3 jaar geldigheid

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
lurbanus
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2009, 16:46

3 jaar geldigheid

Bericht door lurbanus »

Beste,

Het is nu zo goed als drie jaar geleden dat ik voor mijn theoretisch examen ben geslaagd. Mijn voorlopig rijbewijs is echter nog meer als 2 jaar geldig. Ik weet dat, wil ik mijn praktijkexamen nog eens doen (de eerste keer was ik gebuisd), ik opnieuw theoretisch examen moet afleggen (de 3 jaar is verlopen). Mijn vraag is of dit ook vereist is om nog gewoon te blijven verder oefenen, want mijn voorlopig rijbewijs is nog perfect geldig voor meer dan 2 jaar?

Dank bij voorbaat
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: 3 jaar geldigheid

Bericht door Elke V »

lurbanus schreef:Ik weet dat, wil ik mijn praktijkexamen nog eens doen (de eerste keer was ik gebuisd), ik opnieuw theoretisch examen moet afleggen (de 3 jaar is verlopen).
fout!

je mag niet alleen gewoon blijven oefenen met uw voorlopig rijbewijs, je mag ook praktijkexamen doen zolang uw voorlopig rijbewijs geldig is. niks aan de hand dus!

succes ermee!


edit: er zijn overigens wel een paar dingen veranderd in de theorie de laatste drie jaar, dus misschien voor uzelf niet slechter om die nog eens opnieuw door te nemen. maar examen moet je dus niet meer doen!
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
lurbanus
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2009, 16:46

Bericht door lurbanus »

Beste Elke,

Ik ben uiteraard blij dat te horen, doch op de papieren die ik gekregen heb na het slagen voor het theoretisch examen, staat nochtans dat het theoretisch examen 3 jaar gelidg is en dat men moet slagen voor het praktijkexamen binnen de 3 jaar...

Op welke bronnen baseert u zich dan?


PS: ik heb onlangs het nieuwe verkeershandboek van mijn zus geleend en gestudeerd, dus op dat vlak is er geen probleem denk ik :D
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Een voorlopig rijbewijs is normaal gezien 1 maximaal jaar geldig, moet afgehaald worden binnen 3 jaar na het slagen voor het theorie-examen, en je moet je praktijkexamen eveneens binnen 3 jaar na het theorie-examen afleggen.

Er is echter een uitzondering voorzien voor een voorlopig rijbewijs B:
je moet net zo goed je voorlopig rijbewijs afhalen binnen 3 jaar na het theorie-examen, maar een voorlopig rijbewijs B heeft een langere geldigheidsduur (18 of 36 maanden) en je mag praktijkexamen afleggen zolang het voorlopig rijbewijs geldig is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

lurbanus schreef:Ik ben uiteraard blij dat te horen, doch op de papieren die ik gekregen heb na het slagen voor het theoretisch examen, staat nochtans dat het theoretisch examen 3 jaar gelidg is en dat men moet slagen voor het praktijkexamen binnen de 3 jaar...
Die papieren heb je zo goed als 3 jaar geleden gekregen ... en naar alle waarschijnlijkheid voor september 2006.
Toen is de regelgeving veranderd voor rijbewijs B.
Op welke bronnen baseert u zich dan?
Op het Koninklijk Besluit over het rijbewijs B.
http://wegcode.be/wet.php?wet=119

PS: ik heb onlangs het nieuwe verkeershandboek van mijn zus geleend en gestudeerd, dus op dat vlak is er geen probleem denk ik :D
Hoe nieuw is het boek, ttz, wanneer is het uitgegeven :?:
lurbanus
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2009, 16:46

Bericht door lurbanus »

Beste mensen,

Zeer veel dank voor de verduidelijking.
Ik was duidelijk niet goed op de hoogte van deze nieuwe regeling ivm het voorlopig rijbewijs B (ik heb inderdaad de papieren gekregen in mei 2006, dus voor de nieuwe regeling)

PS: het boek van mijn zuster is een jaar oud, aangezien ze het boek dit schooljaar verplicht heeft moeten aankopen voor de school.
Plaats reactie