situatie kruispunt

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
taco

situatie kruispunt

Bericht door taco »

Ik had overlaatst een situatie waar ik op een kruispunt met verkeerslichten links moest afslagen. vanuit de tegenovergestelde richting was er gelijktijdig een andere auto die ook links moest afslagen dus naar mijn rechterkant. Achter ons volgen nog auto's en we staan allebei op het kruispunt, moesten nu de auto's die achter ons rijden ons eerst het kruispunt laten ontruimen?

alvast bedankt voor oplossingen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Op zich is het niet veboden dat de auto's achter jou het kruispunt ontruimen.
Dat gebeurt soms als je wat te lang staat te treuzelen.
Zij doen dit op eigen risico want zij doen in feite een inhaalbeweging (als jij ook al in beweging bent).
Let op, als een bestuurder je inhaalt, mag je niet versnellen.

Wie een (extra) beweging doet, moet voorrang verlenen aan een regelmatige weggebruiker.
De verplichting om bij links afslaan de bocht zo ruim mogelijk te maken aan matige snelheid en de ingeslagen weg rechts op te rijden, wordt dan ook niet nageleefd, tenzij waar er keuze is van rijstrook.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: situatie kruispunt

Bericht door Inazuma »

taco schreef:Ik had overlaatst een situatie waar ik op een kruispunt met verkeerslichten links moest afslagen. vanuit de tegenovergestelde richting was er gelijktijdig een andere auto die ook links moest afslagen dus naar mijn rechterkant. Achter ons volgen nog auto's en we staan allebei op het kruispunt, moesten nu de auto's die achter ons rijden ons eerst het kruispunt laten ontruimen?
Dat is het eeuwige probleem wanneer 2 bestuurders beiden linksaf willen, maar de wegcode hen verplicht om eerst rechts van elkaar te kruisen.

Ze moeten "rond elkaar rijden" terwijl de achteropkomende bestuurders aansluiten en de boel geblokkeerd geraakt.
Die achteropkomende bestuurders hebben eigenlijk ook nog voorrang op de links afslaande bestuurders-tegenliggers, en zo is het spel kompleet ...

Artikel 14 over het vrijmaken (en vrijhouden) van de kruispunten beschouwt dit enkel tegenover dwarsverkeer, niet tegenover tegenliggers ... :
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.


Volgens de wegcode is hier eigenlijk geen oplossing.
In de praktijk wordt zo'n situatie dan ook door de chaos-theorie opgelost ...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

in de praktijk wordt dat vooral opgelost door het feit dat iedereen slim genoeg is en de regel eerst langs rechts te kruisen niet toepast...

Het is way makkelijker als je gewoon vóór mekaar blijft ipv achter mekaar door te rijden... Gaat trouwens ook sneller, en ik ken zelfs kruispunten waar dit wél mogelijk is, terwijl achter mekaar doorrijden niet gaat (te klein), dus dan moet je iemand laten voorgaan, onduidelijkheid,...
Domste regeling ooit... Het toppunt is, dat op grote kruispunten, waar je een baan met twee maal twee rijvakken, gescheiden door een middenberm, wil opdraaien, daar is het wél weer praktischer om achter mekaar door te rijden, anders moet je gewoon schuin oversteken en rij je mekaar er bijna uit. Wat daar nu zo toppuntig aan is, is dat op heel veel van die grote kruispunten pijlen op de grond getekend worden, die je dan weer wél voor mekaar laten draaien...

Volgens mij heeft de kerel achter dat bureautje die daar de regeltjes maakt, zelf niet eens een rijbewijs, want zo onpraktisch zijn is ofwel ronduit dom, ofwel gewoon om mensen te pesten.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef:in de praktijk wordt dat vooral opgelost door het feit dat iedereen slim genoeg is en de regel eerst langs rechts te kruisen niet toepast...

Het is way makkelijker als je gewoon vóór mekaar blijft ipv achter mekaar door te rijden...
Maar het is ook een 3de-graadsovertreding om links te kruisen wanneer de afslaande rijstrook (rijstroken) niet links van de tegenliggers geleid wordt (worden) - of wanneer er geen pijlen staan die dat lijken aan te geven (strikt gesproken voorziet de wegcode deze laatste mogelijkheid zelfs niet ...)

3de graadsovertreding door beginnende bestuurders = politierechtbank en minstens theoretisch of praktisch examen te herdoen ...

Domste regeling ooit...
Dat werkte in de tijd dat er nog amper verkeer was, maar is nooit aangepast aan de stijgende verkeersdrukte.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:3de graadsovertreding door beginnende bestuurders = politierechtbank en minstens theoretisch of praktisch examen te herdoen ...
Maar ik betwijfel wel of er ook maar 1 agent die het in zijn hoofd haalt je hiervoor op te schrijven... Ze doen het hoogstwaarschijnlijk allemaal zelf...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef:Maar ik betwijfel wel of er ook maar 1 agent die het in zijn hoofd haalt je hiervoor op te schrijven... Ze doen het hoogstwaarschijnlijk allemaal zelf...
Lang niet zoveel als voor snelheid en parkeren, maar er wordt wel degelijk geschreven voor "fout" links kruisen bij het afslaan.
En er wordt op het examen voor gebuisd.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

op het examen inderdaad ja... zoals met zovele dingen

en sja, als er dan toch geschreven wordt... Er zijn genoeg gekken die denken: die pinkt ook, ik rijd verder... Als ik dan achter hem door ga rijden, dan kan ik weer mooi remmen en dan zit die bellende klojo achter mij weer in m'n gat...

Dus ik ga gewoon (behalve op mn examen) verder doen hoe iedereen het doet hoor. En als ik dan toch gepakt wordt, sja. Eventuele geld kan me niet schelen, en opnieuw examen moeten doen zou echt geen probleem mogen zijn. Degenen die opnieuw examen moeten doen, en hierover klagen vindik toch maar raar. Als je op de baan durft komen maar zou zakken voor bijvoorbeeld het praktisch examen dat je opnieuw moet doen, dan is er iets grondig mis...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ accer
Heb je er al eens over nagedacht WAAROM je achter elkaar moet kruisen op een kruispunt zonder pijlen?
Er is wel degelijk over nagedacht.
Probeer eens een goeie reden te vinden. Je moet het echt niet zo ver gaan zoeken.
Laat maar iets weten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Heb er al dikwijls over nagedacht, en weet het nog altijd niet, dus als jij het mij kan vertellen dan zal ik heel blij zijn, want dan verander ik mijn mening al dan niet. En besef ik al dan niet misschien eindelijk toch weer iets meer.

Voor leren is het gelukkig nooit te laat...
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ik heb ook al wel eens gevloekt op deze regeling, maar wat is er nu moeilijk aan om als 2de wagen gewoon een opening te laten? Denk dat dit ook een deel een mentaliteitsprobleem is, iedereen wil maar zo snel mogelijk overal zijn, en laten hun inzicht thuis liggen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Rafael schreef:Ik heb ook al wel eens gevloekt op deze regeling, maar wat is er nu moeilijk aan om als 2de wagen gewoon een opening te laten? Denk dat dit ook een deel een mentaliteitsprobleem is, iedereen wil maar zo snel mogelijk overal zijn, en laten hun inzicht thuis liggen.
a) kan daar discussie over zijn, aangezien die "tweede wagen" moest die rechtdoor rijden, voorrang heeft
b) op sommige kruispunten hoeft het zelfs niet te gaan over een tweede wagen, die zijn gewoon zodanig klein, dat zelfs voor mekaar draaien daar maar net gaat. Als je dan achter mekaar moet doorrijden, mag je een heus manoeuvre uithalen...
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

accer schreef:a) kan daar discussie over zijn, aangezien die "tweede wagen" moest die rechtdoor rijden, voorrang heeft
b) op sommige kruispunten hoeft het zelfs niet te gaan over een tweede wagen, die zijn gewoon zodanig klein, dat zelfs voor mekaar draaien daar maar net gaat. Als je dan achter mekaar moet doorrijden, mag je een heus manoeuvre uithalen...
a) de 2de wagen kan op de meeste kruispunten perfect langs de gene af die linksaf wil afslaan. Mij ging het dan ook om de 2de wagen die linksaf wou.
b) ach, juist, manouevres... Waar is de tijd dat je dat nog moest kunnen voor je je rijbewijs kreeg :roll: (niet persoonlijk opvatten :))Ik heb altijd wel interesse in een fotootje van zulke mini kruispunten, kan dan bij in m'n collectie van interessante situaties.

Terug naar de serieuze stand, ik neem aan dat er hier weinigen zijn die met een Rolls Royce rijden (5,8 m lang - uitgezonderd vrachtwagens...) dus ik kan me niet direct problemen inbeelden. Natuurlijk vergt het soms wat moeite, maar moeilijk kan ook? Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar zoals ik al zei heb ik dan serieus interesse in een foto van de locatie. In mijn directe omgeving ken ik enkel kruispunten waar het 'moeilijk' achter kruisen is, maar niet onmogelijk.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Accer schreef:
Heb er al dikwijls over nagedacht, en weet het nog altijd niet, dus als jij het mij kan vertellen dan zal ik heel blij zijn, want dan verander ik mijn mening al dan niet. En besef ik al dan niet misschien eindelijk toch weer iets meer.
Wanneer een auto vlak voor je neus komt staan en je hebt geen uitzicht meer op het aankomend verkeer, kun je dan nog veilig afslaan?
Als men moet kiezen tussen veiligheid of efficiëntie,
waar kiest men dan in de eerste plaats voor?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef: waar kiest men dan in de eerste plaats voor?
'k Weet niet eigenlijk ...

Ik ervaar het zicht op de tegenliggers in die omstandigheden in elk geval niet als een ernstig probleem.
Plaats reactie