voorlopig rijbewijs 18maand ev overstappen nr 36 maand

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
***

voorlopig rijbewijs 18maand ev overstappen nr 36 maand

Bericht door *** »

hallo,

mijn voorlopig rijbewijs vervalt begin juli, nu heb ik het altijd uitgesteld voor mijn praktijkexamen te doen. ik hoop dat ik dit ervoor nog kan leggen.
maar ik vroeg mij af of het mogelijk was over te stappen naar 36 maand indien ik niet geslaagd ben voor mijn praktijk examen.

groetjes
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Wanneer ben je geslaagd voor je theoretisch rijexamen?
Zolang je minder als 3 jaar geleden geslaagd bent voor je theorie, kan je nog een ander voorlopig rijbewijs gaan aanvragen op het gemeentehuis. (VRB 18M wel slechts 1x te bekomen)
***

Bericht door *** »

sorry heb het blijkbaar niet goed uitgelegd. heb mijn voorlopig rijbewijs van 18 maanden maar die zal 3 juli vervallen. maw moet ik ervoor mijn praktijk examen doen :)
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je theorie nog geen 3 jaar gelden behaald is, is dat geen probleem.
Zo kun je je theorie zelfs 4,5 jaar laten geldig blijven.

Zie volledige uitleg in het praktijkboek

HANDBOEK PRAKTIJK

PRAKTIJK B CD-ROM
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

*** schreef:sorry heb het blijkbaar niet goed uitgelegd. heb mijn voorlopig rijbewijs van 18 maanden maar die zal 3 juli vervallen. maw moet ik ervoor mijn praktijk examen doen :)
Je hebt nog 3 maanden tijd hé.
Daar valt wel wat op in te halen ... als je het niet meer laat aanslepen.
Als je denkt er klaar voor te zijn dan zou ik zeker een praktijkexamen gaan afleggen.
Reserveer tijdig een examen, en laat zeker nog wat tijd over waarin je eventueel een nieuw voorlopig rijbewijs kan aanvragen.

Je kan nu ook al met een "begeleidende persoon" oefenen (minstens 24 jaar oud en rijbewijs B hebben) met je huidige voorlopig rijbewijs B zonder begeleider.

Als je er echt niet klaar voor bent tegen juli, verspil er dan geen examenpoging aan.


Zolang je theorie minder dan 3 jaar geleden is, kan je zonder probleem overstappen naar een voorlopig rijbewijs B MET begeleider.
Kost je weer 9 euro + 2 pasfoto's
Nico II

Bericht door Nico II »

Ik heb hier ook een vraagje over:

Door dit steeds uit te stellen vervalt mijn voorlopig rijbewijs van 18 maanden binnen 2 weken en er is geen vrij tijdslot meer om het examen af te leggen binnen die 2 weken.
(mijn theorie heb ik minder 2 jaar geleden gedaan)

Nu denk ik dat het de beste (en blijkbaar ook enige) oplossing is om te switchen naar de andere module: 36 maanden met begeleider.

Hoe kan ik dit wisselen? Gewoon naar de gemeente gaan met 9 euro en 2 pasfotoos en het voorlopige rijbewijs, of moeten hier nog andere papieren voor ingevuld worden?

En als ik nu direct van plan ben om een afspraak voor het praktijkexamen te maken, moet ik dan nog steeds 3 maanden wachten?

En wat als ik nu die 2 weken laat passeren?

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Nico II schreef: Hoe kan ik dit wisselen? Gewoon naar de gemeente gaan met 9 euro en 2 pasfotoos en het voorlopige rijbewijs,
Inderdaad, da's al wat je nodig hebt (naast je identiteitskaart).
En als ik nu direct van plan ben om een afspraak voor het praktijkexamen te maken, moet ik dan nog steeds 3 maanden wachten?
Neen, je "stageperiode" van 3 maanden heb je reeds voldaan met je huidige voorlopige rijbewijs B.


Denk ook aan de extra binnenspiegel voor de begeleider :!:
Eva3

Bericht door Eva3 »

Kan dit dan ook voor een voorlopig rijbewijs 36 maanden?
Het mijne vervalt in september en ik heb een afspraak voor mijn examen in augustus. Maar wegens de drukke vakantieperiode zit de kans er natuurlijk in dat er, als ik de eerste keer niet slaag, geen plaats meer is om mijn examen nog voor september te doen.
Wat kan ik in dit geval doen?
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Eva3 schreef:Kan dit dan ook voor een voorlopig rijbewijs 36 maanden?
Je kan het voorlopige rijbewijs B met begeleider binnen de geldigheidsperiode niet omwisselen voor opnieuw een voorlopig rijbewijs B met begeleider.

1) Als je 20 uur rijles volgt bij een erkende rijschool, en dan het theoretisch examen minder dan 3 jaar geleden afgelegd hebt (of opnieuw aflegt) kan je wel overschakelen naar een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider (als je er zo nog geen gehad hebt tenminste).


2) Wil je terug met een begeleider gaan rijden na het verlopen van je huidige voorlopige rijbewijs, dan zal je opnieuw theorie moeten afleggen, en na het verlopen van je huidige voorlopige rijbewijs B, een nieuw voorlopig rijbewijs B met begeleider aanvragen bij de gemeente.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 01 jun 2009, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Eva3

Bericht door Eva3 »

En mag je dan al een tweede afspraak maken op voorhand?
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Eva3 schreef:En mag je dan al een tweede afspraak maken op voorhand?
In welk van bovenstaande gevallen :?:

Je kan altijd een afspraak maken, maar denk er wel aan dat in geval 2) van hierboven, je opnieuw 3 maanden stage moet doen :!:
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Eva3 schreef:En mag je dan al een tweede afspraak maken op voorhand?
Of bedoel je nu al 2 afspraken maken, 1 voor augustus, en 1 voor september voor het geval je de eerste keer niet slaagt :?:

Navragen bij het examencentrum of men dit wil doen.
Als iedereen 2 afspraken gaat maken, verdubbelt de wachtlijst in lengte ... en vallen er naderhand dan weer gaten in.
Eva3

Bericht door Eva3 »

Ik bedoel of ik, als ik al een afspraak heb voor augustus, nu ook al een afspraak mag maken voor september zodanig dat ik zeker twee kansen heb om te slagen voor mijn praktisch examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Als jij er het eerste examen door bent en je maakt nu al een afspraak voor een tweede examen, dan ga je dat wel moeten betalen hé.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

eugeen schreef:Beste,

Als jij er het eerste examen door bent en je maakt nu al een afspraak voor een tweede examen, dan ga je dat wel moeten betalen hé.
Die 36€ ofzo is écht wel het minste van je zorgen in vergelijking met de andere optie.
Plaats reactie