Ruit gaat niet open probleem?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Ruit gaat niet open probleem?

Bericht door Gast »

hallo,

ik heb problemen met mijn linker voorruit is dit een probleem om mijn praktsch examen te doen? (mijn ruit gaat niet meer omlaag)

M.V.G.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Alles moet werken.

In het begin van het examen gaat de examinator je vragen bepaalde zaken te doen: bv stoplichten indrukken, richtingsaanwijzer aanzetten...
Hij staat dan buiten en jij zit in de auto. De zijruit is dan open om de examinator te verstaan. Daar heb je al een probleem.
Gast

Bericht door Gast »

is dus geen probleem gewoon de deur opendoen vandaag geweest en geslaagd :)
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

Anonymous schreef:is dus geen probleem gewoon de deur opendoen vandaag geweest en geslaagd :)
gefeliciteerd!


de sproeierkes van mijn ruitenwissers doen het ook niet, maar da's blijkbaar ook geen probleem - "zolang ge natuurlijk niet in 't midden van uw examen eigenlijk uw ruit zou moeten kunnen propermaken" (heb speciaal gebeld, gewoon om zeker te zijn :roll: :lol: )
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Gast

Bericht door Gast »

Elke V schreef:
Anonymous schreef:is dus geen probleem gewoon de deur opendoen vandaag geweest en geslaagd :)
gefeliciteerd!


de sproeierkes van mijn ruitenwissers doen het ook niet, maar da's blijkbaar ook geen probleem - "zolang ge natuurlijk niet in 't midden van uw examen eigenlijk uw ruit zou moeten kunnen propermaken" (heb speciaal gebeld, gewoon om zeker te zijn :roll: :lol: )
Hehe :) succes elke :) waar moet je gaan :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Elke V schreef:de sproeierkes van mijn ruitenwissers doen het ook niet, maar da's blijkbaar ook geen probleem - "zolang ge natuurlijk niet in 't midden van uw examen eigenlijk uw ruit zou moeten kunnen propermaken" (heb speciaal gebeld, gewoon om zeker te zijn :roll: :lol: )
:shock: :shock: :shock: Oei, mijn motor doet het ook niet meer... da's geen probleem, je hebt toch een begeleider die kan duwen... :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ja, ik geef toe dat de waarschijnlijkheid vrij klein is, maar hoe kunt ge nu weten of ge tijdens uw examen dieje sproeier gaat nodig hebben of niet?

Ik weet da die handig was toen er ne vogel tegen ons ruit gevlogen is...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

xantingo schreef:
Elke V schreef:de sproeierkes van mijn ruitenwissers doen het ook niet, maar da's blijkbaar ook geen probleem - "zolang ge natuurlijk niet in 't midden van uw examen eigenlijk uw ruit zou moeten kunnen propermaken" (heb speciaal gebeld, gewoon om zeker te zijn :roll: :lol: )
:shock: :shock: :shock: Oei, mijn motor doet het ook niet meer... da's geen probleem, je hebt toch een begeleider die kan duwen... :roll:
Je moet wel een correcte vergelijking maken hé.

Op de site van goca staat:
Om toegelaten te worden tot het praktijkexamen moet het voertuig
TECHNISCH en ADMINISTRATIEF in orde zijn.
Het examen zal niet doorgaan, wanneer het examenvoertuig niet voorzien is van:
- 4 wielen en ten minste 3 plaatsen;
- een L- teken;
- een cabine;
- veiligheidsgordels;
- hoofdsteunen vooraan (indien er hoofdsteunen achteraan aanwezig zijn in
het voertuig, mogen deze niet worden verwijderd vóór het starten van het
praktijkexamen).
Het voertuig moet een snelheid van 100 km/u bereiken op horizontale weg.
Voor een kandidaat, houder van een voorlopig rijbewijs 36 maanden:
• dient het examenvoertuig uitgerust te zijn met:
- een tweede achteruitkijkspiegel binnenin het voertuig. De oorspronkelijk
aangebrachte spiegeltjes die zich achteraan op de zonneklep bevinden,
worden niet aanvaard. Indien het gaat om een voertuig met gesloten
koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels
(één voor de kandidaat en één voor de begeleider);
• mag het examenvoertuig voorzien zijn van een dubbele bediening, op
voorwaarde dat de vereiste geluidssignalisatie eveneens aanwezig en
functioneel is;
• mag het examenvoertuig niet voorzien zijn van een elektrische handrem
(deze voertuigen worden echter wel aanvaard als examenvoertuig van een
kandidaat, houder van een voorlopig rijbewijs 18 maanden).
Opgelet: Alle stoplichten dienen te werken
tijdens het examen, inclusief het derde
stoplicht indien uw voertuig hiermee is
uitgerust.
Opdat het voertuig tot het examen zou toegelaten worden, moet het
examenvoertuig in staat zijn de uitvoering van de manoeuvres vermeld in
deze brochure toe te laten.
Wat het manoeuvre voorafgaande controles betreft, werd hetzelfde principe
behouden.
De kandidaat zal zijn zitplaats verstellen, zijn achteruitkijkspiegels moeten
instellen, de motorkap openen, enz.
Indien het onmogelijk is om met het examenvoertuig de, in deze brochure
beschreven controles uit te voeren, zal het examen stopgezet worden.
De voertuigen die uitgerust zijn met peilmeters voor de vloeistoffen op het
dashboard, zullen toegelaten worden. In dit geval zal de kandidaat in staat
moeten zijn om de gevraagde peilmeter op het dashboard aan te duiden.
De speciaal aangebrachte tekens om de kandidaten te helpen tijdens hun
examen verhinderen het afleggen van het examen.
Het examen mag niet afgenomen worden met een voertuig met handelaarsplaat,
proefrittenplaat of transitplaat van korte duur, noch met een voertuig
ingeschreven als oldtimer. De tijdelijke kentekenplaten van lange duur, ook wel
internationale kentekenplaten genoemd, zijn wél toegelaten (o.a. kentekenplaten
voor Shape en NAVO). Buitenlandse nummerplaten zijn in sommige gevallen
wel toegelaten. Indien u praktijkexamen wenst af te leggen met dergelijk
voertuig, gelieve dan het examencentrum hiervan op de hoogte te brengen
bij het maken van de afspraak voor het praktijkexamen. Voertuigen uitgerust
met spijkerbanden worden niet toegelaten. Parkeerhulpsystemen, camera’s en
prisma’s bedoeld om de kandidaat te helpen bij de manoeuvres zijn toegelaten.
De hulpsystemen moeten wezenlijk deel uitmaken van het voertuig. De
begeleider moet aanwezig zijn en zal in principe tijdens de proef op de openbare
weg vooraan in het voertuig plaatsnemen.
Ik zie daar nergens tussen staan dat je ruiten geopend of gesloten moeten kunnen worden, of dat je je sproeier moet kunnen gebruiken. Het voertuig moet in staat zijn om het examen en de manoeuvres te kunnen uitvoeren. Je ramen en/of je sproeier heeft daar niks mee te maken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Je sproeier heeft er misschien niet mee te maken of je aan je examen mag beginnen, maar als je om één of andere reden zou moeten sproeien op je examen en je doet het of kan het niet dan hang je. :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Benny Stinkens schreef:Je sproeier heeft er misschien niet mee te maken of je aan je examen mag beginnen, maar als je om één of andere reden zou moeten sproeien op je examen en je doet het of kan het niet dan hang je. :!:
Daarom dat men ook zegt "het is geen probleem tenzij je ze nodig hebt.".

En voor hier weer een kromme vergelijking gemaakt word met het één of het andere, een sproeier die niet werkt of een ruit die niet naar beneden gaat, heeft geen invloed op de veiligheid.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Eerst en vooral @BuBbA:
Op de site van goca staat: .........
Daar staat ook in dat een elektrische handrem niet mag (behalve voor leerlingen met vrb 18M)
Voor alle duidelijkheid naar andere lezers toe: dit mag dus wél tegenwoordig, voor iedereen

Ik vind dat die sproeier wél invloed op de veiligheid heeft. Ik herhaal mijn voorbeeld van de vogel, ik heb het meegemaakt, die vogel raakt die ruit, da geeft een vettige veeg man, ge ziet daar gene steek meer door. Wilden we dus terug iets zien, dan hadden wij echt die sproeiers nodig. Niks doen ja, dan zaagt ge dus niks, gewoon vegers da veegt de vlek gewoon uit en maakt ze nog wa waziger, met sproeiers werd die ruit weer voor een heel groot deel vrij gemaakt, en zagen we terug.
Kapotte sproeiers kunnen wel degelijk onveilig zijn... Probeert gij maar is uwen auto nog veilig aan de kant te zetten zonder fatsoenlijk zicht naar voren toe...

De raam: wanneer een auto in een kanaal terechtkomt, open je zo snel mogelijk je raam en klim je langs daar naar buiten. Een deur gaat dan niet meer open door de druk van het water.

Nu, het zijn inderdaad nogal uitzonderlijke gevallen, maar dat neemt niet weg dat ze voorkomen. Maar om eerlijk te zijn, ik zou daar ook geen examen voor weigeren, en een van de 4 auto's die ik gebruik, heeft ook een kapotte raam (wel rechts achter, maar bon)... (kan niet meer naar beneden)

Maar sproeiers die wil ik toch ten allen tijde werkend hebben hoor...
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Bericht door MatthiasButtiens »

Volgens mij werken je ramen ook wel niet meer als je met wagen en al in het kanaal bent gedoken, of wel? Nu niet dat ik in de nabije toekomst plannen heb om het te proberen, maar ik wil het wel graag weten :lol:
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

als ge rap genoeg zijt nog wel
(maw, voor het water uwen elektronica begint aan te vreten :p)
Ge moet dus nie wachten tot ge op den bodem ligt, maar efkes tijd hebt ge wel. Auto's zijn toch iet of wat waterbestendig (denk maar aan regen, carwash, overstromingen,...) maar natuurlijk niet om lang in het kanaal te liggen.
Ook kunnen bepaalde modellen zoals BMW's daar nogal snel last mee hebben, aangezien die manne er nie beter op gevonden hebben de computer te steken waar alle water langs wegloopt... (Daar wordt dan in sommige garages dan ook gewoon ne zak over getrokken tegen het water...)
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef: Je moet wel een correcte vergelijking maken hé.

Op de site van goca staat:

De kandidaat zal zijn zitplaats verstellen, zijn achteruitkijkspiegels moeten
instellen, de motorkap openen, enz.
Indien het onmogelijk is om met het examenvoertuig de, in deze brochure
beschreven controles uit te voeren, zal het examen stopgezet worden.
Bovendien moet het examenvoertuig technisch in orde zijn.
Wettelijke verplichting.
En niet enkel tijdens het examen.
Altijd.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

De vraag is dan wat technisch in orde betekend? Of welke waarde je daaraan wilt hangen? Moeten alle mogelijke functies werken of is het voldoende dat je wagen veilig kan rijden?

Als ik het antwoord van de examencentra bekijk, lijkt het me alsvolgt: zaken die je niet nodig hebt tijdens het examen, en die geen gevaar stellen voor de veiligheid, moeten niet werken.
Plaats reactie