begeleider mag geen aanwijzing geven aan zijn L ?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
patlutjim

begeleider mag geen aanwijzing geven aan zijn L ?

Bericht door patlutjim »

Mag een begeleider met zijn hoofd naar rechts draaien om over zijn schouder mee te kijken als zijn leerlingen naar rechts gaat afslaan ?

Moet een leerling eerst zijn veiligheidgordel aan doen voor de begeleider zijn veiligheidsgordel mag aandoen ? Want ik lees dat nergens in de praktijkboek en ook niet in de praktijkboek gratis rijbewijs online ?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: begeleider mag geen aanwijzing geven aan zijn L ?

Bericht door BuBbA »

patlutjim schreef:Mag een begeleider met zijn hoofd naar rechts draaien om over zijn schouder mee te kijken als zijn leerlingen naar rechts gaat afslaan ?

Moet een leerling eerst zijn veiligheidgordel aan doen voor de begeleider zijn veiligheidsgordel mag aandoen ? Want ik lees dat nergens in de praktijkboek en ook niet in de praktijkboek gratis rijbewijs online ?
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het probleem niet?

Wat betreft het kijken over de schouder: ik zou het erg vinden moest hij dit niet doen. Uiteindelijk is het toch de taak van de begeleider om te begeleiden. Hij moet er in principe een beetje vanuit gaan dat zijn student fouten gaat maken, dus moet hij ook voorbereid zijn om eventuele fouten op tijd in te schatten en te herstellen.

Wat betreft de gordel: go with the flow. Het maakt écht niet uit wie er nu eerst zijn gordel aandoet en wie als tweede. Zolang iedereen zijn gordel maar aanheeft.

Je mag wel niet vergeten dat de begeleider géén aanwijzingen mag geven aan zijn student tijdens het praktisch examen. Dit wil dus zeggen dat hij bijvoorbeeld niet mag zeggen "opgepast, voorrang van rechts" of "opgepast, er komt een fietser rechts". Op het moment dat zo'n uitspraken nodig zijn, is het meteen duidelijk dat de student niet in staat is om zelfstandig te rijden en dus is het examen afgelopen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: begeleider mag geen aanwijzing geven aan zijn L ?

Bericht door Inazuma »

patlutjim schreef:Mag een begeleider met zijn hoofd naar rechts draaien om over zijn schouder mee te kijken als zijn leerlingen naar rechts gaat afslaan ?
Waarom zou dat niet mogen :?:
Moet een leerling eerst zijn veiligheidgordel aan doen voor de begeleider zijn veiligheidsgordel mag aandoen ? Want ik lees dat nergens in de praktijkboek en ook niet in de praktijkboek gratis rijbewijs online ?
Waarom zou dat moeten :?:
Iedereen moet gewoon zijn gordel aandoen.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: begeleider mag geen aanwijzing geven aan zijn L ?

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:
Moet een leerling eerst zijn veiligheidgordel aan doen voor de begeleider zijn veiligheidsgordel mag aandoen ? Want ik lees dat nergens in de praktijkboek en ook niet in de praktijkboek gratis rijbewijs online ?
Waarom zou dat moeten :?:
Iedereen moet gewoon zijn gordel aandoen.
ik denk dat pietlutjim bedoelt dat als de begeleider op het examen vóór de student zijn gordel aandoet, dat de examinator dat kan opvatten als 'teken' van de begeleider naar de leerling toe dat hij zijn gordel moet aandoen...
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
patlutjim

100% juist Elke.V.Daarom deze twee vragen !

Bericht door patlutjim »

:!: Inazuma,het spijt me dat ik overkomt als MR :mrgreen: .

Er hang een geel papier op de muur in de wachtzaal van de praktijkexamen te alken,zoals ik al vermeld heb over wie eerst zijn veiligheidsgordel moet aan doen.Daarom deze vraag naar jullie,waarom een info papier hierover in de examencentrum en nergens in de boeken is er iets te vinden over deze informatie.

Daarom deze vraag naar jullie,als de begeleider "moet wachten" tot zijn leerling zijn veiligheidsgordel eerst heeft aan gedaan en dan pas mag de begeleider en examinator hun veiligheidsgordel inkliikken,dan kan een begeleider tijdens de rijexamen B zonder dat hij of zij het weet een aanwijzing geven aan zijn leerling als die elke keer vergeet over zijn of haar schouder te kijken om rechts af te gaan slaan.

Wat mag een begeleider dan wel en niet doen tijdens de rijexamen B ? Bijvoorbeeld ; mag de begeleider als het warm buiten is de venster aan de kant van de begeleider open draaien en vragen aan de examinator als hij of zij daar problemen mee heeft ?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Het speelt echt geen rol hoor. De examinator gaat zich niet bezighouden met te controleren wie er nu eerst zijn gordel aandoet. Het is gewoon belangrijk dat iedereen uiteindelijk zijn gordel aanheeft voor je begint te rijden. Als dat niet zo is, moet je aan de betrokkene vragen om toch even zijn gordel aan te doen. Verder hoef je daar niet over na te denken.

Het over de schouder kijken is net van hetzelfde: het speelt geen rol. Eens over je schouder kijken is geen aanwijzing geven hé. Het is gewoon een onschuldige handeling. Het word pas een aanwijzing indien de begeleider bijvoorbeeld over zijn schouder zou kijken en zeggen "pas op, er komt een fietser aan".

Een aanwijzing moet je opvatten als een hint/instructie aan de bestuurder. Over de schouder kijken en een gordel aandoen zijn geen hints of instructies en dus ook geen aanwijzingen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 100% juist Elke.V.Daarom deze twee vragen !

Bericht door Inazuma »

patlutjim schreef:Bijvoorbeeld ; mag de begeleider als het warm buiten is de venster aan de kant van de begeleider open draaien en vragen aan de examinator als hij of zij daar problemen mee heeft ?
Het is niet bepaald aangenaam om achterin een auto te zitten terwijl vooraan de ruiten open gedraaid worden.

Door het extra geluid ga je de instructies van de examinator ook slecht horen.
patlutjim

1 april van het jaar ? of is dat geel papier goede info ?

Bericht door patlutjim »

En dat geel papier in het examencentrum over de veiligheidsgordel !

Is dat geel papier dan een 1 april grap nog van het jaar ?,die ze vergeten zijn te verwijten. :lol:
patlutjim

Dat is ook waar Inazuma !

Bericht door patlutjim »

Inazuma bedankt voor de tip,nog niet bij stil gestaan zoals je het heeft geschreven,bedankt. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Even opletten hier :!:

Tijdens een examen mag een begeleider niet naar rechts (met het hoofd draaien) om te kijken.

Dit word wel degelijk bekeken als voorzeggen.

Ik heb het nooit gemogen als instructeur dus mag een begeleider het ook niet.

Wat wel mag: De kandidaat kijkt eerst en nadat hij gekeken heeft mag de begeleider meekijken.
Als eerst de instructeur/begeleider kijkt en dan pas de kandidaat zal de examinator er voor waarschuwen dat voorzeggen niet mag.

Ik zal er maar bij schrijven dat dit in 9 van de 10 gevallen zo is want het kan natuurlijk zijn dat er ergens een examinator rondspookt die daar geen graten in ziet :wink:

Ben eens benieuwd wat Ketje hiervan vind :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Benny, ik ben het (ont)roerend met u eens. :wink:
Bij het vertrek zijn er begeleiders/instructeurs die hun gordel uitrekken tot tegen het dashbord om hun kandidaat er op te wijzen dat hij/zij hun gordel moeten vast doen. Ik verzeker u dat de examinator dan op "scherp" staat.
Net zoals begeleiders/instructeurs een toevallige hoestbui krijgen wanneer de kandidaat een zijstraat iets te snel passeert.
Ook wat het over de schouder kijken betreft: de kandidaat moet altijd als eerste kijken, dan pas mogen begeleider/instructeur de nodige vaststellingen doen.
Begeleiders/instructeurs zitten met opgetrokken benen in de wagen, maar bij het naderen van een kruispunt met voorrang gaat het rechterbeen plots naar voor. Dat kan 1 of 2 keer gebeuren - met waarschuwing - maar bij de derde keer gaat de rit via de kortste weg terug richting centrum.
Met alle aangehaalde voorbeelden geeft de begeleider/instructeur immers aan dat hij zijn/haar kandidaat niet echt vertrouwd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dank je wel Ketje, ik weet dat jij de juiste man op de juiste plaats bent en ik op je kan rekenen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Even opletten hier :!:
Tijdens een examen mag een begeleider niet naar rechts (met het hoofd draaien) om te kijken.
Dit word wel degelijk bekeken als voorzeggen.
Ik heb het nooit gemogen als instructeur dus mag een begeleider het ook niet.
Wie heeft dat dan bedacht - want in de rijbewijswetgeving is het niet terug te vinden.

Dit maakt de aanwezigheid van een begeleider / instructeur in het voertuig tijdens het examen vrij zinloos.


Dus als de kandidaat vertrekt zonder gordel, dwingt een examencentrum hiermee de begeleider/instructeur om ook de wegcode te gaan overtreden - dit is totaal onaanvaardbaar en uiteraard onveilig :!:

En als de kandidaat bestuurder niet kijkt, knallen we met z'n allen blind een kruispunt op :?:
De éne omdat hij niet kijkt, en de andere omdat hij niet mag kijken ... Goe bezig :!:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

ketje schreef:Met alle aangehaalde voorbeelden geeft de begeleider/instructeur immers aan dat hij zijn/haar kandidaat niet echt vertrouwd.
Het IS dan ook nog een vrij onervaren, kandidaat bestuurder ...

Dit kan IMHO zelfs op een examen niet als excuus dienen om een begeleider / instructeur te beletten te doen wat er uiteindelijk van hem verwacht wordt: uitkijken of de kandidaat bestuurder zichzelf en anderen niet in een gevaarlijke situatie brengt.

de kandidaat moet altijd als eerste kijken, dan pas mogen begeleider/instructeur de nodige vaststellingen doen.
En als dat helaas te laat is, mag de politie de vaststellingen komen doen ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:Dus als de kandidaat vertrekt zonder gordel, dwingt een examencentrum hiermee de begeleider/instructeur om ook de wegcode te gaan overtreden - dit is totaal onaanvaardbaar en uiteraard onveilig :!:
Niet overdrijven... Ketje en Benny stellen als voorbeeld dat de begeleider zijn gordel niet tot tegen het dashboard moet uitrekken om hem aan te doen. Bovendien: wanneer de kandidaat zonder gordel vertrekt en de begeleider doet de gordel wel aan bij het oprijden van de openbare weg, weet de examinator al genoeg...
Inazuma schreef:En als de kandidaat bestuurder niet kijkt, knallen we met z'n allen blind een kruispunt op :?:
De éne omdat hij niet kijkt, en de andere omdat hij niet mag kijken ... Goe bezig :!:
Een begeleider kan ook onopvallend kijken. Daarvoor dient trouwens ook de tweede binnenspiegel.
Zoals Ketje terecht zegt: een begeleider die zijn benen constant tegen zijn stoel aanhoudt en zijn rechter been strekt op cruciale ogenblikken geeft wel degelijk een teken aan de kandidaat.
Wat voor zin heeft het beenstrekken anders? Er staan toch geen pedalen voor de begeleider...
Inazuma schreef:
ketje schreef:Met alle aangehaalde voorbeelden geeft de begeleider/instructeur immers aan dat hij zijn/haar kandidaat niet echt vertrouwd.
Het IS dan ook nog een vrij onervaren, kandidaat bestuurder ...
... die toch moet bewijzen dat hij ook alleen op de openbare weg kan rijden.
Inazuma schreef:Dit kan IMHO zelfs op een examen niet als excuus dienen om een begeleider / instructeur te beletten te doen wat er uiteindelijk van hem verwacht wordt: uitkijken of de kandidaat bestuurder zichzelf en anderen niet in een gevaarlijke situatie brengt.
Indien dat wel het geval is moet de begeleider ingrijpen en is het examen afgelopen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie