Voorlopig rijbewijs laten vervallen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sylvie

Voorlopig rijbewijs laten vervallen

Bericht door Sylvie »

Als je na de tweede keer weer niet geslaagd bent voor het praktisch rijexamen, kan je dan je voorlopig rijbewijs laten vervallen om zo die 6u verplichte rijles met een rijschool te omzeilen? Zoja, kan je eigenlijk al opnieuw theorie gaan afleggen ook al is je rijbewijs nog niet verlopen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs laten vervallen

Bericht door Inazuma »

Sylvie schreef:Als je na de tweede keer weer niet geslaagd bent voor het praktisch rijexamen, kan je dan je voorlopig rijbewijs laten vervallen om zo die 6u verplichte rijles met een rijschool te omzeilen? Zoja, kan je eigenlijk al opnieuw theorie gaan afleggen ook al is je rijbewijs nog niet verlopen?
Je kan enkel van model (voorlopig rijbewijs B met of, eenmalig, zonder begeleider) wisselen.
Je kan een nog geldig voorlopig rijbewijs B niet verlengen of vervangen door eenzelfde model door opnieuw theorie af te gaan leggen.


In de huidige rijbewijsregeling bepaalt Artikel 9 dat je 6 lesuren moet volgen na 2 mislukte examenpogingen.
Artikel 9

De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.


Er staat nergens bij, en er is voor zover ik kan zien ook niet terug te vinden, dat een volledig nieuw voorlopig rijbewijs B - na afloop van het vorige en na nieuwe theorie - de examenteller weer op nul zet.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: Voorlopig rijbewijs laten vervallen

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:Er staat nergens bij, en er is voor zover ik kan zien ook niet terug te vinden, dat een volledig nieuw voorlopig rijbewijs B - na afloop van het vorige en na nieuwe theorie - de examenteller weer op nul zet.
op mijn (tweede) voorlopig rijbewijs (nadat mijn eerste een paar jaar geleden verviel) staat niet vermeld dat ik al op één examen gebuisd ben geweest ...
ik kan mij dan ook niet voorstellen als ik nu (5,5 jaar na mijn eerste praktijkexamen) een 'tweede' keer buis, dat ik dan zes uur rijschool ga moeten volgen... ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat zit.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs laten vervallen

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef:op mijn (tweede) voorlopig rijbewijs (nadat mijn eerste een paar jaar geleden verviel) staat niet vermeld dat ik al op één examen gebuisd ben geweest ...
Als je toen een nieuw voorlopig rijbewijs aangevraagd hebt volgens de huidige regeling, en het eerdere examen deed onder de vorige rijbewijsregeling, dan is die poging komen te vervallen.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: Voorlopig rijbewijs laten vervallen

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:
Elke V schreef:op mijn (tweede) voorlopig rijbewijs (nadat mijn eerste een paar jaar geleden verviel) staat niet vermeld dat ik al op één examen gebuisd ben geweest ...
Als je toen een nieuw voorlopig rijbewijs aangevraagd hebt volgens de huidige regeling, en het eerdere examen deed onder de vorige rijbewijsregeling, dan is die poging komen te vervallen.
aaaaaaaaaaah, dat verklaart inderdaad een heleboel :) zover had ik nog niet nagedacht :wink:
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Plaats reactie