Faalangst!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sjoera

Faalangst!

Bericht door Sjoera »

Ok, mijn weg naar het rijbewijs is al een lange pijnlijke weg geweest :)

Theorie was allemaal geen probleem, vlotjes erdoor, maar dan begon het oefenen met de wagen :!: Mijn moeder rijdt met een automatic en ik wou toch met versnellingen leren rijden, dus met de auto van de mama/ de mama als begeleider was al geen optie. Mijn grootvader wou me wel leren rijden, maar was er niet happig op om me met zijn auto te laten rijden. Dus ja, dan stond ik voor de keuze: of ik geef mijn spaargeld uit aan rijlessen (toen was ik nog student en beschikte ik over beperkte budgetten), maar dan kon ik achteraf niet meer oefenen, of ik gaf mijn geld uit aan een tweedehands autotje om te oefenen, maar liet de rijlessen vallen.

Het is dus de tweede keuze geworden. Het resultaat hiervan was niet al te best! Mijn grootvader had niet altijd tijd/zin om te gaan rijden, en ik mocht ook nooit op "gevaarlijke" plaatsen gaan rijden. Ook niet als het regende, te donker was, etc. Je kunt dus al voorspellen dat ik totaal onvoorbereid op het examen ben verschenen. Ik kende de basics wel, maar op moeilijkere punten begon ik te panikeren omdat ik dit gewoon nog zo goed als nooit had gedaan. Resultaat: gebuisd! Ok, dan maar dapper verder geoefend, toch geprobeerd om wat meer op de knelpunten te gaan rijden, maar nog altijd niet zo vaak als het zou moeten helaas.

Toen kwam de tweede poging. De schrik zat er al fameus in en stijf van de zenuwen ben ik toen mijn examen gaan doen. Het was een compleet fiasco en een zeer traumatische ervaring voor mij. Ik heb er echt niks van gebakken, heb nog nooit zo slecht gereden als toen. De examinator heeft zelfs een aantal keer aan de handrem getrokken. Ik kreeg ook niet bepaald bemoedigende commentaren van hem. Ik was er zo van aangedaan dat ik amper nog achter het stuur ben gekropen daarna.

Een paar maanden daarna was ik afgestudeerd en aan het werk en had ik dus weer wat geld. Ik heb toen al mijn moed bij elkaar geraapt en ben aan rijlessen begonnen. Mijn voorlopig rijbewijs verviel ondertussen bijna dus ik zou mijn theorie opnieuw gaan doen en dan een rijbewijs van 18 maanden zonder begeleider gaan halen, dan was ik niet meer afhankelijk van mijn grootvader. Zo gezegd zo gedaan, de 20 uren waren achter de rug en mijn instructeur was super positief en was ervan overtuigd dat ik de volgende keer zeker zou slagen. Ondertussen rijd ik ook elke dag op mijn eentje met de auto naar het werk en terug, toch dagelijks zo'n 60km.

10 september heb ik mijn rijexamen en ik kamp met ongelooflijke faalangst. Als ik nog maar aan het komende examen denk, verstijf ik al van schrik en zit mijn hart in mijn keel. Het laatste examen dat ik deed heeft me serieuze angst aangejaagd en ik geraak er maar niet vanaf! Ik doe mijn examen in Kontich dus ik ben daar al wat gaan rijden ter voorbereiding, en gewoon al daar rondrijden maakt me enorm zenuwachtig. Heeft er iemand tips om mijn faalangst te overwinnen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Faalangst!

Bericht door bert.covens »

Je faalangst is nergens voor nodig. De vorige keren was het logisch dat je mislukte. Zoals je zelf al aangaf, heb je destijds te weinig kunnen oefenen. Dat is intussen al helemaal anders. Nu heb je al 20 lesuren achter de rug. Je instructeur was toch positief, schrijf je? Waar je nu staat, is in niks te vergelijken met waar je de vorige 2 keren stond (te weten: nergens, zoals je zelf aangaf).

Waar het nu op aankomt, is om de vorige twee keren asap te vergeten.

Nu sta je al een heel eind verder. Gebruik de basis die je legde in de rijschool, en voeg er vooral veel oefenen aan toe. Ook in lastigere omstandigheden (slechter weer, drukker verkeer, complexere kruispunten). Het is die ervaring die jou uiteindelijk zal toelaten om met een veel geruster gemoed je examen aan te vatten. Deze keer zal je immers véél beter voorbereid zijn. Laat je faalangst dit maal achterwege. Beschouw je examinator als een soort van GPS die jou de weg wijst, en rij net zoals je zou doen tijdens je rijlessen met je instructeur (die je slaagkansen hoog inschatte).

Vermits je 2x mislukte, niet vergeten dit te melden aan de rijschool (stempel!)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Faalangst!

Bericht door Gast »

Oei, een stempel? Ik heb momenteel een blanco rijbewijs aangezien ik mijn theorie opnieuw heb gedaan. Er staan dus ook geen 2 gefaalde pogingen op. Moet ik dan nog altijd een stempel laten zetten? Het lijkt me sowieso logisch dat ik lessen heb genomen na die gefaalde pogingen aangezien ik anders nooit een rijbewijs van 18 maanden zonder begeleider had kunnen gaan halen :)
Gast

Re: Faalangst!

Bericht door Gast »

Gast schreef:Oei, een stempel? Ik heb momenteel een blanco rijbewijs aangezien ik mijn theorie opnieuw heb gedaan. Er staan dus ook geen 2 gefaalde pogingen op. Moet ik dan nog altijd een stempel laten zetten? Het lijkt me sowieso logisch dat ik lessen heb genomen na die gefaalde pogingen aangezien ik anders nooit een rijbewijs van 18 maanden zonder begeleider had kunnen gaan halen :)
Pardon, die "Gast" was ik dus...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Faalangst!

Bericht door de rijprof »

Toch een stempel halen in jouw rijschool. Het examencentrum houdt jouw aantal rijexamens bij en vermits je reeds 2 pogingen hebt ondernomen, moet je minstens 6 uur rijles volgen en laten bevestigen op jouw rijbewijs d.m.v. een datum en stempel.

Wat betreft de faalangst: jouw instructeur heeft je rijden positief beoordeeld en dat wil al heel wat zeggen. Je zal nu ook wel het verschil merken tussen hoe je nu rijdt t.o.v. vroeger.
Je kansen zijn waarschijnlijk enorm gestegen.
Maak er ook geen drama van als het niet lukt. Je doet wat je kan en meer kun je niet doen.
Ga er van uit dat als jouw instructeur jouw rijkunsten super positief vond, hij dat niet zomaar zegt en dat je hoge slaagkansen hebt, tenminste als je diezelfde rijkunsten kunt tonen aan de examinator.
Een beetje stress zal iedereen wel hebben, maar eens dat je bezig bent en het loopt goed gaat die stress vanzelf over.

Ga ook eens lang bij: http://www.derijprof.be" target="_blank dan weet je ook beter wat van jou verwacht wordt en dat is hoofdzakelijk een veilige en correcte rit.
Succes voor de volgende keer :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Faalangst!

Bericht door wooter »

Een derde keer niet slagen is geen ramp. Meer nog, voor zover we kunnen lezen had je de eerste twee keren helemaal geen rijervaring, dus die dingen kan je gewoonweg niet meetellen.

Als je deze keer niet slaagt, heb je deze keer wel nuttige ervaring hoe zo een examen verloopt als je er wél voor gewerkt hebt. En eigenlijk is het examen gewoon een evaluatie van je rijstijl en als die op je lessen al goed zat, hoe zou ie dan fout kunnen zijn tijdens je examen?

Tenslotte hoort elke rit voor elke chauffeur een examen te zijn, en een keertje een examen opnieuw doen kost vaak minder dan de rekening die een agent je geeft bij het maken van een fout :).
Gast

Re: Faalangst!

Bericht door Gast »

Bedankt iedereen voor de bemoedigende woorden. Overmorgen is het zo ver!

Trouwens: ik moet toch geen begeleider meenemen op het examen als ik een voorlopig rijbewijs van 18 maanden heb he? Of vergis ik mij?
Inazuma
Berichten: 11407
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Faalangst!

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Trouwens: ik moet toch geen begeleider meenemen op het examen als ik een voorlopig rijbewijs van 18 maanden heb he? Of vergis ik mij?
Er moet altijd iemand meerijden op het examen :!:

In jouw geval moet die persoon minstens 24 jaar oud geworden zijn (ID kaart bijhebben), en minstens een rijbewijs B bijhebben.
Sjoera

Re: Faalangst!

Bericht door Sjoera »

Dus toch, ik was al aan het twijfelen. Dan kijken we eens lief naar de mama :)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Faalangst!

Bericht door Jari »

Ik wou je gewoon eventjes veel succes wensen in Kontich morgen!!!!! Om hoe laat moet je?

Probeer nog zoveel mogelijk te oefenen in de omgeving, dat helpt echt! En echt waar, je moet niet zo stressen, uiteindelijk valt het allemaal wel mee als je kan rijden! Prent jezelf in dat je het kan! Ga ervoor! Probeer, afgezien van de richtingsaanwijzingen, zoveel mogelijk te vergeten dat er een examinator achter je zit. Uiteindelijk zijn het ook maar mensen die hun job doen en ze hebben wellicht al 100x slechter gezien dan jij nu zult rijden. Positief proberen te denken! ;) Succes!
Gast

Re: Faalangst!

Bericht door Gast »

Even melden dat ik geslaagd ben :mrgreen: Zeker dank aan deze website, ik heb hier heel veel nuttige tips gekregen!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Faalangst!

Bericht door de rijprof »

Proficiat, jouw rij-instructeur had je dan toch goed ingeschat.
Je had dus geen reden om faalangst te hebben :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Faalangst!

Bericht door Jari »

Proficiat!!! :)
Plaats reactie