je ons vertellen in welk examencentrum je geweest bent en specifiëren in welke straat dat was?
Kan je ook inschatten hoeveel plaats er was tussen die twee auto's?
Legde je examen af met rijschool of met begeleider?
Gast

Bericht door Gast »

Aansluitend bij deze topic wil ik ook nog een vraag stellen. Ik vind van mezelf dat ik vrij goed rijd. Ik probeer op zoveel mogelijk dingen te letten die hier aangehaald worden: spiegels in de gaten houden, zo rechts mogelijk rijden (maar niet overdreven), hoffelijkheid enzoverder. Dat is het probleem niet. Het enige probleem is parkeren bij mij, in grote koeien van letters. Ik heb het handboek, ik heb al filmpjes genoeg gezien, maar om het in de praktijk te brengen lukt het me maar niet. Af en toe lukt het me wel hoor. Neem 3/10 keer. Maar dat is dus nog altijd gebuisd. Zijn er mensen die daar trucjes voor hebben, herkenningspunten zonder die 45° bedoel ik. Ik leg mijn praktijkexamen af eind juni. Ik heb dus wel nog eventjes tijd.

Alvast bedankt x
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Het beste is dat je op een oefenterrein gaat oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Doe het dus eerst met hekkens en als je goed staat probeer te onthouden hoe je het gedaan hebt (maak dus je eigen herkeningspunten)

Er op oefenen is echt het beste wat je kan doen. want tussen hier schrijven (lezen) wat je moet doen en het echt met hekkens oefenen is dag en nacht verschil.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Leer het eerst héél traag en ontdek de herkenningspunten.
Rondkijken en rondkijken en rondkijken, staar niet te lang naar 1 punt!
Kijk groot en probeer het overzicht te zien.
Klik ook eens >>> hier
Later na veel oefenen, probeer je wat vlotter te parkeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Bericht door peter3000 »

Wat loopt er dan zoal fout? Zit je te snel tegen de rand, zit je te ver van de rand? Voel je misschien niet dat je het voetpad oprijdt?

Vergeet niet dat je parkeert achter een voertuig en je bijgevolg enige ruimte hebt om correcties uit te voeren. Als ik mij niet vergis wordt zoiets ook aanvaard op een examen, uiteraard op voorwaarde dat je niet op de stoep rijdt en je wel degelijk corrigeert (dus niet simpel vooruit en achteruit rijden).
Gast

Bericht door Gast »

peter3000 schreef:Wat loopt er dan zoal fout? Zit je te snel tegen de rand, zit je te ver van de rand? Voel je misschien niet dat je het voetpad oprijdt?

Vergeet niet dat je parkeert achter een voertuig en je bijgevolg enige ruimte hebt om correcties uit te voeren. Als ik mij niet vergis wordt zoiets ook aanvaard op een examen, uiteraard op voorwaarde dat je niet op de stoep rijdt en je wel degelijk corrigeert (dus niet simpel vooruit en achteruit rijden).
Ja soms zit ik er wel perfect in hoor, maar meestal sta ik te ver van de stoep, ofwel staat mijn rechterachterwiel er bijvoorbeeld 30 cm van en mijn rechtervoorwiel maar 20 (bij wijze van spreken).
Plaats reactie