Vraag over traag verkeer op het linkse vak

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Vraag over traag verkeer op het linkse vak

Bericht door BuBbA »

Stel, je hebt een rijbaan met 2 x 2 rijstroken waar je maximum 90 mag. Aan de linkerkant rijd er iemand 50. Mag ik nu die persoon voorbijrijden als ik rechts aan het rijden ben tegen 90? Aangezien rechts inhalen niet mag.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Neen, je gaat dan rechts inhalen en dat is verboden.

16.3. Het inhalen geschiedt links.

De bestuurder die links rijdt begaat een overtreding, maar dat geeft jou geen recht om ook een overtreding te maken...

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven (...)

Er zijn nochtans enkele uitzonderingen waarbij je die persoon wel rechts mag voorbijrijden:

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd (...)

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht
.
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 26 mei 2009, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Stel nu dat dezelfde situatie zich voordoet binnen de bebouwde kom. Dus 2x2 rijstroken waar je 50 mag. Ik rijd links omdat ik binnen een tijdje linksaf moet. Ik kom echter achter een "slak" te hangen die aan 25 aan het rijden is. Dan mag ik dus naar het rechter rijvak gaan, die persoon voorbijrijden en terug naar links gaan?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat mag.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

xantingo schreef:Dat mag.
Ok bedankt!
Plaats reactie