Oranje palen bij borden E1 tot E3

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Oranje palen bij borden E1 tot E3

Bericht door qbertq »

Tijdens het plaatsen van verkeersborden parkeer en stilstaan verbod gebruiken wij altijd palen met een oranje tint.
Ook de borden hebben een rand die 2 maal geplooid is (de rand is niet scherp).
Vaak zie ik dat bij andere wegenwerkers dat die bewuste palen een metaalkleur hebben en platte verkeersborden gebruikt worden.
Wij mogen volgens interne briefing alleen platte verkeersborden gebruiken op een minimax (lichtsignalisatie met een groot plat vlak).
Iemand een hint ? zijn metaalkleurige palen toegestaan of verliest dan het bord zijn betekenis.

Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De borden betreffende het stilstaan en parkeren moeten voorzien zijn van een oranje achterkant en oranje staanders:

11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h
11.4.1
1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.


(zie ook hier).
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Oranje palen bij borden E1 tot E3

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef:Tijdens het plaatsen van verkeersborden parkeer en stilstaan verbod gebruiken wij altijd palen met een oranje tint.

Dat moet dus eigenlijk - ook al leeft de overheid zelf maar al te vaak haar eigen regels niet na.
Ook de borden hebben een rand die 2 maal geplooid is (de rand isniet scherp).
Dat zie je op officiële borden ook vaak.
Maar niet altijd / overal.
Met omgeplooide rand is wel veiliger (worden geen mes als ze omwaaien).
Vaak zie ik dat bij andere wegenwerkers dat die bewuste palen een metaalkleur hebben en platte verkeersborden gebruikt worden.
Wij mogen volgens interne briefing alleen platte verkeersborden gebruiken op een minimax (lichtsignalisatie met een groot plat vlak).
Vermoedelijk heeft dat met wat anders te maken dan reglementering, want ik weet ook niet direct een bepaling die dat oplegt dan wel verbiedt.

Een vlak met een opstaande rand vangt wel meer wind (en regen, sneeuw ... als het plat ligt)

zijn metaalkleurige palen toegestaan of verliest dan het bord zijn betekenis.
Volgens het MB dat dit regelt zijn metaalkleurige palen niet toegestaan voor parkeerborden. (Merk de slordigheid op om de E9i te vergeten.)

Volgens de rechtspraak zijn de borden zelf daarom nog niet ongeldig ...


Afbeelding
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Dank voor de snelle uiteenzetting.
Wat die platte borden betreft dat zou een afspraak zijn die steden en gemeenten een jaar of 5 geleden hebben overeen gekomen.
Wij moesten plots een inventaris van borden opmaken en alle scherpe randen vervangen door niet scherpe randen.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef: Wat die platte borden betreft dat zou een afspraak zijn die steden en gemeenten een jaar of 5 geleden hebben overeen gekomen.
Doe me een lol, en bezorg me een kopie van die afspraak.

Ik zie immers massaal tijdelijke parkeerborden die geen omgeplooide rand hebben .
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

na wat zoeken en hersen pijniging.

Standaardbestek 250

De omrandingen dienen zorgvuldig afgewerkt, dat wil zeggen: vlak, recht, zonder bramen en zonder snijdende
kanten. In de omrandingen worden afwateringsopeningen aangebracht.
Borden met een breedte van ten hoogste 225 mm en tegelijk een hoogte van ten hoogste 400 mm hebben
een rand die slechts éénmaal is omgeplooid. Alle andere borden hebben overal, dus op de rechte zijden en
in de hoeken, een dubbel omgeplooide rand.
De hoeken zijn afgerond met, voor de rechte hoeken, een straal tussen 45 en 70 mm.

Standaardbestek 250 voor de wegenbouw - Versie 2.0 Goedgekeurd 17.07.2000

Q

http://www.meirlaenbvba.be/type250.pdf
nu maar hopen dat die link werkt
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef:na wat zoeken en hersen pijniging.

Standaardbestek 250 voor de wegenbouw
Inderdaad.
Onder Signalisatie.

Link bij de overheid zelf
Plaats reactie