rijbewijs C1

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
niko

rijbewijs C1

Bericht door niko »

hallooww heb paar vraagjes

kijk als ik nu voor mijn rijbewijs C1 aangezien dat ik nog geen 21 ben ? en ik slaag enz ...
mag ik dan als ik 21 ben met een volwaardig C rijden ?
en mag je met een C1 met een traktor rijden ?
en wat moet ik allemaal doen voor mijn rijbewijs C1 te bekomen ?
en weten julie toevallig hoeveel dit allemaal kost ?

thx en salutjes !!! :shock:
Stefan Peeters
Administrator

Re: rijbewijs C1

Bericht door Stefan Peeters »

niko schreef:mag ik dan als ik 21 ben met een volwaardig C rijden ?
Dat kan, indien je het examen aflegt met een voertuig van de categorie C:
Artikel 19
§3.
De kandidaat van minder dan 21 jaar oud die het praktisch examen heeft afgelegd met een voertuig van de categorie C (...) ontvangt een rijbewijs enkel geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de subcategorie C1, (...)
Als deze kandidaat de leeftijd van 21 jaar bereikt, kan een rijbewijs geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie C, C+E, D of D+E worden afgegeven, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen.

niko schreef:en mag je met een C1 met een traktor rijden ?
Ja, met een tractor met een mtm van niet meer dan 7500 kg.
Artikel 20
3.
De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E of C of voor de subcategorie C1 of C1+E laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.

niko schreef:en wat moet ik allemaal doen voor mijn rijbewijs C1 te bekomen ?
Daarvoor kan je best even informeren bij een rijschool.
Je vindt een lijst van erkende rijscholen op onze website: http://www.gratisrijbewijsonline.be/ --> rijschool --> adressen
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

niko schreef:kijk als ik nu voor mijn rijbewijs C1 aangezien dat ik nog geen 21 ben ? en ik slaag enz ...
mag ik dan als ik 21 ben met een volwaardig C rijden ?
Dat kan als je de rijlessen en het examen aflegt met een vrachtwagen van de categorie C .
en mag je met een C1 met een traktor rijden ?
Een rijbewijs C1 is ook geldig voor de categorie landbouwvoertuigen (G) met eenzelfde Maximaal Toegestane Massa : voor C1 7500 kg dus.

en wat moet ik allemaal doen voor mijn rijbewijs C1 te bekomen ?
Rijbewijs B hebben.
Theoretisch examen C afleggen.
Praktische opleiding :
- bij de rijschool, minstens 8 uur, met voertuig categorie C
- In principe kan je scholing volgen op basis van een voorlopig rijbewijs, met een voertuig van categorie C1 , maar dan kan je nadien niet zomaar een C krijgen ...
Praktisch examen afleggen :
- met voertuig cat C bij de rijschool
- met voertuig cat C1 met voorlopig rijbewijs

Wat wil je met dat rijbewijs C1 / nadien C gaan doen :?:

Per 10 september 2009 verandert de regeling voor rijbewijs C (en C1 /D / D1 en +E) en gaat de regeling inzake de vakbekwaamheid in voege.
Het kan handig zijn om nog voor die overgang je rijbewijs C1 te halen.
Dat levert tot 10 september 2016 een vrijstelling van het getuigschrift vakbekwaamheid op, als je dat nodig hebt.

Meer info, maar helaas nogal complex :
http://wegcode.be/actueel.php?nr=216

Contacteer voor de prijzen en termijnen best een rijschool.
niko

Bericht door niko »

ik zou met een beton mixer willen rijden of met een grond dumper ?
en ook met de traktor bij een loonwerk willen werken? weet iemand hoeveel dit zou kosten ??

bedankt !
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Dan ga je met een C1 niet ver springen... maximum 7.5 ton is eigenlijk een grote bestelwagen...
Je zal tot na je 21ste verjaardag moeten wachten om met dergelijke zware voertuigen te mogen rijden.

En wat het allemaal kost: informeer even bij een rijschool in je buurt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

rijbewijs

Bericht door Gast »

mijn vraag gaat over het volgende ik heb reeds mijn C1 ik had graag ook nu al mijn E gehaald. mijn vraag is nu is as ik mijn C1+E behaal word die dan ook automatische omgezet als ik 21 word of moet ik als ik 21 ben en mijnC1 een C is geworde terug opnieuw voor mijn E gaan?

indien iemand mij kan verder helpen gelieve mijn dan een e-mail te sture met de uitleg op volgend adres spreuwerke@hotmail.com alvast bedankt.
Inazuma

Re: rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:mijn vraag gaat over het volgende ik heb reeds mijn C1 ik had graag ook nu al mijn E gehaald. mijn vraag is nu is as ik mijn C1+E behaal word die dan ook automatische omgezet als ik 21 word of moet ik als ik 21 ben en mijnC1 een C is geworde terug opnieuw voor mijn E gaan?

indien iemand mij kan verder helpen gelieve mijn dan een e-mail te sture met de uitleg op volgend adres spreuwerke@hotmail.com alvast bedankt.
Je kan voor je 21 geen examen afleggen met een C+E combinatie omdat je daarvoor over een rijbewijs C dient te beschikken, en dat kan pas vanaf 21 ...
niko

Bericht door niko »

aangezien dat ik ondertussen 20 ben kan ik beter wachten tot volgent jaar denk ik dan dan kan ik voor mijn c gaan
als ik het goed heb begrepen moet je voor met een traktor te mogen rijden geen geschrift voor vakbekwamenheid hebben ? ofwel?
en als je met een pickdorser of hackselaar wilt rijden hoe zit dat daar mee want zo een ding weegt 8720kg ??
en als je met een traktor met een wagen rijd ? moet je dan c+e hebben ? ofniet ?

alvast bedankt !
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Plaats reactie