moto lenen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
JVM

moto lenen

Bericht door JVM »

als ik rijles volg voor mijn rijbewijs A, maakt het dan financieel een verschil of ik met een eigen moto rijd (geleend) of via de rijschool ? Of kan ik niet via de rijschool een moto 'lenen' ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

In een erkende rijschool ga je met een motorfiets van de rijschool leren rijden.

Als je dat nog niet hebt, kunnen ze je meestal ook wel een helm en handschoenen ter beschikking stellen.

Je moet wel zorgen voor een stevige broek en vest, en schoeisel dat tot aan de enkels bescherming biedt.

Zodra je op de openbare weg gaat rijden, zorgt de instructeur ook voor radiocontact tussen hem en jou.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Sommige rijscholen geven een korting op het lesgeld als je met een eigen motor de lessen volgt. Als het lenen van een motor voor jou goedkoper uitvalt dan het gebruik van een motor van de rijschool, is het het overwegen waard.
Merk wel op dat je dan zelf instaat voor de brandstof. Ook moet je nagaan of de verzekering van de motor toelaat dat jij ermee rondrijdt.
Tot slot moet je rekening houden met eventuele schade: uit eigen ervaring weet ik dat een motor tijdens de eerste lessen al wel eens horizontaal durft te gaan meestal echter tijdens (bijna-)stilstand zodat schade veelal berperkt blijft tot enkele krassen op de valbeugels (als de motor daarmee is uitgerust). Een veelvoorkomend schadegeval is ook de omgebogen remhendel of koppelinghendel.
De vraag of de eigenaar van de motor zijn machine wil uitlenen aan een beginner is dus belangrijker dan de vraag welke korting je bij de rijschool kan krijgen.

De uitrusting die je ter beschikking krijgt van de rijschool hangt af van rijschool tot rijschool sommige rijscholen hebben een uitgebreide voorraad helmen, handschoenen, laarzen, (regen)vesten en (regen)broeken andere dan weer niet of minder. Het gebruik van materiaal van de rijschool is ook niet altijd gratis.

Ook is er meestal een verschil tussen groepslessen en individuele lessen: ofwel zijn groepslessen goedkoper en duren ze 6 uur ofwel zijn ze even duur als individuele lessen maar duren ze langer dan 6 uur. Uiteraard ben je meer het laatste omdat je dan meer werkelijke tijd op de motor doorbrengt.

Ritten op de openbare weg zijn niet altijd met radiocontact. Bij een groepsles bij Fury in Geel bijvoorbeeld zijn er twee instructeurs met een groep van vier tot zes leerlingen. Op de openbare weg rijdt er één instructeur vooraan en één achteraan.
Bij individuele lessen of een vervolmakingsles (ook individueel) zal er waarschijnlijk wel gebruik gemaakt worden van een radioverbinding.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: moto lenen

Bericht door Inazuma »

JVM schreef: als ik rijles volg voor mijn rijbewijs A, maakt het dan financieel een verschil of ik met een eigen moto rijd (geleend) of via de rijschool ? Of kan ik niet via de rijschool een moto 'lenen' ?
Uiteraard heeft een rijschool lesmotoren, doorgaans voorzien van valbescherming om de gevolgen van een val te beperken.

De kans dat je met de motor omvalt tijdens de lesperiode is niet gering.

Als je weet dat een remhendel makkelijk 50 en meer euro kan kosten, ongemonteerd, en een (originele) uitlaat ettelijke honderden euro, dan moet je je afvragen of het voordeel nog wel opweegt tegen het risico op schade.



Hoe ga je een geleende motor telkens tot bij de rijschool krijgen, als je nog rijlessen moet volgen
Plaats reactie