niet-europees rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
geertvdw
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00

niet-europees rijbewijs

Bericht door geertvdw »

Beste


mijn vraag was of mijn vriendin met een Argentijns rijbewijs B ook hier in
België mag rijden. Ik geloof dat haar Argentijns rijbewijs hier niet erkend
wordt en vrees dus dat ze haar theorie en praktijk examen opnieuw zal moeten doen.
Weet u of er mogelijkheden bestaan om haar theorie examen in het Engels af te leggen en of hier ook oefening van te vinden zijn op het internet (in het Engels)

Moet ze rijopleiding volgen of mag ze na zelfstudie zo naar het examen??
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Je kan ook zelf alle belangrijke informatie vertalen.
De basiskennis zal ze naar ik aanneem wel hebben.
De borden zijn internationaal hetzelfde.
De regels verschillen helaas nogal met de andere landen evenals de toegelaten snelheden. De zone30 is een Belgisch fantasietje en zo zijn er nog een hoop zaken die ze niet zal weten. Ze zal dus zoiezo uitleg nodig hebben.
Mijn advies aan jou is om alle hoofdstukken samen te vatten in het Engels/Spaans (dat zal ze enorm op prijs stellen) en/of jouw lief te helpen met zo snel mogelijk Nederlands te leren. Met voldoende inzet zou ze na een half jaar al in staat moeten zijn om zelfstandig de theorie te bestuderen. Het is zelfs mogelijk om dat na 3 maanden al te kunnen afhankelijk van haar talentalent en inzet.
Dan zijn jullie ook geen €50 kwijt voor de tolk, hoeft ze geen afspraak te maken (het GOCA huurt één tolk in voor zo veel mogelijk kandidaten tot een bepaald maximum, ze 'verdienen' er goed aan) en kan ze sneller herexamen doen wanneer dat nodig zou zijn.
Bovendien is het examen gemakkelijker als er geen tolk tussen zit.

Voor de praktijk is model 3 wellicht het meest aangewezen aangezien ze al de nodige rijervaring zal hebben.

Jozef, is het terecht dat België een Argentijns rijbewijs niet erkent?
Argentinië is toch gewoon een beschaafd land met een rijopleiding?
Het kan onmogelijk veel slechter zijn dan hier in België aangezien België het internationaal toch erg slecht doet. De Belgen mogen van geluk spreken dat de meeste landen het Belgische rijbewijs erkennen. Het examen dat valt nog wel mee als is het erg aan de korte kant maar het systeem van 'oopleiding' dat trekt toch op niets.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Voor de praktijk is model 3 wellicht het meest aangewezen aangezien ze al de nodige rijervaring zal hebben.
Model drie is niet meer
Wat jij bedoeld is
een rijbewijs met begeleider zonder lessen (geldig 36 maanden)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ BBB:

Ik denk dat je de kwestie grondig onderschat.

Een summiere kennis van wat er op deze site staat, is echt wel onvoldoende om voor de examens voor het rijbewijs te slagen, laat staan om daarna ook nog enigszins veilig te kunnen rijden.

De inhoud van deze site is al vrij gecondenseerd, zodat er vrijwel niets meer samen te vatten valt zonder dat essentiële elementen weggelaten worden.

Ik ben de site aan het vertalen naar het Frans, en ik kan je verzekeren: het is een huzarenwerk.

Indien de vriendin van Geert nog totaal geen Nederlands kent, is het ronduit onmogelijk voor haar om deze taal op 3 maanden voldoende te beheersen om misverstanden bij de examens te vermijden. Een verblijf van minimum 6 maanden onder Nederlandstaligen, waarbij 24 uren per dag en 7 dagen op 7 niets anders dan Nederlands gesproken wordt, gepaard aan een doorgedreven cursus Nederlands, is een strikt minimum.

De kosten verbonden aan de inschakeling van een tolk wegen zeker niet op tegen voormelde hindernissen. Ik zie bovendien niet in waarom het examen gemakkelijker zou zijn zonder tussenkomst van een tolk.

Onder meer Louis Michel heeft bijgedragen aan de goede betrekkingen tussen België en Argentinië. Dat neemt niet weg dat de erkenning van een Argentijns rijbewijs in België een uitgebreide procedure vereist, die veel geld zou kosten in verhouding tot het beperkt aantal geïnteresseerden. Mogelijk heeft men hiernaar reeds een beperkt vooronderzoek gedaan, en is daaruit gebleken dat de Argentijnse verkeerswetgeving te veel afwijkt van de Belgische om mensen met een Argentijns rijbewijs hier te laten rijden.

Je wekt de indruk dat de verkeerswetgeving, op enkele details na, overal dezelfde zou zijn. Helaas is dat zelfs binnen de Europese Unie nog lang niet het geval. Eugeen en ik zijn er ons bewust van dat alleen al de Nederlandse verkeerswetgeving zeer verschillend is van de Belgische, en het veel studiewerk zal vergen om volgend jaar met de Nederlandse site van start te gaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Geert,

Een Argentijns rijbewijs is inderdaad niet erkend door het koninkrijk België.

Hieruit volgt dat je vriendin dezelfde weg zal moeten volgen als iemand die nog geen rijbewijs heeft om een Belgisch rijbewijs te bekomen. Je vindt hierover alle uitleg op deze site.

Ze mag haar examens in het Engels afleggen. Voor het theorie-examen kost de tolk 50 Euro. Voor het praktijkexamen moet ze zich op eigen kosten laten bijstaan door een tolk gekozen uit de beëdigde vertalers.

Bij ons weten is er in het Engels geen medium beschikbaar dat voorbereidt op het theorie-examen. Misschien is het wel mogelijk een erkende rijschool te vinden die een gebrevetteerde instructeur theorie in dienst heeft, welke het Engels voldoende machtig is om privé-lessen in het Engels te geven.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik heb, kan interessant zijn, eens nagezocht (is dit geen contaminatie?) hoe het in Nederland is geregeld. Dit zal Geert niet helpen maar is denk ik wel interessant in deze discussie. Hier de interessante quotes van de www.rdw.nl:
Quote: Het omwisselen van een buitenlands rijbewijs

In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Dit is alleen mogelijk wanneer u in Nederland woont en over een geldige verblijfstitel beschikt.

Geldige rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunt u omwisselen:

Aruba
België
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Groot Brittannië en Noord-Ierland
Hongarije
Ierland
IJsland
Italië
Jersey (Staten van)
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Man (eiland)
Malta
Monaco
Nederlandse Antillen
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Quebec
Spanje
Slovenië
Slowakije
Tjechië
Zweden
Zwitserland

Rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunt u uitsluitend omwisselen als ze geldig zijn voor de vermelde categorieën:

Taiwan - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Israël - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm³ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
Andorra - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Zuid-Korea - second class ordinary licence - Nederlands rijbewijs categorie B
Canadese provcincie Québec – Class 5 – Nederlands rijbewijs categorie B


Internationale rijbewijzen
Internationale rijbewijzen zijn slechts gelegaliseerde vertalingen van een nationaal rijbewijs. Deze kunt u dus niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.

Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een rijbewijs van buiten de EU/EER moet bovendien zijn afgegeven in een periode van één jaar waarin de aanvrager ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonde.

Als u uw rijbewijs niet kunt omwisselen, moet u een regulier theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.
Als ik het onderstreepte stukje tekst goed begrijp zou een Argentijn wanneer hij naar Nederland migreert gewoon een internationaal rijbewijs kunnen krijgen en daarmee kunnen rijden.
Ik vind het altijd interessant om internationaal te vergelijken omdat de landen van elkaar kunnen leren. Ik neem nog geen standpunt in behalve dat het Belgische rijbewijs weinig voorstelt en het op mij dan ook wat arrogant overkomt dat ze een Argentijns rijbewijs (min of meer een westers land) niet erkennen.
Quote: Dat neemt niet weg dat de erkenning van een Argentijns rijbewijs in België een uitgebreide procedure vereist, die veel geld zou kosten in verhouding tot het beperkt aantal geïnteresseerden.
Dat is mi geen legitiem argument. Zo veel geld hoeft het niet te kosten als de heren politici een beetje efficiënt werken, ik weet dat dit in dit landje een grote als is
Quote: Mogelijk heeft men hiernaar reeds een beperkt vooronderzoek gedaan, en is daaruit gebleken dat de Argentijnse verkeerswetgeving te veel afwijkt van de Belgische om mensen met een Argentijns rijbewijs hier te laten rijden.
Dat is een legitiem argument voor het theoretisch deel, niet voor het practische deel. Een theoretisch examen zou dan ook volstaan. Als voorbereiding, uitgaande van een beetje gastvrijheid van België en klantvriendelijkheid van de Argentijnse Ambassade in Brussel, zouden ze een brochure/PDF-file kunnen maken met daarin alle uitleg en alle verschillen. Dat kost wat geld en tijd (nee, ik onderschat het aantal uren dat er in gaat zitten niet) maar het is dan meteen geregeld voor honderden of duizenden mensen. Als deze mensen ieder een vergoeding geven hiervoor dan is dat volgens mij wel te doen voor zowel de ambassade als de mensen zelf.
Ik wil er nog even op wijzen dat het vooral België is dat eigenwijs is in Europa dus waar zit het probleem? Kleine quote van Marco van Basten: &quoteigenwijs zijn is niet erg als je de wijsheid in pacht hebt&quot. Laat dat nu niet het geval zijn bij de mensen die de wegcode hebben opgesteld, denk maar oa aan de sleepdiscussie en voorrangsproblemen.



Quote: Indien de vriendin van Geert nog totaal geen Nederlands kent, is het ronduit onmogelijk voor haar om deze taal op 3 maanden voldoende te beheersen om misverstanden bij de examens te vermijden. Een verblijf van minimum 6 maanden onder Nederlandstaligen, waarbij 24 uren per dag en 7 dagen op 7 niets anders dan Nederlands gesproken wordt, gepaard aan een doorgedreven cursus Nederlands, is een strikt minimum.
Het hangt natuurlijk zeer sterk van de persoon zijn/haar talent af.
Ik ben op basis van mijn ervaring er van overtuigd dat iemand in zo'n 3-6 maanden goed Nederlands kan leren afhankelijk van zijn/haar talent.
Je moet dan inderdaad wel dagelijks de taal spreken en horen.
Als je hier met een Vlaamse lief woont (ik ga er van uit dat Geer en zij een koppel zijn) dan is er toch geen enkele reden om niet alleen nog maar Nederlands te spreken. Hoe sneller je als buitenlander de taal leert hoe prettiger het is voor de buitenlander zelf.
Een cursus is inderdaad nodig voor de start maar als je een zeer summiere basis hebt, laten we zeggen het equivalent van iemand die op het ASO 2-3 jaar een vreemde taal heeft gevolgd, dan is de praktijk de beste leermeester.
De officiële taal van Argentinië is Spaans, daarnaast spreken veel argentijnen Engels, Frans, Duits en Italiaans (de populairste vreemde talen in Argentinië). Er zijn dus voldoende adequate cursussen voor deze mensen en echt duur hoeft het ook niet te zijn, toch niet in mijn stad.

Ik wil je in het kader van deze discussie eens herinneren aan wat JC allemaal verteld heeft. Hij heeft Chinees geleerd, duidelijk veel moeilijker voor een Vlaming dan dat het voor een Argentijn is om Nederlands te leren. Hij heeft enorm veel karakters van buiten moeten leren voordat hij ook maar enigzings chinees kon leren en heeft toch snel progressie gemaakt.
Zijn vriendin had, als ik het mij goed herinner toch ook erg vlot Nederlands geleerd en ze was met een zeer grote onderscheiding geslaagd voor de cursus en heeft zelfs in het Nederlands het theorie-examen afgelegd. Kwestie van inzet.

Quote: Een summiere kennis van wat er op deze site staat, is echt wel onvoldoende om voor de examens voor het rijbewijs te slagen, laat staan om daarna ook nog enigszins veilig te kunnen rijden.

De inhoud van deze site is al vrij gecondenseerd, zodat er vrijwel niets meer samen te vatten valt zonder dat essentiële elementen weggelaten worden.

Ik ben de site aan het vertalen naar het Frans, en ik kan je verzekeren: het is een huzarenwerk.
Quote: Je wekt de indruk dat de verkeerswetgeving, op enkele details na, overal dezelfde zou zijn. Helaas is dat zelfs binnen de Europese Unie nog lang niet het geval. Eugeen en ik zijn er ons bewust van dat alleen al de Nederlandse verkeerswetgeving zeer verschillend is van de Belgische, en het veel studiewerk zal vergen om volgend jaar met de Nederlandse site van start te gaan.
Ik ben me als Nederlander zeer goed bewust van de verschillen in de verkeerswetgeving, ik heb ook in Nederland mijn theorie gehaald, net voor mijn studie.
Ik begrijp dan ook dat dit veel werk is.
Zij hoeft echter niet de hele site te leren maar enkel de verschillen. Ja, dat is nog veel werk maar naar mijn indruk is het nog wel te doen om de verschillen samen te vatten als Geert zelf de theorie die hier staat goed kent en begrijpt. Met een beetje logica kan je wel bedenken wat wel en niet universeel is. Zo zal het ook in Argentinië verboden zijn om over de volle lijn in te halen terwijl de snelheden in Argentinië ongetwijfeld anders zullen zijn, de voorrang van rechts zal daar ook gelden, de maffe gestopt=voorrang kwijt regel zal er in Argentinië vast niet zijn (ja, ik weet dat deze regel iets complexer is dan ik hier typ).

Daarnaast hoeft ze ook echt niet heel de tekst te kennen. Voorbeelden:
Quote: De lading van een voertuig moet zodanig geschikt en vastgemaakt worden en indien nodig zodanig met een net of een dekzeil overdekt worden, dat:
- de lading het zicht van de bestuurder niet belemmert
- de lading niemand in het voertuig of buiten het voertuig in gevaar brengt
- de vervoerde lading geen schade toebrengt aan de openbare weg of aan openbare of private eigendommen
- de lading de verlichting van de wagen of de nummerplaat niet bedekt
- de lading niet op het openbare wegdek kan vallen.

De lading van graangewassen, vlas, stro, paarden- of veevoeder in bulk of in balen, moeten overdekt worden met een dekzeil of met een net. Deze bepaling geldt echter niet voor vervoer binnen een straal van 25 km van de plaats van lading, voor zover het niet langs een autosnelweg geschiedt.


Bestaat de lading uit lange stukken, dan moeten deze onderling en ook aan het voertuig zo stevig vastgemaakt worden dat zij bij het schommelen niet buiten de grootste zijomtrek van het voertuig komen.


Al wat dient om de lading vast te maken of te beschutten zoals kettingen, dekzeilen, netten, enz. moet de lading nauw omsluiten.


De bestuurder van het voertuig moet de nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat de lading, alsmede al wat dient om de lading vast te maken of te beschutten, door lawaai de bestuurder zouden hinderen, het publiek ongemak aandoen of de dieren doen schrikken.


Indien zij- of achterdeuren bij uitzondering moeten openblijven, moeten zij zodanig vastgezet worden dat zij niet uitsteken buiten de grootste zijomtrek van het voertuig.
Dit is nogal logisch (valt onder common sense), niet noodzakelijk om van buiten te leren. Dat is geenzins bedoelt als kritiek, het is zeker nuttig dat het op de site staat voor die mensen die dat zelf niet kunnen bedenken maar ik vermoed dat dat een minderheid is.

Dit is maar een willekeurig voorbeeld dat je met een pragmatische aanpak aardig kan schiften, afhankelijk van de persoon.



[/quote]
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Voor de duidelijkheid even een apart topic maar nu over Geert zijn probleem.
Zijn vriendin zal de theorie van België moeten leren.
Ik zie 2 mogelijkheden:
- Ze leert Nederlands en kan zelfstandig de theorie leren.
- Haar vriend legt haar de verschillen uit.
Beiden zijn lastig en vergen veel inzet en tijd.
Zie jij een andere optie?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ BBB:

Zoals je ziet, is een Argentijns rijbewijs ook in Nederland niet erkend.
Quote: Als ik het onderstreepte stukje tekst goed begrijp zou een Argentijn wanneer hij naar Nederland migreert gewoon een internationaal rijbewijs kunnen krijgen en daarmee kunnen rijden.
Neen. Dit is een bijkomende voorwaarde voor het omwisselen van een erkend buitenlands rijbewijs. België zegt dat je 6 maanden in dat land moet gewoond hebben. Nederland formuleert het al iets correcter: 185 dagen in een periode van één jaar. In feite is de internationale definitie van je woonplaats de plaats waar je op zijn minst 185 overnachtingen per jaar doorbrengt.

Deze regel dient om te vermijden dat iemand die maar even in een land verblijft waar de regels voor het bekomen van een rijbewijs minder streng toegepast worden, ervan profiteert om daar vlug even een rijbewijs te behalen.
Quote: Dat is een legitiem argument voor het theoretisch deel, niet voor het practische deel. Een theoretisch examen zou dan ook volstaan.
Een belangrijk aspekt van het praktisch examen bestaat erin na te gaan of de kandidaat in staat is de regels die hij in theorie kent, ook in de praktijk correct toe te passen.

Een praktisch examen blijft dus wel onontbeerlijk.
Quote: Ik ben op basis van mijn ervaring er van overtuigd dat iemand in zo'n 3-6 maanden goed Nederlands kan leren afhankelijk van zijn/haar talent.
Zoals je zegt: op basis van jouw ervaring. Docenten van vermaarde taalinstituten houden het op minimum 6 maanden.
Quote: Dit is nogal logisch (valt onder common sense), niet noodzakelijk om van buiten te leren. Dat is geenzins bedoelt als kritiek, het is zeker nuttig dat het op de site staat voor die mensen die dat zelf niet kunnen bedenken maar ik vermoed dat dat een minderheid is.
Common sense als je het leest. Zou jij, zelfs nu je dit hier gepost hebt, die regels uit het hoofd kunnen citeren?

En dan nog: hoe je met common sense aan die 25 km zou komen, is mij een raadsel. Ik ga het hier niet uiteenzetten, maar die regel heeft een uitgebreide historische achtergrond.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Beste mensen, er zijn wel Engelstalige handboeken verkrijgbaar in de boekhandel. Oa in de Standaard boekhandel. En weeswegwijs heeft een online wegcode in verschillende talen.
http://www.weeswegwijs.be/wegcode/index.html
Een handboek over het verkeersreglement is verouderd vóór het in de winkel ligt.

Bedankt voor de link naar Wees Wegwijs. Het is een nuttig initiatief, maar wel erg beperkt in vergelijking met deze site. Ik heb het in diagonaal bekeken, maar als ik goed gekeken heb, staat er niet eens uitgelegd hoe je aan een rijbewijs geraakt, en dat is toch wel het begin.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste mensen, er zijn wel Engelstalige handboeken verkrijgbaar in de boekhandel. Oa in de Standaard boekhandel. En weeswegwijs heeft een online wegcode in verschillende talen.
http://www.weeswegwijs.be/wegcode/index.html
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

M'n vriendin had/heeft een Frans rijbewijs (ook de nationaliteit) en heeft ook moeten opnieuw theorie en praktijk examen doen om in België te mogen rijden met een eigen Belgische nummerplaat. (ondertussen al 21 jaar geleden).
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Deze link is alvast een mooie start voor zijn vriendin.
Ik heb uiteraard even gekeken.
De lay-out valt mij goed mee. Ik vind de inhoud ietwat summier en het lijkt mij lastig om je op deze wijze voor te bereiden op de theorie, lastig maar wel mogelijk.
Plaats reactie