Quad

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Mr. Komac

Quad

Bericht door Mr. Komac »

Beste,

Ik had een klein vraagje voor het mogen besturen van een quad.
mijn zoon is 18 jaar en heeft zojuist zijn rijbewijs B behaald. mag hij nu met zijn rijbewijs een quad besturen? de eigenaar van een quadwinkel zei me dat je met een rijbewijs B ook een quad mag besturen. ik zou hier graag meer over te weten komen.

alvast mijn dank,

Met vriendelijke groet,

Daniel
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding

MOTORDRIE- en MOTORVIERWIELERS


SQUAD - Elk driewielig motorvoertuig dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets en waarvan de maximale ledige massa niet meer dan 1.000 kg bedraagt.
- Vb. Trikes, quads (max.400 kg)
- Belangrijk:
* Valhelm verplicht.
* 18 jaar.
* Rijbewijs B.

Opmerking:
Sommige quads kunnen ook ingeschreven zijn als een landbouwvoertuig. Dan is de minimumleeftijd 16 jaar en is geen valhelm verplicht.

Ik vind het zeer wijs als een vader info opvraagt voor zijn zoon
Niet alle ouders zijn zo verstandig
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Mr. Komac

Bericht door Mr. Komac »

Dus als ik he goed begrijp is het dus mogelijk om hem een quad te laten besturen. ik doe graag liever nu wat onderzoek dan dat hij later in de problemen komt. en tot welk vermogen mag hij dan gaan? of moet hij een motorrijbewijs gaan afleggen. ik hoop dat dat niet nodig zal zijn omdat de verplichte rijlessen nogal kostig zijn.

Met vriendelijke groet,

Daniel
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: De drie en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie indien zij niet voldoen aan de cat. A3.

Ook wel Trikes of Quads genoemd.
Een trike mag max. 1.000 kg wegen in lege toestand
Een quad 400 kg (max. 15 kW)
of 550 kg als deze voor goederenvervoer wordt gebruikt (max. 15 kW.)

Een Quad, en een Trike &lt 400 kg zijn veboden op de autosnelweg.
Rijbewijs A is niet geldig voor een Trike of een Quad het moet rijbewijs B zijn

De Quad heef een max vermogen van 15kw en mag dus niet op een autosnelweg
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

digital schreef:
Benny Stinkens schreef:
Opmerking:
Sommige quads kunnen ook ingeschreven zijn als een landbouwvoertuig. Dan is de minimumleeftijd 16 jaar en is geen valhelm verplicht.
Als ik het goed begrijp moet je hiervoor nu wel rijbewijs G hebben.
Zou best kunnen maar ik ga er van uit dat onze gast of zijn zoon niet van plan zijn om dat ding in te schrijven als zijnde landbouwvoertuig

Trouwens ik heb het niet geschreven maar ik heb het gewoon afgehaald van onze eigen site.

@Eugeen,
Misschien is het dus aangewezen om die opmerking van Digital ook op onze site te plaatsen. Een kwestie van zo volledig mogelijk te zijn
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef:
Opmerking:
Sommige quads kunnen ook ingeschreven zijn als een landbouwvoertuig. Dan is de minimumleeftijd 16 jaar en is geen valhelm verplicht.
Als ik het goed begrijp moet je hiervoor nu wel rijbewijs G hebben.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef:

@Eugeen,
Misschien is het dus aangewezen om die opmerking van Digital ook op onze site te plaatsen. Een kwestie van zo volledig mogelijk te zijn
Ik mis eigenlijk nog een beetje informatie, daarom schreef ik &quotals ik het goed begrijp...&quot.
De vraag is: hoe kunnen ze zo'n quad inschrijven als landbouwvoertuig? Moet dan een trekhaak aangebracht zijn om een aanhangwagen voort te trekken zodat je aan landbouw kunt doen? Dan wordt de quad waarschijnlijk aanzien als landbouwtrekker.
Of is het ook mogelijk zonder trekhaak. Dan begrijp ik niet echt hoe je met een quad aan landbouw kunt doen (crossen op landbouwterrein buiten beschouwing gelaten).
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Grote quads hebben voor- en/of achteraan plaats om zaken te vervoeren, bijvoorbeeld kleine landbouwwerktuigen. Een quad kan ook gebruikt worden om velden te inspecteren en zich daarbij sneller dan met een tractor te verplaatsen zonder zich evenwel te moeten bekommeren om het interieur van een wagen.

Merk op dat het gemak van een quad in de landbouwsector plaatsafhankeleijk kan zijn en verkeer nog steeds een federale aangelegenheid is.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Quote: 3° Categorie B:
auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg


samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie
Quote: 9° Categorie G

Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine.
We kunnen dus besluiten dat de quad ingeschreven als landbouwvoertuig onder cat. B valt.
Plaats reactie