Vraagjes...

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Kristy

Vraagjes...

Bericht door Kristy »

Hoi!
Ik moet volgende week donderdag mijn theoretisch rijexamen gaan doen en er zijn nog enkele onduidelijkheden. :?

1)Je hebt een gele onderbroken streep aande kant van de rijbaan (parkeren verboden), heb je die ook in het wit?

2)Voortbewegingstoestellen die even snel zijn als een fiets, zijn fietsers. Als ze trager gaan, zijn ze voetgangers. Maar hoe kun je dat weten? Als ze bv een foto van een step of skates geven, wat is dat dan?

3)Elke bestuurder die een kruispunt is opgereden, waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten, mag dit kruispunt vrijmaken en verderrijden zonder te wachten tot het verkeer is opengesteld in de richting die hij wil nemen, behalve als opd e weg die hij gaat volgen, een aan zijn rechterzijde geplaatst rood licht hem dit verbied.
Bestaat er van deze uitleg een tekening ofzo, want ik begrijp het echt niet...

4)Ik heb al veel verschillende formules gezien voor de stopafstand, welke is nu de beste?

5)Er is een parkeerautomaat, maar jij hebt een speciale kaart voor gehandicapten, moet je dan betalen?

6)Fiets is zuiniger dan auto. Maar tot welke afstand kan je best de fiets nemen: 1-5km of 1-10km?

7)Ik dacht dat je een parkeerschijf altijd moest gebruiken op een werkdag, maar ik ben enkele vragen tegengekomen, waar dit niet waar was. Hoe zit het dan? Of wat zijn de uitzonderingen?

8)Mag je op een busstrook nu stilstaan of niet? Daar heb ik ook al verschillende antwoorden op gevonden.

9)Moet de L (om te leren rijden) worden verwijderd als vb je ouders met de auto rijden , die al lang een rijbewijs hebben? (ben ik ook verschillende dingen over tegengekomen)


Zoals je kan zien, is er nog veel verwarring en ik zou het fantastisch vinden als het nu eindelijk eens allemaal opgeklaard zou worden.

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef: 1)Je hebt een gele onderbroken streep aande kant van de rijbaan (parkeren verboden), heb je die ook in het wit?
Je ziet er soms wel, maar ze hebben niet de betekenis van de gele strepen.

Soms worden er wel witte onderbroken strepen tussen de gele in geschilderd om de gele beter te doen opvallen.
En geregeld zie je ook een foutief gemarkeerd "half" fietspad dat maar aan 1 kant witte onderbroken strepen heeft.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef:2)Voortbewegingstoestellen die even snel zijn als een fiets, zijn fietsers. Als ze trager gaan, zijn ze voetgangers. Maar hoe kun je dat weten? Als ze bv een foto van een step of skates geven, wat is dat dan?
Het is is niet de aard van het voortbewegingstoestel maar het gebruik / de snelheid van het voortbewegingstoestel dat bepaalt hoe de gebruiker zich moet gedragen :

Stapvoets : de gebruiker moet zich gedragen als voetganger.
Sneller dan stapvoets : de gebruiker moet zich gedragen als fietser.

Je kan dat dus inderdaad niet zien op een foto.
Als je op het examen een gebruiker van een voortbewegingstoestel op de foto ziet staan, ga er dan van uit dat hij daar correct rijdt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef: 3)Elke bestuurder die een kruispunt is opgereden, waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten, mag dit kruispunt vrijmaken en verderrijden zonder te wachten tot het verkeer is opengesteld in de richting die hij wil nemen, behalve als opd e weg die hij gaat volgen, een aan zijn rechterzijde geplaatst rood licht hem dit verbied.
Bestaat er van deze uitleg een tekening ofzo, want ik begrijp het echt niet...
Surf eens naar Wilrijk : LINK

De bestuurders die van "linksboven" komen op de zijrijbaan van de A12, rijden bij groen het kruispunt op, maar moeten dan na een kwartdraai alweer stoppen voor de verkeerslichten die rechtsgeplaatst zijn vlak voor ze de A12 zouden oversteken .

Je gaat dergelijke lichten vooral vinden op brede wegen met brede middenbermen, waar je "in 2 keer" linksaf gaat :
- ten eerste linksaf het gat in de middenberm inrijden, en daar stoppen voor een rechtsgeplaatst licht, en dan
- ten tweede van tussen de middenbermen in, verder rijden op de weg die men eigenlijk wil opdraaien.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef: 4)Ik heb al veel verschillende formules gezien voor de stopafstand, welke is nu de beste?
Leer de snelheden en afstanden die we op de site opgeven.

Met die paar getallen en wat gezond verstand kan je alle vragen oplossen zonder te moeten gaan rekenen op het examen.


Er staat trouwens ook een hele uitleg over remafstand en stopafstand op de site, om dan tot bovenstaande conclusie te komen ;)

Lees dat eens, en bedenk dat alle formules maar ruwe benaderingen zijn.
Vandaar dat je ook zoveel verschillende formules vindt, die wel ongeveer kloppen voor een auto met slechte remmen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef: 5)Er is een parkeerautomaat, maar jij hebt een speciale kaart voor gehandicapten, moet je dan betalen?
Met de speciale kaart voor gehandicapten heb je vrijstelling van de beperking in parkeertijd, maar eigenlijk niet van het betalend parkeren. (*)
Zowat elke gemeente voorziet echter een vrijstelling van de parkeerretributies voor gehandicapten. Dat staat dan op de parkeermeter.

Waar binnen een zone met betalend parkeren, de parkeerplaatsen voor gehandicapten specifiek aangegeven zijn met aparte borden Afbeelding is dit bovendien een parkeerregeling op zichzelf, en gelden de zonale bepalingen niet.


(*) Dit is ook weer voor interpretatie vatbaar, Art 27.3 Betalend parkeren, is een onderdeel van Art 27 Beperkte parkeertijd , sommigen stellen op basis hiervan dat het ganse artikel 27 niet van kracht is voor gehandicapten.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art27
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef: 6)Fiets is zuiniger dan auto. Maar tot welke afstand kan je best de fiets nemen: 1-5km of 1-10km?
Hangt van je conditie af en wat je te vervoeren hebt ;)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef: 7)Ik dacht dat je een parkeerschijf altijd moest gebruiken op een werkdag, maar ik ben enkele vragen tegengekomen, waar dit niet waar was. Hoe zit het dan? Of wat zijn de uitzonderingen?
Klopt.
Op de werkdagen (en de zaterdag is officiëel een werkdag :!: ) is de algemene regel.

De dagen waarop de parkeerschijf verplicht is, kunnen ook op het bord aangegeven zijn, in afwijking van de algemene regel (op werkdagen).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef:8)Mag je op een busstrook nu stilstaan of niet? Daar heb ik ook al verschillende antwoorden op gevonden.
Iets waarover de meningen ook nogal verdeeld zijn.

Bestuurders die niet nadrukkelijk de toelating hebben om in een busstrook (bedoeld wordt de rijstrook conform Art 72.5) te rijden, mogen er enkel in rijden om van richting te veranderen.

Dat is wat de wegcode letterlijk stelt :
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.

Als je er in rijdt om wat anders te doen, bvb te gaan stilstaan, dan is dat toch duidelijk wat anders dan van richting veranderen, en dus geen toegelaten gebruik ...


Op de bijzondere overrijdbare bedding en de dambordmarkering mag je helemaal niet stilstaan, noch parkeren.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Kristy schreef:9)Moet de L (om te leren rijden) worden verwijderd als vb je ouders met de auto rijden , die al lang een rijbewijs hebben? (ben ik ook verschillende dingen over tegengekomen)
Er bestaat geen enkele wettelijke verplichting om de L te verwijderen.


Stelt iemand van wel, vraag dan ineens eens welk artikel van welke wet / KB / MB dat verbiedt, want dan willen wij het ook graag weten ;)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

4)Ik heb al veel verschillende formules gezien voor de stopafstand, welke is nu de beste?
Dat kan alleen als je onze leermethode niet volgt en overal wat studeert. Dan zit je op de duur vol verwarring.

Kijk eens wat op onze site staat over STOPAFSTAND: Je moet zelfs geen formule kennen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet6.htm
8)Mag je op een busstrook nu stilstaan of niet? Daar heb ik ook al verschillende antwoorden op gevonden
Zelfde antwoord als hierboven. Leer niet via verschillende boeken en sites, want dat geeft verwarring.
Als je kent wat op Gratis Rijbewijs Oline staat, ken je voldoende om 50/50 te halen.

Weet ook goed dat er een verschil is tussen een stopplaats voor bussen en een busstrook.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Dat is wat de wegcode letterlijk stelt :
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.

Als je er in rijdt om wat anders te doen, bvb te gaan stilstaan, dan is dat toch duidelijk wat anders dan van richting veranderen, en dus geen toegelaten gebruik ...
Je kan moeilijk een passagier laten in- of uitstappen in het midden van de rijbaan. Als je in de busstrook rijdt om dan een passagier te laten in- of uitstappen, moet je ook afslaan aan het eerstkomend kruispunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kristy

Bericht door Kristy »

Ok,

hartelijk bedankt allemaal :D

Maar... wat is dan net het verschil tussen een busstrook en een stopplaats voor bussen?
Je kan moeilijk een passagier laten in- of uitstappen in het midden van de rijbaan. Als je in de busstrook rijdt om dan een passagier te laten in- of uitstappen, moet je ook afslaan aan het eerstkomend kruispunt.
Dus iemand laten in -en uitstappen mag ook dan?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Stopplaats voor bussen = bushalte. Waar een bus topt.

Op een bushalte mag je stilstaan om iemand te laten in- of uitstappen.
Je mag er niet staan wachten (parkeren) tot de bus komt.

Busstrook is een rijstrook speciaal voor bussen.

Je mag daarop niet rijden met je auto, behalve als je aan het volgende kruispunt wil afslaan.
Vermits je er niet mag rijden, mag je er ook niet stilstaan om iemand te laten uitstappen, want dan heb je er eerst op gereden.

Dat moet je onthouden voor het examen.

In onze proefexamens zal het verschil wel duidelijk worden.
Kristy

Bericht door Kristy »

Ok, bedankt :)

Mr ik dnek dat ik wel ergens een vraag ben tegengekomen in de reeks "stilstaan en parkeren" waar het antwoord was dat je wel op de busstrook mocht stilstaan. Ik denk vraag 46 ofzo.

Moet je voor een bromfiets klasse A een rijbewijs hebben? Ik dacht van niet, maar een vriendin van mij zegt van wel, want zij is er nu voor aan het studeren...
Plaats reactie