parkeerdillemma's

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Steffi

parkeerdillemma's

Bericht door Steffi »

Ik ben bezig met het instuderen van de theorie.
Ik heb volgende figuren ivm parkeren tegengekomen en zit nu met enkele vragen die ik niet kon oplossen.

Afbeelding
Stel, je wil iets drinken in deze brasserie.
1)Mag je hier zomaar parkeren? (er staan geen verkeersborden)
2)En als je nu bewoner bent, van dat huis, mag je er dan wel parkeren of verandert dit niets aan de zaak?

Afbeelding
Deze vind ik nog moeilijker.
3) Wie staat hier fout geparkeerd?
Mijn redenering; de zwarte staat voor een garage(carport)oprit, dus fout.
Die eerste staat te dicht tegen een drempel (de minimumafstand was drie meter, maar dit was enkel voor plaatsen waar voetgangers oversteken. Ik weet niet of je daar een drempel onder moet rekenen? Ik denk dat enkel de tweede juist geparkeerd staat (of zie ik iets over het hoofd?)


Afbeelding
Deze auto staat geparkeerd op de gelijkgrondse middenberm binnen de bebouwde kom. Er staan geen verkeersborden.
4)Mag dit zomaar?

Hartelijk dank bij voorbaat!
Steffi
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Steffi
Ik ben bezig met het instuderen van de theorie.
Mag ik je eerst eens vragen of je de theoriepagina's i.v.m. STILSTAAN EN PARKEREN op onze site al hebt geleerd?
Die eerste staat te dicht tegen een drempel (de minimumafstand was drie meter, maar dit was enkel voor plaatsen waar voetgangers oversteken.
Waar heb je deze regel gehaald?
Laatst gewijzigd door GRO op 20 apr 2009, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeerdillemma's

Bericht door Inazuma »

gast00001 schreef:Afbeelding
Deze auto staat geparkeerd op de gelijkgrondse middenberm binnen de bebouwde kom. Er staan geen verkeersborden.
Je mag binnen de bebouwde kom op een gelijkgrondse berm parkeren.

Als het een eenrichtingsrijbaan is, mag men ook links in de rijrichting parkeren.


De middenberm scheidt normaal gesproken de rijrichtingen, dus ja, dat mag.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeerdillemma's

Bericht door Inazuma »

gast00001 schreef:Ik ben bezig met het instuderen van de theorie.
Ik heb volgende figuren ivm parkeren tegengekomen en zit nu met enkele vragen die ik niet kon oplossen.

Afbeelding
Stel, je wil iets drinken in deze brasserie.
1)Mag je hier zomaar parkeren? (er staan geen verkeersborden)
Zoals Eugeen ook al stelde : de theorie herhalen.

Wat zou hier moeten verbieden om er te parkeren :?:

(Al valt het niet mee om op die kleine foto's wat te zien ...)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

gast00001 schreef:Ik ben bezig met het instuderen van de theorie.
Ik heb volgende figuren ivm parkeren tegengekomen en zit nu met enkele vragen die ik niet kon oplossen.
De foto’s zijn vrij klein en misschien zie ik hier of daar een detail over het hoofd, maar ik doe een poging:
gast00001 schreef:Stel, je wil iets drinken in deze brasserie.
1)Mag je hier zomaar parkeren? (er staan geen verkeersborden)
Ja.
gast00001 schreef:2)En als je nu bewoner bent, van dat huis, mag je er dan wel parkeren of verandert dit niets aan de zaak?
Dat verandert niets aan de zaak.
gast00001 schreef:3) Wie staat hier fout geparkeerd?
Mijn redenering; de zwarte staat voor een garage(carport)oprit, dus fout.
Die eerste staat te dicht tegen een drempel (de minimumafstand was drie meter, maar dit was enkel voor plaatsen waar voetgangers oversteken. Ik weet niet of je daar een drempel onder moet rekenen? Ik denk dat enkel de tweede juist geparkeerd staat (of zie ik iets over het hoofd?)
De zwarte staat inderdaad voor een inrit, en mag daar dus niet parkeren.
Er is geen minimumafstand bepaald tegenover een verhoogde inrichting.
Ik zie geen kruispunt, dus ga ik ervan uit dat het er ook niet is…
Ik zie geen verkeersborden, dus moet daar ook geen rekening mee gehouden worden.
Overigens: de afstand ten opzichte van een oversteekplaats voor voetgangers is geen 3 meter maar wel 5 meter.
Artikel 24
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

gast00001 schreef:Deze auto staat geparkeerd op de gelijkgrondse middenberm binnen de bebouwde kom. Er staan geen verkeersborden.
4)Mag dit zomaar?
Een voertuig mag binnen de bebouwde kom op de gelijkgrondse berm geparkeerd worden.
Je moet wel voldoen aan onderstaande voorwaarden:
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.
2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
steffi

Bericht door steffi »

DANK voor de antwoorden! :) :) :)
Dat is meteen een hele verduidelijking. Ik zal de theorie op jullie site nog even goed doornemen.

groetjes!
x
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeerdillemma's

Bericht door Inazuma »

gast00001 schreef: Afbeelding
Deze vind ik nog moeilijker.
3) Wie staat hier fout geparkeerd?
Mijn redenering; de zwarte staat voor een garage(carport)oprit, dus fout.
Misschien.
Maar misschien staat zijn nummerplaat wel duidelijk aangegeven op de inrij.
Dat kan je zo niet zien.
Die eerste staat te dicht tegen een drempel (de minimumafstand was drie meter, maar dit was enkel voor plaatsen waar voetgangers oversteken.
Neen, er is een parkeerverbod op minder dan 5 meter voor de oversteekplaatsen.
Ik weet niet of je daar een drempel onder moet rekenen?
Een verhoogde inrichting is toch geen oversteekplaats :?:

Ik denk dat enkel de tweede juist geparkeerd staat
De zwarte staat misschien fout geparkeerd.
Misschien ook niet.
Steffi

Bericht door Steffi »

OK!
Bij deze mijn excuses, ik wist niet of ik een verhoogde inrichting mocht meerekenen als oversteekplaats. En ook die drie meter moest 5 zijn.

Ik heb reeds de theorie eens goed doornomen en daar stonden inderdaad heel wat antwoorden in.

thanks!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Steffi schreef:Ik heb reeds de theorie eens goed doornomen en daar stonden inderdaad heel wat antwoorden in.
Geen probleem dat je vragen stelt. Maar het is altijd goed om eerst de theoriepagina's goed te lezen en dan pas, als iets niet duidelijk is, vragen te stellen. :lol:
Plaats reactie