Verkeersborden - inhalen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
rasel

Verkeersborden - inhalen

Bericht door rasel »

Warom antwoord moet ja?

#239: Een auto rijdt traag links op die rijbaan, om links
af te slaan. Mag ik hem langs rechts inhalen?
a/ja
b/neen

Juis == A


#3. Verkeersborden i.v.m. inhalen. (Tip ex)

a. Het bord C35.

VERKEERSBORD
Vanaf het bord tot het volgende kruispunt is het voor iedere bestuurder verboden een
gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.

Opgepast voor strikvragen:
. Een motorrijder is ook een bestuurder en mag dus ook niet inhalen.
. Een motor (2 wielen) mag je dus wel inhalen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Verkeersborden - inhalen

Bericht door Stefan Peeters »

rasel schreef:Warom antwoord moet ja?
#239: Een auto rijdt traag links op die rijbaan, om links
af te slaan. Mag ik hem langs rechts inhalen?
a/ja
b/neen
Juis == A
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.


rasel schreef:#3. Verkeersborden i.v.m. inhalen. (Tip ex)
a. Het bord C35.
Vanaf het bord tot het volgende kruispunt is het voor iedere bestuurder verboden een
gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.
Opgepast voor strikvragen:
. Een motorrijder is ook een bestuurder en mag dus ook niet inhalen.
. Een motor (2 wielen) mag je dus wel inhalen.
Een motorrijder mag voorbij het bord C35 niet zelf inhalen maar mag wel ingehaald worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Een verbodsbord C35 Afbeelding verbiedt enkel het LINKS inhalen.

Maar in dit geval ben je verplicht RECHTS in te halen.
rasel

Bericht door rasel »

Bedankt.

http://picasaweb.google.com/shamun.toha ... 0737743810

Auto - 1 mag neit inhalen?
Auto - 2 mag inhalen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

rasel schreef: http://picasaweb.google.com/shamun.toha ... 0737743810

Auto - 1 mag neit inhalen?
Auto - 2 mag inhalen?
Auto 1 mag Moto 1 niet inhalen : dat is rechts inhalen zoals je het getekend hebt. (Mag enkel indien Moto 1 linksaf gaat slaan.)

Moto 1 mag Auto 1 niet inhalen : bord C35.


Auto 2 mag Moto 2 inhalen : Moto 2 heeft maar 2 wielen, inhaalverbod door C35 geldt hier dus niet.
rasel

Bericht door rasel »

bedank, wala dat is het.

Auto 1 mag Moto 1 niet inhalen : dat is rechts inhalen zoals je het getekend hebt. (Mag enkel indien Moto 1 linksaf gaat slaan.)

Moto 1 mag Auto 1 niet inhalen : bord C35.
rasel

Bericht door rasel »

#Links/Rechts inhalen met of zonder verbodbord een meer of minder rijstrook situatie:

Afbeelding

Afbeelding

1. Maar als rijstrook 2 is: link auto lanzam rijd, moet of mag ik claxon and grootlicht (buiten de beboude kom, overdag) of langs recht mag of moet inhalen ?

2. Maar als rijstrook 1 is: verboden inhalen (geen claxon of probeeren) ?

3. Als rijstrook 3 or meer is : met Afbeelding bord ook, mag de midden rijstrook auto inhalen naar rechts rijstrook of links rijstrook?


[/img]
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je moet LINKS inhalen.

Als er links geen rijstrook meer vrij is, achter de auto blijven rijden.

RECHTS inhalen mag niet.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

eugeen schreef:Je moet LINKS inhalen.

Als er links geen rijstrook meer vrij is, achter de auto blijven rijden.

RECHTS inhalen mag niet.
En erbij vermelden dat agressief rijgedrag, zoals met je lichten flitsen of toeteren, zeker en vast NIET toegelaten is.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BuBbA schreef:En erbij vermelden dat agressief rijgedrag, zoals met je lichten flitsen of toeteren, zeker en vast NIET toegelaten is.
Volgens de wegcode is het wel toegelaten. Of het sociaal overkomt, is een ander verhaal.

Niet correct, zie hieronder.
Laatst gewijzigd door Rafael op 02 feb 2009, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Rafael schreef:
BuBbA schreef:En erbij vermelden dat agressief rijgedrag, zoals met je lichten flitsen of toeteren, zeker en vast NIET toegelaten is.
Volgens de wegcode is het wel toegelaten. Of het sociaal overkomt, is een ander verhaal.
Met je lichten flitsen of toeteren is enkel toegelaten om een waarschuwing te geven bij gevaarlijke situaties.

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.


Op een autosnelweg iemand rechts inhalen is inderdaad een gevaarlijke situatie, maar het is ook verboden.
Aangezien je dus geen gevaarlijke situatie mag creëren, mag je ook niet toeteren...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Dan vrees ik dat in in de war ben met een ander artikel. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je binnen de bebouwde kom het inhalen mocht kenbaar maken door met je grootlichten te knipperen, en buiten de bebouwde kom met een kort geluidssignaal. Excuses voor de verkeerde info dan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Buiten de bebouwde kom mag je overdag een bestuurder waarschuwen met je claxon als je hem wil inhalen.

Je mag altijd met je grootlichten knipperen als je iemand wil waarschuwen, zowel 's nachts als overdag, binnen of buiten de bebouwde kom.
Maar let op in de praktijk dat je niet agressief overkomt.

Inhalen doe je links en als de bestuurder vóór jou op de linkse rijstrook rijdt, dan wacht je tot hij opzij gaat.
In Duitsland (en soms bij ons) zet een bestuurder die wil inhalen de linkerrichtingaanwijzer aan. Dat komt wat minder agressief over dan bliksemen met de grootlichten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie