Rijbewijs A: via rijschool én voorlopig rijbewijs?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Sven_als_gast

Rijbewijs A: via rijschool én voorlopig rijbewijs?

Bericht door Sven_als_gast »

Ik ben reeds geslaagd voor mijn theorie examen voor het rijbewijs A.
Binnenkort start ik bij de rijschool met motor rijlessen. Omdat ik geen ervaring heb met motorrijden en ook geen eigen motor bezit, heb ik gekozen om 4u extra te volgen bovenop de 8u. Kwestie van toch iets meer te kunnen oefenen vooraleer examen af te leggen.
Na de eerste 8u les, zit er ruim een week tussen vooraleer de extra 4u starten.
Nu is mijn vraag: kan ik een voorlopig rijbewijs aanvragen om in die week zelfstandig wat te oefenen met de motor van mijn broer?
Terwijl ik dus wel degelijk alles met een motor van de rijschool zal doen, zowel lessen als examen. Misschien niet echt belangrijk hierbij, maar toch: ik ben ouder als 24.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat kan, maar dat zijn dubbele onkosten.

Je vraagt een voorlopig rijbewijs en dan een week later ga je met de rijschool examen doen en ga je een vast rijbewijs halen.

Dan ben je beter (denk ik) dat je na die 12 lessen examen gaat doen, een vast rijbewijs gaat halen en daarna met de motor van je broer extra oefent.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A: via rijschool én voorlopig rijbewijs?

Bericht door Inazuma »

Sven_als_gast schreef: Na de eerste 8u les, zit er ruim een week tussen vooraleer de extra 4u starten.
Nu is mijn vraag: kan ik een voorlopig rijbewijs aanvragen om in die week zelfstandig wat te oefenen met de motor van mijn broer?
In principe zou je een voorlopig rijbewijs A kunnen aanvragen, met een attest van de rijschool dat je voldoende lesuren gevolgd hebt.

De vraag is alleen wat de gevolgen daarvan zijn.
Met een voorlopig rijbewijs A moet je normaal minstens een maand oefenen alvorens je examen mag gaan afleggen.

Het is mij op basis van de wetgeving echter onduidelijk of die termijn ook blijft gelden als je - hoewel je een voorlopig rijbewijs A hebt - toch met de rijschool examen gaat afleggen.

Vraag dat zeker na bij je rijschool - zij gaan beter weten hoe dit in de praktijk uitdraait.
Kwestie van de examenplanning niet in duigen te laten vallen.
Misschien niet echt belangrijk hierbij, maar toch: ik ben ouder als 24.
Belangrijk omdat je dan niet met de vermogen en vermogen/gewicht beperkingen zit die er onder de 21 gelden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Je vraagt een voorlopig rijbewijs en dan een week later ga je met de rijschool examen doen en ga je een vast rijbewijs halen.
Wat met de termijn van 1 maand, opgelegd door Art 34 :?:

Artikel 34
(...)
Het praktisch examen kan op zijn vroegst één maand na de afgifte van het voorlopige rijbewijs model 3 plaatsvinden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Is dat artikel ook van toepassing wanneer die persoon met voldoende lesuren en via de rijschool gaat examen afleggen?
Is niet echt duidelijk...

Artikel 35
Om toegelaten te worden tot het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs geldig voor de ategorie A3, A, B, B+E of G, legt de kandidaat voor :

1° één der documenten bedoeld in artikel 3, § 1;

2° een van de hierna opgesomde documenten :
a) de aanvraag om een rijbewijs waarop het attest van slagen voor of vrijstelling van het theoretische examen is aangebracht indien het gaat over een kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A3, A, B+E of G.
De kandidaat legt bovendien hetzij een getuigschrift van praktisch onderricht afgegeven door een rijschool, hetzij het Europees rijbewijs of het buitenlands rijbewijs waarvan hij houder is, voor.
b) het nog geldige voorlopige rijbewijs. Het voorlopige rijbewijs is, in voorkomend geval, vervolledigd met de vermelding dat de lesuren voorgeschreven na twee mislukkingen gevolgd zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
alatpom
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 okt 2008, 16:56

Bericht door alatpom »

de kandidaat kan waarschijnlijk de aanvraag niet meer tonen, aangezien hij die heeft moeten afgeven op het stadhuis om zijn VRB te bekomen,
dus denk ik 1 maand wachten!
Plaats reactie