Voorlopig rijbewijs vervallen :(

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Qu

Voorlopig rijbewijs vervallen :(

Bericht door Qu »

Hallo iedereen ,

ik heb een vraagje ivm voorlopig rijbewijs .

Ik had 2 jaar geleden mijn theorie & voorlopig rijbewijs gehaald maar door aantal problemen & altijd uit te stellen is nu mijn voorlopig rijbewijs vervallen :oops: :? :oops:

Ik heb theorie terug via deze site geleerd, nu ben ik vastbesloten een auto te kopen en rijexamen af te leggen maar wat ik me afvraag is , of ik nu aan alles terug van begin moet beginnen ?

theorie afleggen
rijschool
enz...

ik weet het een raar situatie maar ik denk dat jullie mij best kunnen helpen :)

dank u vriendelijk
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Beste Qu,

Je zal even moeten kijken naar de datum waarop je geslaagd bent voor het theoretisch examen. Indien dit nog geen 3 jaar geleden is, moet je alvast je theorie niet opnieuw doen. Aangezien je zelf zegt dat het net 2 jaar geleden is, lijkt me dat alvast geen punt te zijn.

Wat je nu moet doen is opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvragen. Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn er 2 types:

- Rijbewijs zonder begeleider (18 maanden geldig)
- Rijbewijs met begeleider (36 maanden geldig)

Wat hiervan belangrijk is, is dat je het rijbewijs zonder begeleider slechts eenmaal kan aanvragen. Het rijbewijs met begeleider kan je daarentegen zo vaak aanvragen als je wilt. Aangezien je zegt dat je voorlopig rijbewijs vervallen is, ga ik ervan uit dat je 2 jaar geleden gekozen hebt voor het rijbewijs zonder begeleider. Dat zal je dus jammer genoeg niet meer opnieuw kunnen aanvragen. Je zal dus langs de gemeente moeten om een voorlopig rijbewijs met begeleider aan te vragen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen :(

Bericht door Inazuma »

Qu schreef:Ik had 2 jaar geleden mijn theorie & voorlopig rijbewijs gehaald maar door aantal problemen & altijd uit te stellen is nu mijn voorlopig rijbewijs vervallen :oops: :? :oops:
Dat was dan een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider :?:

Een geslaagd theorie-examen blijft tot 3 jaar na het afleggen geldig.
Als je de theorie nog maar zo'n 2 jaar geleden afgelegd hebt, kan je bij de gemeente een nieuw voorlopig rijbewijs B halen, maar dan MET begeleider, zonder opnieuw theorie te moeten afleggen.
(2 pasfoto's, 9 euro)


Een begeleider moet aan volgende voorwaarden voldoen :
- een Belgisch rijbewijs kunnen krijgen (= hier officiëel verblijven)
- minstens 8 jaar een rijbewijs B hebben
- niet vervallen zijn, of de laatste 3 jaar vervallen geweest zijn, van het recht een motorvoertuig te besturen


Een nieuw voorlopig rijbewijs B zonder begeleider kan je niet meer krijgen indien je zo al een voorlopig rijbewijs had.

Ik heb theorie terug via deze site geleerd,
Dat is geen verloren moeite, want er is ook de laatste 2 jaar nog aardig wat veranderd. En je moet de kennis van toen weer opfrissen als je weer gaat oefenen.
Plaats reactie