zonder begeleider?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Karen1

zonder begeleider?

Bericht door Karen1 »

hallo kan aub iemand mij uitleggen hoe ik een voorlopige rijbewijs kan hallen om zonder begeleider te kunnen rijden of is dat niet mogelijk?
Karen1

..

Bericht door Karen1 »

dit heb ik in een van jullie forums gelezen....

Met de auto mag je enkel alleen rijden als je een voorlopige rijbewijs B zonder begeleider (bij)hebt, maar dat is denk ik niet het geval

Als je een voorlopig rijbewijs B met begeleider hebt, kan je enkel met een begeleider naar school rijden , als je je voorlopige rijbewijs B nog in bezit hebt tenminste.


het is niet zo duidelijk voor mij... kan aub iemand mij goede uitleg geven.

ik word binnen paar mandan 17 en ik zou graag rijbewijs hallen en zonder begeleider rijden maar ik weet niet of het kan????? :?:
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider, om dus ook alleen te mogen rijden, is pas mogelijk vanaf 18 jaar, én je moet over een bekwaamheidsattest beschikken, waar je minimum 20uur rijles voor moet volgen bij een erkende rijschool.
Vanaf 17 kan je wel al een voorlopig rijbewijs MET begeleider aanvragen, maar dan mag je dus niet alleen rijden.

Niet alleen de voorwaarden, maar ook de beperkingen zijn bij beide voorlopige rijbewijzen verschillend!!

Natuurlijk moet je voor eender welk voorlopig rijbewijs, eerst geslaagd zijn voor het theoretisch examen (mogelijk vanaf 17 jaar).
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@Karen 1

Klik bovenaan het forum eens op PRAKTIJK CD-ROM ofwel hier: CD ROM PRAKTIJK B
Klik daarna op de CD-ROM op PRAKTIJK
En klik dan op 1.1 DE BEGELEIDER en volgende pagina's.
Daar lees je alles.

PRAKTIJKBOEK
Karen1

Bericht door Karen1 »

eugeen schreef:@Karen 1

Klik bovenaan het forum eens op PRAKTIJK CD-ROM ofwel hier: CD ROM PRAKTIJK B
Klik daarna op de CD-ROM op PRAKTIJK
En klik dan op 1.1 DE BEGELEIDER en volgende pagina's.
Daar lees je alles.

PRAKTIJKBOEK
dank je voor de uitleg :)
en dus als ik voorlopige rijbewijs heb en ik moet met een begeleider rijden ... hoe oud moet de begeleider zijn? kan ik bv met iemand van 18 rijden die een definitieve rijbewijs heeft?
Karen1

Bericht door Karen1 »

accer schreef:voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider, om dus ook alleen te mogen rijden, is pas mogelijk vanaf 18 jaar, én je moet over een bekwaamheidsattest beschikken, waar je minimum 20uur rijles voor moet volgen bij een erkende rijschool.
Vanaf 17 kan je wel al een voorlopig rijbewijs MET begeleider aanvragen, maar dan mag je dus niet alleen rijden.

Niet alleen de voorwaarden, maar ook de beperkingen zijn bij beide voorlopige rijbewijzen verschillend!!

Natuurlijk moet je voor eender welk voorlopig rijbewijs, eerst geslaagd zijn voor het theoretisch examen (mogelijk vanaf 17 jaar).
dank je voor de uitleg
en dus als ik voorlopige rijbewijs heb en ik moet met een begeleider rijden ... hoe oud moet de begeleider zijn? kan ik bv met iemand van 18 rijden die een definitieve rijbewijs heeft?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Karen1 schreef: en dus als ik voorlopige rijbewijs heb en ik moet met een begeleider rijden ... hoe oud moet de begeleider zijn?
Staat geen leeftijd op, maar 26-27 zal zowat het minimum zijn :

De begeleider
- moet minstens 8 jaar in bezit zijn van een geldig rijbewijs B ;
- mag niet vervallen zijn of gedurende de afgelopen 3 jaar vervallen geweest zijn van het recht een motorvoertuig te besturen (staat op het rijbewijs vermeld indien dat het geval was) ;
- en moet een Belgisch rijbewijs kunnen krijgen (wil eigenlijk zeggen : hier officiëel verblijven)

kan ik bv met iemand van 18 rijden die een definitieve rijbewijs heeft?
Neen.

Zo iemand kan enkel met je meerijden als passagier indien je een voorlopig rijbewijs B MET begeleider hebt, en uiteraard ook nog de begeleider mee hebt die wel aan de voorwaarden voldoet (8 jaar etc. ...).
Laatst gewijzigd door Inazuma op 13 mar 2009, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Karen1

Bericht door Karen1 »

Inazuma schreef:
Karen1 schreef: en dus als ik voorlopige rijbewijs heb en ik moet met een begeleider rijden ... hoe oud moet de begeleider zijn?
Staat geen leeftijd op, maar 26-27 zal zowat het minimum zijn :

De begeleider
- moet minstens 8 jaar in bezit zijn van een geldig rijbewijs B ;
- mag niet vervallen zijn of gedurende de afgelopen 3 jaar vervallen geweest zijn van het recht een motorvoertuig te besturen (staat op het rijbewijs vermeld indien dat het geval was) ;
- en moet een Belgisch rijbewijs kunnen krijgen (wil eigenlijk zeggen : hier officiëel verblijven)

kan ik bv met iemand van 18 rijden die een definitieve rijbewijs heeft?
Dat kan met geen enkel voorlopig rijbewijs B .
ok bedankt voor het uitleg dat was genoeg voor mij nu begrijp ik het :D
Plaats reactie