praktische lessen A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Thomas

praktische lessen A

Bericht door Thomas »

bij mijn zoektocht in de wetgeving vond ik dit : &quot Voor het praktische rijonderricht voor de categorie A op de openbare weg moet de instructeur zelf op een voertuig van deze categorie plaatsnemen, behalve op de dag van het praktische examen.&quot (K.B. 11 MEI 2004)
Is dit waar, of mag een rij-instructeur ook met een een gewone auto volgen ?

VG,

Thomas
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ken je het nummer van dat artikel of heb je eventueel een link naar de wegcode.be site?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het KB van 11 mei 2004 betreft de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen. Ik zie niet in hoe dit besluit regelgeving zou kunnen inhouden met betrekking tot het verloop van het praktijkexamen voor het bekomen van rijbewijs A.

Veeleer schrijft het KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs het volgende voor:
Quote: Artikel 39.
...
°4. Tijdens de proef op de openbare weg met een voertuig van de categorie A neemt de examinator plaats in een voertuig dat tot de categorie B behoort en dat de kandidaat volgt hij deelt zijn onderrichtingen mee aan de kandidaat bij middel van een radio-inrichting.
Buiten de bestuurder van het voertuig, de tolk bedoeld in ° 8 en de examinator mogen alleen personen aangeduid door de Minister of zijn gemachtigde plaatsnemen in het voertuig dat de kandidaat volgt.
...
Thomas

website

Bericht door Thomas »

op deze link : http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_a1.pl ... 27#LNK0011

art. 22, helemaal onderaan

Thomas
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

O ja, voor het praktische rijonderricht, dat klopt, Thomas, dan moet de instructeur op de weg meerijden met een motorfiets, hij mag niet met een auto rijden.

Meestal rijdt de instructeur dan achter de leerling, aan wie hij instructies kan geven via radio-contact.

Eigenlijk vind ik dat ook op het praktisch examen de examinator met een motorfiets zou moeten volgen, maar dat zien ze blijkbaar niet zitten bij GOCA.

Zorg ervoor, als je praktijkexamen met de motorfiets aflegt, dat de wagen met de examinator erin je kan volgen. De examinator vindt het niet leuk als je hem bijvoorbeeld kwijtspeelt op een plaats waar jij met de motorfiets nog wel een tegenligger kan kruisen, maar de volgwagen niet.
Plaats reactie