Foute vraag in proefexamen hoofdstuk Openbare weg (NEEN)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Foute vraag in proefexamen hoofdstuk Openbare weg (NEEN)

Bericht door BuBbA »

Beste,

Volgens mij zit er een foute vraag in het allereerste hoofdstuk van de Theorie B.

In de theorie word nergens vermeld welke snelheid geld buiten de bebouwde kom. Het enige dat wél vermeld word, is de snelheid die geld buiten de bebouwde kom op een autoweg.

Daar zegt men het volgende:
1. Wat is een autoweg?

Een AUTOWEG is een openbare weg waarvan het begin is aangeduid met het verkeersbord F9 en het einde met het verkeersbord F11.

...

3. Snelheid op een autoweg buiten de bebouwde kom:

(Tip ex) Zijn er twee of meer rijstroken in elke richting en zijn deze rijstroken gescheiden door een wegmarkering (witte lijn, verdrijvingsvlak), dan is de maximaal toegelaten snelheid: 90 km/uur.

(Tip ex praktijk) Er wordt op een autoweg geen minimumsnelheid opgelegd.
Toch verbiedt het verkeersreglement dat men nodeloos abnormaal traag rijdt en zo een hinder vormt voor andere bestuurders.

(Tip ex) Zijn er twee of meer rijstroken in elke richting en zijn deze rijstroken gescheiden door een middenberm, dan is de maximaal toegelaten snelheid: 120 km/uur.

(Tip ex praktijk) Er wordt op een autoweg geen minimum snelheid opgelegd.
Toch verbiedt het verkeersreglement dat men nodeloos abnormaal traag rijdt en zo een hinder is voor anderen.
Dus men zegt hier wat de snelheidsregels zijn indien de bestuurder zich op een autoweg bevind.

Bij het proefexamen, vraag 24, zie je het volgende:

Afbeelding

Er staat nergens aangegeven dat het gaat om een autoweg, dus de regels betreffende de autoweg zijn hier niet van toepassing. Maar het probleem is dus, welke regels zijn er dan wél van toepassing? Als er in het hoofdstuk nergens melding is gemaakt van de algemeen geldende snelheid buiten de bebouwde kom, kan men die toch ook niet weten?

In een later hoofdstuk staat dat wél vermeld, maar aangezien jullie aanraden om de hoofdstukken van boven naar beneden door te nemen, kan je dat dus nog niet weten.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Voor een autoweg gelden dezelfde snelheidsbeperkingen als voor een gewone weg.
Het komt er op neer dat je de indeling van de weg moet bekijken om te besluiten hoe snel je mag rijden.

Kort samengevat:
bij minstens 2x2 rijstroken met middenberm: max 120
bij minstens 2x2 rijstroken zonder middenberm: max 90
bij minder dan 2x2 rijstroken: max 90
binnen de bebouwde kom: max 50

Bij de foto is de maximaal toegelaten snelheid dus 90 km/u.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

xantingo schreef:Voor een autoweg gelden dezelfde snelheidsbeperkingen als voor een gewone weg.
Het komt er op neer dat je de indeling van de weg moet bekijken om te besluiten hoe snel je mag rijden.

Kort samengevat:
bij minstens 2x2 rijstroken met middenberm: max 120
bij minstens 2x2 rijstroken zonder middenberm: max 90
bij minder dan 2x2 rijstroken: max 90
binnen de bebouwde kom: max 50

Bij de foto is de maximaal toegelaten snelheid dus 90 km/u.
Ik ken de regels hoor, ik vraag me gewoon af of die vraag daar wel op zijn plaats staat. Aangezien dat het eerste hoofdstuk is dat men leert, kent men de door u geciteerde snelheidsbeperkingen niet. Er staat bijvoorbeeld in de theorie van het hoofdstuk wel dat zo'n geel bord een nieuwe gemeente aanduid, maar geen bebouwde kom, maar er staat nergens wat de snelheidsbeperking op die plaats is.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

In de theorie word nergens vermeld welke snelheid geld buiten de bebouwde kom. Het enige dat wél vermeld word, is de snelheid die geld buiten de bebouwde kom op een autoweg.
Buiten al het wat in de diverse hoofdstukken staat, wordt daarenboven in de theorie nog een heel hoofdstuk besteed aan DE SNELHEID.

Alles vertrekt van het feit dat je op een rijbaan, waar geen speciale borden staan of regels gelden 90 km/uur mag rijden.
ik vraag me gewoon af of die vraag daar wel op zijn plaats staat.
Ik heb voor alle duidelijkheid het nog eens extra in dat hoofdstuk vermeld.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet2.htm
http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet5.htm
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Alles vertrekt van het feit dat je op een rijbaan, waar geen speciale borden staan of regels gelden 90 km/uur mag rijden.

Ik heb voor alle duidelijkheid het nog eens extra in dat hoofdstuk vermeld.
Gezien in de wegcode weinig gemakkelijk gemaakt is, is ook de toegelaten snelheid een complex gedoe, en denk ik dat we niet te snel dingen moeten gaan toevoegen en veranderen ...

Als er geen verkeersborden staan die iets zeggen over de snelheid, of er zijn geen speciale snelheidsregels die op die plaats gelden (leren we later), dan mag je op een rijbaan 90 km/uur rijden.

Klopt uiteindelijk ook niet helemaal.

Buiten de BBK is de toegelaten snelheid immers 90 of 120 al naargelang de aard en indeling van de weg.
Zonder de aard of de indeling van de weg erbij aan te geven, kan je niet verder gaan dan dat .


De "algemene 90 km/u buiten de BBK" is immers helemaal geen algemene verkeersregel.
Die regel is maar algemeen voor voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, autobussen en autocars.

90 km/u is een specifieke regeling op een welbepaald soort weg, en op de "overschot" van niet opgenoemde wegen - een "overschot" die wel de meerderheid van wegen uitmaakt ...


Indien er inderdaad een algemene regel "90 buiten BBK" zou komen, zou het aardig wat eenvoudiger worden om de rest van de snelheidsbeperkingen op te lijsten ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:De "algemene 90 km/u buiten de BBK" is immers helemaal geen algemene verkeersregel.
Die regel is maar algemeen voor voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, autobussen en autocars.
Dat klopt, maar aangezien het hier gaat over de theorie voor rijbewijs B moeten we het niet nodeloos ingewikkeld maken door de (niet altijd even duidelijke) regels voor de zware voertuigen mee te gaan vermelden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie