Rijbewijs B met begeleider ZONDER auto

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Spimk

Rijbewijs B met begeleider ZONDER auto

Bericht door Spimk »

hallo

mijn situatie is de volgende.
ik heb mijn theorie examen gedaan en geslaagd :) (ging zeer vlot door deze site)
en ik wacht nu 3 maanden. nadien volg ik 20u les en dan doe ik direct het examen. ik kan dit niet anders doordat ik geen auto heb.
is dit volgens jullie te doen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Het is te doen als je snel van aanpakken bent en héél hard werkt.
Je kan dat pas beoordelen naar de laatste lessen toe.
Eventueel neem je nog enkele extra lessen.

Maar...waarom wil je een rijbewijs als je geen auto hebt?

ps: je moet geen 3 maand wachten om rijschool te volgen.
Je kunt je lessen reeds plannen en een examendatum vastleggen (minstens 3 maand na uitreiking van je voorlopig rijbewijs).
Stel dat je er nog niet echt klaar voor bent, kan je instructeur je al een indicatie geven waar je ergens staat en kun je het examen nog uitstellen, bijlessen nemen tot je op een goed niveau bent.
Stel dat je er wel klaar voor bent, blijf je bij de planning.

Bespreek het eens met je rijschool.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zoals de Rijprof reeds schreef moet je geen 3 maanden wachten voor je de 20 uur rijles volgt. Dat mocht je eigenlijk al voor je theorie-examen.

Als je rijles volgt, kun je via Gratis Rijbewijs Online KORTINGSBONS afprinten.
Klik in de bovenbalk op RIJSCHOLEN

Neem vooraf ook goed het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online door.
PRAKTIJKBOEK

In heel wat rijscholen krijg je onze Praktijk CD-rom als je praktijkles volgt.
PRAKTIJK B CD-ROM
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:Maar...waarom wil je een rijbewijs als je geen auto hebt?
een rijbewijs halen zonder auto kan soms handig zijn
(zoals af en toe eens rijden met iemand anders zijn auto)

of vooral: als je werk zoekt vragen ze op heel veel plaatsen dat je een rijbewijs B hebt, maar daar hoef je dus nog geen auto voor te hebben...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Het lijkt me enorm sterk dat iemand die enkel 20 uur rijles volgt, met geen extra oefening daarbuiten, kan slagen voor het rijexamen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

BuBbA schreef:Het lijkt me enorm sterk dat iemand die enkel 20 uur rijles volgt, met geen extra oefening daarbuiten, kan slagen voor het rijexamen.
jawel, ik denk wel dat dat te doen is...
natuurlijk niet voor iedereen, maar er zijn mensen die zodanig snel leren en absorberen, dat dat wel moet lukken.
Er zijn verschillende soorten mensen... Van diegene die na 1 jaar elke dag rijden nog steeds indraaien over het andere baanvak en dan daarna nog eventjes in de goot rijden; en het soort dat de eerste dag in zijn/haar auto stapt en dat ding perfect kan bedienen. Die moeten dan echt alleen leren concentreren op het verkeer, en dat is voor examen te gaan doen, best doenbaar op die 20 uur. En hoewel je niet met de auto bent, kan je zelfs bijvoorbeeld met de fiets veel leren over waar en wanneer je voorrang hebt/moet geven

Ik ga niet beweren dat iemand kan rijden na 20 uur en dan maar ff een tripje naar Frankrijk moet doen, maar om te slagen voor het examen moet dat nog wel lukken...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Je moet toch al nen hele straffe zijn om op die 20 uur voldoende ervaring op te doen om alle situaties die op het examen kunnen voorkomen, correct in te schatten en uit te voeren.

Natuurlijk heb je na die 20 uur een degelijke basis, het zou maar erg zijn indien dat niet zo was aangezien men mensen alleen op de baan stuurt met die basis. Maar aangezien je zo'n enorm beperkte ervaring hebt ga je volgens mij op het examen zaken tegenkomen die je gewoonweg nooit tegengekomen bent met de rijschool. En tenzij je dan ofwel perfect op de hoogte bent van de wegcode ga je daar moeten gokken.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

BuBba schreef:Het lijkt me enorm sterk dat iemand die enkel 20 uur rijles volgt, met geen extra oefening daarbuiten, kan slagen voor het rijexamen.
Er wordt vaak gezegd dat je een bepaalde auto pas echt onder de knie hebt, als je er 10.000 km mee gereden hebt.

Veel jongeren zijn er zeker van dat ze, zodra hun rijbewijs B hebben, dat ze ook kunnen rijden. NEEN, dan zijn ze pas geslaagd voor hun examen en zullen ze nog duizenden kilometers moeten rijden voor ze ECHT kunnen rijden.

Dat is ook de reden waarom zoveel ongevallen bij jongeren gebeuren: veel te weinig ervaring.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef:Het lijkt me enorm sterk dat iemand die enkel 20 uur rijles volgt, met geen extra oefening daarbuiten, kan slagen voor het rijexamen.
Indertijd (eind 80-er jaren) moest je maar 8 uur rijles volgen om examen te mogen doen ... het was toen wel zo druk niet, maar toen moest je nog meer "kunstjes" doen dan een keer keren en even achter een auto parkeren.


Voor bvb de motorfietsen is de verplichte opleiding nog steeds korter dan die 20 uur - 6 of 8 uur maar. En daar staan ook kandidaten zonder voorgaande rij-ervaring, zonder rijbewijs B.
Resultaat voor die groep is er dan ook naar : met een fractie van het aantal gereden km, leveren de motorrijders 15% van de verkeersslachtoffers ...
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Heb ooit ergens gelezen (heel sterke motivatie, ik weet het :wink: ) dat jongeren de meeste accidenten veroorzaken/meemaken als ze 3-4 jaar hun rijbewijs hebben.
Uitleg hierbij was: in het begin zijn ze voorzichtig door hun onzekerheid.
Als ze de eerste jaren goed doorkomen, dan wanen ze zich onfeilbaar en verslapt de aandacht/concentratie.
Maar dat fenomeen maak ik als "oude rot" ook nog mee. Nonchalant beginnen rijden omdat ik al jaren ongevalvrij rijd, tot er een spannende situatie ontstaat, en meteen weer tot het besef kom dat je altijd op uw hoede moet zijn... De concentratie komt vanzelf terug.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B met begeleider ZONDER auto

Bericht door Inazuma »

Spimk schreef:mijn situatie is de volgende.
ik heb mijn theorie examen gedaan en geslaagd :) (ging zeer vlot door deze site)
en ik wacht nu 3 maanden. nadien volg ik 20u les en dan doe ik direct het examen.
Dat gaat niet zomaar ...

Dan zal je nu al wel een voorlopig rijbewijs B met begeleider moeten halen bij de gemeente.
Het is niet echt de bedoeling van het systeem, maar het kan wel ...

Als je 20 uur les volgt in een erkende rijschool, krijg je normaal gesproken het bekwaamheidsattest daarvan.
Daarmee kan je pas een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider krijgen (als je al 18 bent tenminste).

Als je dan pas je eerste voorlopig rijbewijs aanvraagt, moet je nog 3 maanden wachten voor je examen mag afleggen.
(PS : Je moet ook 18 zijn om examen te mogen afleggen)
Als je na die 20 lesuren niet voldoende kan blijven oefenen in de periode tot je examen, dan verleer je het autorijden weer.
Plaats reactie