Ik ben momenteel aan het leren rijden met de rijschool. En bij het leren parkeren vroeg ik of dat droog sturen mag.
Nu mijn intsructeur zei dat dit absoluut wel mag, maar ik heb al op verschillende andere plaatsen gehoord en gelezen dat dit niet zo is en dat het op je praktijkexamen en vrij zware fout is.
Nu ik ben geneigd mijn instructeur te geloven, die zou het wel moeten weten neem ik aan.. Maar toch wil ik mijn praktijkexamen in de toekomst zo veel mogelijk slaagkansen geven en het lijkt me dan ook best vanaf het begin de juiste tactiek te beheersen.
Iemand die me kan helpen met deze situatie?
Droog sturen
Re: Droog sturen
Op het examen krijg je voldoende ruimte om het keren zonder droogsturen uit te voeren, dus maak je daar vooral geen zorgen overBert D. schreef:Ik ben momenteel aan het leren rijden met de rijschool. En bij het leren parkeren vroeg ik of dat droog sturen mag.
Nu mijn intsructeur zei dat dit absoluut wel mag, maar ik heb al op verschillende andere plaatsen gehoord en gelezen dat dit niet zo is en dat het op je praktijkexamen en vrij zware fout is.
Nu ik ben geneigd mijn instructeur te geloven, die zou het wel moeten weten neem ik aan.. Maar toch wil ik mijn praktijkexamen in de toekomst zo veel mogelijk slaagkansen geven en het lijkt me dan ook best vanaf het begin de juiste tactiek te beheersen.
Iemand die me kan helpen met deze situatie?
Volg je toevallig rijles in het Leuvense? Mijn instructeur heeft me immers hetzelfde gezegd, dus ik vermoed dat ze in Haasrode niet te erg tillen aan droogsturen (tenminste toch niet bij een wagen van de rijschool).
Re: Droog sturen
Ik volg inderdaad rijles in Leuvenpeter3000 schreef:Op het examen krijg je voldoende ruimte om het keren zonder droogsturen uit te voeren, dus maak je daar vooral geen zorgen overBert D. schreef:Ik ben momenteel aan het leren rijden met de rijschool. En bij het leren parkeren vroeg ik of dat droog sturen mag.
Nu mijn intsructeur zei dat dit absoluut wel mag, maar ik heb al op verschillende andere plaatsen gehoord en gelezen dat dit niet zo is en dat het op je praktijkexamen en vrij zware fout is.
Nu ik ben geneigd mijn instructeur te geloven, die zou het wel moeten weten neem ik aan.. Maar toch wil ik mijn praktijkexamen in de toekomst zo veel mogelijk slaagkansen geven en het lijkt me dan ook best vanaf het begin de juiste tactiek te beheersen.
Iemand die me kan helpen met deze situatie?
Volg je toevallig rijles in het Leuvense? Mijn instructeur heeft me immers hetzelfde gezegd, dus ik vermoed dat ze in Haasrode niet te erg tillen aan droogsturen (tenminste toch niet bij een wagen van de rijschool).
Oké, maar voor de zekerheid misschien toch niet doen op het examen
Re: Droog sturen
Na je examen best ook niet, tenzij je graag een klantenkaartje bij je garagist wil. Die zal blij zal als je het altijd doet. Droogsturen zorgt voor schade aan je wagen.. Exacte uitleg hierover is al vaak aan bod gekomen, als je tijd en interesse moest hebben, kan je de zoekfunctie raadplegen.Bert D. schreef:Oké, maar voor de zekerheid misschien toch niet doen op het examen
Re: Droog sturen
Je doet het inderdaad beter niet.Bert D. schreef:Nu mijn intsructeur zei dat dit absoluut wel mag, maar ik heb al op verschillende andere plaatsen gehoord en gelezen dat dit niet zo is en dat het op je praktijkexamen en vrij zware fout is.
De ene examinator zal er al wat zwaarder aan tillen dan de andere, maar "droogsturen" is gewoon een slechte rijtechniek.
En op je examen is er alvast geen enkele behoefte aan, je krijgt plaats zat.
Met de stuurbekrachtiging voel je het niet meer, maar je belast je stuurinrichting en banden danig hard.
Bij de banden merk je de extra slijtage hierdoor niet, dat verdwijnt in de algemene slijtage ervan.
Bij je stuurinrichting merk je het na verloop van (langere) tijd aan hogere dan normale slijtage en de speling die er daardoor sneller op komt.
Misschien heeft iemand in je (ouders hun) kennissenkring een auto zonder stuurbekrachtiging.
Vraag eens of je het verschil mag voelen tussen droogsturen, en sturen terwijl de auto al een ietsiepietsie bolt.
Bedenk dan dat de krachten op de stuurinrichting er met de huidige zwaardere wagens alleen maar groter op geworden zijn.