F99b aanwijzingsbord

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

F99b aanwijzingsbord

Bericht door Gast »

F99b Weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en ruiters met aanduiding van het deel van de weg dat bestemd is voor de verschillende categorieën van weggebruikers.
Het verkeersbord mag aangepast worden volgens de categorie(ën) van weggebruiker(s) die tot deze weg is (zijn) toegelaten.

Bij de afbeelding op het bord staat geen ruiter.
Waar is zijn plaats bij deze ?
Moet hij tussen de voetgangers of tussen de fietsers ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat hangt af van de plaatsgesteldheid.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Dat bord en het hele artikel erover is nogal ongelukkig benoemd.


Artikel 22quinquies: Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters

22quinquies1.

Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.


Geen ruiter afgebeeld betekent dus geen ruiters toegelaten.


Waar de diverse weggebruikers zich moeten bevinden, staat in een volgend deel van Artikel 22quinquies:

22quinquies3. Wanneer verkeersborden F99b en F101b aangebracht zijn, moeten de gebruikers het deel van de weg volgen dat hun aangewezen is.
Zij mogen evenwel het andere deel van de weg volgen op voorwaarde dat ze de doorgang vrij laten voor de gebruikers die er zich op regelmatige wijze op bevinden.
Gast

Bericht door Gast »

Als ik het dan goed begrijp, mag er geen ruiter komen op de plaatsen waar het bord F99b is geplaatst,in tegenstelling tot de tekst die bij het bord hoort.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Als ik het dan goed begrijp, mag er geen ruiter komen op de plaatsen waar het bord F99b is geplaatst,in tegenstelling tot de tekst die bij het bord hoort.
Waar een F99b zonder ruiter staat, mag er geen ruiter komen.

De voorbeelden van de F99a/b die je op onze site of op wegcode vindt, zijn maar 1 voorbeeld van de mogelijke varianten van die borden.


Bovendien hebben deze bestuurders toegang:

Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :

* de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;

* op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :
- de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
- de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
- de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.
Plaats reactie