plaats op de weg brommer klasse B

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

plaats op de weg brommer klasse B

Bericht door gast »

Hey,
ik heb een vraagje over de plaats op de weg van en brommer klasse B. Ik begrijp de theorie, maar ik zet het gewoon nog eens op een rijtje, omdat ik niet zeker ben of het wel allemal klopt wat ik zeg:
Als ik het goed begrijp MOET je met een klasse B nooit op het fietspad rijden, maar je MAG wel buiten de bebouwde kom.

Klopt dat?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik denk dat je het begrepen hebt.

Enige uitzondering: Als bij een fietspad een onderbord staat dat zegt dat je er met een B ook moet op rijden.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

OKé, bedankt!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

En toen waren er ook nog de borden F99a, F99b en F99c:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Psst ... Inazuma ... kijk hier eens ... dat bespaart Eugeen weer een opmerking.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Enige uitzondering: Als bij een fietspad een onderbord staat dat zegt dat je er met een B ook moet op rijden.
Of een bord wat je zegt dat het met klasse B verboden is

en ook dit niet vergeten Afbeelding

Hier is het altijd verboden om met klasse B het fietspad te volgen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:
en ook dit niet vergeten Afbeelding

Hier is het altijd verboden om met klasse B het fietspad te volgen
Idem als er een Afbeelding staat.


Buiten de bebouwde kom mag een bromfietser klasse B enkel op een fietspad aangeduid door D7 Afbeelding of wegmarkeringen Afbeelding


9.1.2.2° Buiten de bebouwde kom mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.


Combinaties van een D9 of D10 met onderbord M6 Afbeelding zijn niet reglementair - dit is enkel voorzien voor de D7.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Benny:

Ik ben het die de borden F99a, F99b en F99c erbij gesleurd heb, omdat het thema luidt &quotplaats op de weg brommer klasse B&quot.

Bestuurders van bromfietsen klasse B dienen ook te weten of ze deze borden mogen voorbijrijden. Het symbool van een fiets blijkt immers niet altijd dezelfde lading te dekken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ Jozef en Inazuma,

Ik kan jullie niet meer volgen De borden die jullie erbij gaan halen hebben niets met een fietspad te maken terwijl de vraagsteller zijn vraag gaat over het al dan niet op een fietspad te mogen (moeten rijden)
Quote: Als ik het goed begrijp MOET je met een klasse B nooit op het fietspad rijden, maar je MAG wel buiten de bebouwde kom.
bij jullie borden gaat het over een openbare weg voorbehouden voor de weggebruikers aangeduid op het bord maar vertelt niet niets over het rijden al dan niet op een fietspad
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: @ Jozef en Inazuma,

Ik kan jullie niet meer volgen De borden die jullie erbij gaan halen hebben niets met een fietspad te maken terwijl de vraagsteller zijn vraag gaat over het al dan niet op een fietspad te mogen (moeten rijden)
Ik geef toch de enige situaties op waarbij een bromfietser klasse B buiten de BBK op een &quotfietspad&quot mag rijden


De andere borden, D9 Afbeelding, D10 Afbeelding en zelfs de F99 reeks met fietsje afgebeeld worden door velen aanzien als zijnde een fietspad, maar zijn het dus niet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Benny:

Vraag op het einde van een theoriecursus eens het verschil tussen een D9 en een F99b (toon deze borden uiteraard). En weet me dan eens te zeggen hoeveel cursisten het juiste antwoord konden geven.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding
Quote: De andere borden, D9 , D10 en zelfs de F99 reeks met fietsje afgebeeld worden door velen aanzien als zijnde een fietspad, maar zijn het dus niet.
@Inazuma,

Hola even melden dat het bij D9 wel over een fietspad gaat

In dit geval ligt er naast de rijbaan links een fietspad en rechts een voetpad, waarop klasse B nooit op mag rijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie