Remmen en schakelen en koppelen. ???

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Remmen en schakelen en koppelen. ???

Bericht door elhoussaine »

Ik had eeen vraagke

Bij mij is het zo moeilijk als ik moet remmen, schakelen en koppelen.
Bijvoorbeeld:
Ik wil linksaf slaan de straat in, dan doe ik de richtingaanwijzer aan, en begin een beetje te remmen want je kan natuurlijk niet 40 de bocht in of met 50 snelheid. :roll:
Maar dan krijg ik het moeilijk want dan stuur k bij en probeer ik wat aft remmen maar nu hoor ik voetrem er worden heel veel remmen genomend en pedalen? je hebt er maar drie toch?
koppel pedaal, rempedaal, gaspedaal.
maar soms weet ik het niet, als ik een auto er door wil laten gaan dan rem ik helemaal tot stilstand
ik kan niet rustig remmen, en weer door rijden. Hoe moet dat, moet ik dan alleen me voetrem gebruiken geen koppelpedaal erbij? kunnen jullie dit uitleggen? :lol:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je remt.
Als de motor in lage toerentallen komt duw je het ontkoppelingspedaal er bij.
Schakel naar een versnelling die best bij je snelheid past (meestal 2de) en haal je koppelingspedaal rustig omhoog, eventueel nog wat bijremmen.
Dan kun je de bocht nemen aan een tragere snelheid.

Vraag nog eens goed uitleg aan je instructeur.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Bericht door elhoussaine »

Oke dankje
Ik heb gereden vorige week en het ging goed zei de instr
Ik heb het hele jaar niet gereden en hij zij dat het echt goed ging.
ik heb alleen 6 uurtjes gereden de basis.
vorige week heb ik leren parkeren en keren in de straat en de remvloeistof enzv van de motorkap. waar ik problemen nu mee heb zijn de voorangsregels dus waar moet ik voorangverlenen, en de snelheid hoeveel mag ik rijden binnen een woon erf is dat 20 km dat weet ik
en snel weg max120. maar zoals een straat dat is denk ik 30km.
maar sosm heb je ook wegen waar je boerderijen en veel gras ziet hoeveel moet ik daar rijden? parkeren ging wel goed, alleen soms parkeerde ik schuin, maar waar kan je zien dat je goed gaat parkeren terwijl je nog de S draai doet?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

elhoussaine schreef:Oke dankje
Ik heb gereden vorige week en het ging goed zei de instr
Ik heb het hele jaar niet gereden en hij zij dat het echt goed ging.
ik heb alleen 6 uurtjes gereden de basis.
vorige week heb ik leren parkeren en keren in de straat en de remvloeistof enzv van de motorkap. waar ik problemen nu mee heb zijn de voorangsregels dus waar moet ik voorangverlenen, en de snelheid hoeveel mag ik rijden binnen een woon erf is dat 20 km dat weet ik
en snel weg max120. maar zoals een straat dat is denk ik 30km.
maar sosm heb je ook wegen waar je boerderijen en veel gras ziet hoeveel moet ik daar rijden? parkeren ging wel goed, alleen soms parkeerde ik schuin, maar waar kan je zien dat je goed gaat parkeren terwijl je nog de S draai doet?
Kijk even bij de theorie op deze website. :wink:

Er is een volledig hoofdstuk rond de snelheidsregeling.
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Bericht door elhoussaine »

Kan het ff niet vinden :(
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

elhoussaine schreef:Kan het ff niet vinden :(
Surf naar www.gratisrijbewijsonline.be
Klik vanboven op "Theorie"
Klik op de knop "B"
Klik op de knop "Start" naast het hoofdstuk met als titel "Snelheid"

Veel eenvoudiger kan het niet. :wink:
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Bericht door elhoussaine »

dankje echt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen en schakelen en koppelen. ???

Bericht door Inazuma »

elhoussaine schreef: Ik wil linksaf slaan de straat in, dan doe ik de richtingaanwijzer aan, en begin een beetje te remmen want je kan natuurlijk niet 40 de bocht in of met 50 snelheid. :roll:
Maar dan krijg ik het moeilijk want dan stuur k bij en probeer ik wat aft remmen
Als je nog verder moet afremmen terwijl je al de bocht instuurt, dan ben je te laat beginnen remmen of heb je onvoldoende hard geremd voor de bocht.

Rem voor een bocht af tot de snelheid waarmee je de bocht kan nemen.

Met voldoende oefening leer je de aard van de bocht en de snelheid waarmee je die zonder probleem kan nemen, beter en beter inschatten, en kan je het afremmen ook beter aanpassen.

Zodat je uiteindelijk net aan de bocht aankomt aan een goede snelheid om de bocht te nemen, in een goede versnelling om aan die snelheid te rijden.
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Bericht door elhoussaine »

En hoe doet men dat ?
dus terugschakelen neem ik aan en een beetje bijremmen?
je hebt maar 1 rem neem ik aan want soms hoor ik zoveel remnamen weet niet wat het inhoud?

soms als er een auto voor me rijdt die stopt een beetje maar rijd nog wel, dan druk ik de koppeling en de voetrem in dan moet ik weer naar de 1e. maar ik wil aleen remmen zonder koppeling in te drukken waneer kan dat ? en hoe moet dat en bij welke schakeling kan dat ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

remmen is remmen, en dat is iets anders dan ontkoppelen.

Je remt, en ontkoppelt pas als je motor te weinig (1000 à 1200) toeren doet. Wil je verder blijven rijden (dus niet volledig stoppen), dan schakel je op dat moment een versnelling lager en laat je het koppelingspedaal weer omhoog komen, en dit herhaal je zolang nodig.
Ga je wel volledig stoppen, dan is terugschakelen niet nodig. Eigenlijk blijft dan alles hetzelfde (remmen, ontkoppelen als je in lage toeren komt); alleen schakel je nu niet terug, maar blijf je het koppelingspedaal induwen/zet je hem in neutraal.

Je hoort mensen over verschillende remmen spreken en dat zijn de voetrem en de motorrem. De voetrem, dat is de echte mechanische rem, te vergelijken met de remmen van je fiets. De motorrem, dat is eigenlijk gewoon als je geen gas geeft, maar nog wél in vitesse staat. Heb je nog niet gevoeld, dat als je plots je gas los laat (maar geen andere pedalen aanraakt) je het gevoel hebt alsof je wat afremt? Dat is die motorrem waarover we spreken. [als je gas geeft, drijf je met de energie van brandstof je wielen aan. als je géén gas geeft, en NIET ontkoppelt; dan keer je dit om, en hou je je motor draaiende door het bollen van je wielen. Dit vraagt energie ==> je bolt sneller uit.]
Het is de bedoeling om "te remmen op de motor" (= geen gas geven maar toch in versnelling rijden), en je kan bijremmen met de voetrem als je niet snel genoeg afremt.
Immers: als je remt op de motor, is je verbruik 0,0. Als je ontkoppelt terwijl je remt, draait je auto eigenlijk in vrij, en verbruik je dus onnodig brandstof.
Ook de wegligging van een wagen is in versnelling veel beter dan in vrij.

Dus de samenvatting: als je afremt: ontkoppel nooit voor het écht nodig is (dus als je toeren te laag geworden zijn). En indien mogelijk: schakel terug en haal het koppelingspedaal weer omhoog (niet nodig indien je zeker volledig gaat stoppen).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

elhoussaine schreef:En hoe doet men dat ?
dus terugschakelen neem ik aan en een beetje bijremmen?
(Af)Remmen begint nooit met terugschakelen ...

Als je nog ruimvoldoende afstand hebt om af te remmen, begint het remmen met het lossen van het gaspedaal, je blijft in dezelfde versnelling rijden maar begint te vertragen omdat de motor je auto afremt.
Dat is remmen op de motor.

Als je op die manier kan vertragen tot je motor nog pakweg 1200-1500 tpm doet, dan schakel je terug naar een lagere versnelling, laat de koppeling meer opkomen, en vertraagt verder in de lagere versnelling.
...

Op een moment wordt de resterende afstand te klein om nog op die manier te kunnen stoppen of tot aan de gewenste snelheid te vertragen, en dan rem je verder met de (voet)rem bij.



je hebt maar 1 rem neem ik aan want soms hoor ik zoveel remnamen weet niet wat het inhoud?
Er zijn er 3 :

1) De rem of voetrem, het rempedaal - meestal gewoonweg "de rem" genoemd.
2) De motorrem : minder of helemaal geen gas meer geven terwijl je in versnelling blijft rijden = remmen op de motor
3) De handrem : staat meestal tussen de voorzetels en wordt met de hand bedient ; maar bij bvb Mercedes is het dan weer een klein voetpedaal ...

maar ik wil aleen remmen zonder koppeling in te drukken waneer kan dat ?
Dat kan zolang je nog voldoende snelheid hebt om de motor in die versnelling voldoende toeren te laten maken .
Koppeling indrukken doe je ergens rond 1000-1200 tpm, onder de 1000 tpm loop je kans de motor te blokkeren omdat hij dan te weinig toeren draait.

Als je de motor dwingt om te weinig toeren te maken, zal die beginnen schokken - duw dan direct de koppeling in.
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Bericht door elhoussaine »

Oke bedankt.
Vaak doe ik dat remmen met koppelingpedaal ook al rijd ik 70 en dat vind ik zonde want dan kom ik stil te liggen en moet ik weer naar 1 schakelen. Maar als ik nu 50 en ik wil de bocht nemen naar rechts
dan moet ik vertragen de versnelling staad dan op de 3e
hoe moet ik vertragen en wat moet ik dan doen, eerst in de binnenspiegel kijken dan de R spiegel dode hoek, dan richtingaanwijzer geven? en hoe te vertragen er bij ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:
je hebt maar 1 rem neem ik aan want soms hoor ik zoveel remnamen weet niet wat het inhoud?
Er zijn er 3 :

1) De rem of voetrem, het rempedaal - meestal gewoonweg "de rem" genoemd.
2) De motorrem : minder of helemaal geen gas meer geven terwijl je in versnelling blijft rijden = remmen op de motor
3) De handrem : staat meestal tussen de voorzetels en wordt met de hand bedient ; maar bij bvb Mercedes is het dan weer een klein voetpedaal ...
Ja, de handrem was ik nog vergeten :p (lol)
Maar daar zou ik toch niet echt mee remmen als ik jou was, maar zo slim was je zelf al wel.
Kan wél handig zijn om bij het vertrekken op een helling het bollen te vermijden.
En natuurlijk als je geparkeerd bent om ervoor te zorgen dat je auto niet wegrolt terwijl je boodschappen doet bijvoorbeeld...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Vaak doe ik dat remmen met koppelingpedaal ook al rijd ik 70 en dat vind ik zonde want dan kom ik stil te liggen en moet ik weer naar 1 schakelen. Maar als ik nu 50 en ik wil de bocht nemen naar rechts
dan moet ik vertragen de versnelling staad dan op de 3e
hoe moet ik vertragen en wat moet ik dan doen, eerst in de binnenspiegel kijken dan de R spiegel dode hoek, dan richtingaanwijzer geven? en hoe te vertragen er bij ?
elhoussaine, je volgt rijschool, doe dat gewoon zoals je instructeur je dat geleerd heeft.

Maar omdat je het zo vriendelijk vraagt, wil ik het nog eens herhalen.

VB: Je rijdt 70 km/u en je moet rechts afslaan, een bochtje nemen aan 20 km/u.

Dan ga je als volgt te werk:
Rem af met je rempedaal en als je snelheid onder de 40 km/u komt, druk je het ontkoppelingspedaal in en schakel je terug naar 2de versnelling en haal je het koppelingspedaal rustig omhoog, nog steeds met een lichte druk op je rempedaal tot je de snelheid bekomt die je wenst.
Je kan dan aan een de gewenste snelheid van ongeveer 20 km/u rustig je bochtje nemen.

Wat het kijken betreft:
Klik ook eens >>> hier

Of zie: www.derijprof.be
Laatst gewijzigd door de rijprof op 23 mar 2009, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:en als je snelheid onder de 40 km/u komt
Pas wel op met deze 40km/h
Dit is maar een richtsnelheid. Het belangrijke is het toerental, niet de snelheid. En aangezien die snelheid bij het "gezochte toerental" bij elke wagen wat verschilt, moet je er toch mee opletten. Een van de wagens waar ik momenteel mee rijdt, moet je niet proberen om tegen 40 al in 2de te zetten, want die hoor je wel héél veel lawaai maken. Een andere (van de vijf!), moet je dan weer niet laten zakken tot 40 in 4de, of je bent al een paar keer tegen het dak gebodderd van het schokken van de motor.
Als je de auto's nog maar naast elkaar bekijkt (de ene is ongeveer dubbel zo groot als de andere, ook de motoren verschillen drastisch [1.1 benzine, 2.0 diesel]) dan weet je zo al dat het onmogelijk kan dat je op dezelfde manier met deze twee auto's kan rijden...
Plaats reactie