L verwijderen bij praktijkexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door gasgeven »

we vragen ons af of de L op de achteruit geplakt blijft tijdens praktijkexamen? De persoon die ik leer rijden komt van Duitsland en daar moet bv. een wagen van de rijschool tijdens het praktijkexamen alle verwijderen wat hem herkenbaar maakt als opleidingsauto en is men dus verplicht als anoniem voertuig te rijden zodat de andere deelnemers je benaderen als eender welke deelnemer en niet als leerling.

Maar volgens mij kan in België tijdens praktijkexamen de L gewoon blijven hangen?
Gast

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door Gast »

Ja, L moet hier zelfs blijven hangen!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door Stefan Peeters »

De "L" moet inderdaad op het voertuig aanwezig zijn tijdens het examen.

Artikel 8
Het examen wordt afgelegd met een voertuig van de categorie of subcategorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd. Het voertuig voldoet aan de voorwaarden bepaald in artikel 6, 2°,

6.2° Het voertuig :
d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister
;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door gasgeven »

ok bedankt!
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door Jari »

De L moet ook blijven hangen wanneer je geslaagd bent, maar het definitieve rijbewijs nog niet hebt opgehaald.

Succes!
Sjoerie
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2010, 23:25

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door Sjoerie »

Mijn ramen zijn voor 15% getint (originele ruiten, geen folie). Ik vind zelf mijn L redelijk goed zichtbaar, echter wil ik alle discussie op m'n praktijkexamen vermijden.

Ik wil dus mijn L op de achterruit plakken met brede plakband, of zijn er betere opties?
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door Metallicdeth »

Lijkt mij niet dat dat mag, maar een sticker met een L mag je best op je achterruit plakken. Dus niet met tape, plakband,...
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door wooter »

De L hing bij mijn vrouwtje met plakband op het koetswerk. No problemo.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: L verwijderen bij praktijkexamen?

Bericht door Stefan Peeters »

Metallicdeth schreef:Lijkt mij niet dat dat mag, maar een sticker met een L mag je best op je achterruit plakken. Dus niet met tape, plakband,...
Waarom niet?
Er staat enkel in de reglementering dat de "L" duidelijk zichtbaar aanwezig moet zijn op de achterkant van het voertuig:
Het voertuig :
d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», (...)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie