voorlopig rijbewijs A
-
voorlopig rijbewijs A
beste,
vanaf welke leeftijd kan ik mijn theorie afleggen voor een rijbewijs A?
kan dit vanaf 17jaar? (zoals bij B.) en dan een jaar lang oefenen om bij de leeftijd van 18 de praktijk te doen, en het rijbewijs A te krijgen?
of kan je pas vanaf 18jaar theorie (en voorlopig rijbewijs) van de motor behalen?
Mvg
vanaf welke leeftijd kan ik mijn theorie afleggen voor een rijbewijs A?
kan dit vanaf 17jaar? (zoals bij B.) en dan een jaar lang oefenen om bij de leeftijd van 18 de praktijk te doen, en het rijbewijs A te krijgen?
of kan je pas vanaf 18jaar theorie (en voorlopig rijbewijs) van de motor behalen?
Mvg
-
Volgens http://www.belgopocket.be/nl/030_List2_ ... css_ID=c04 :
Minimumleeftijd
De minimumleeftijd om een rijbewijs te behalen is:
voor een rijbewijs auto (B): 18 jaar
voor een rijbewijs bromfiets (A3) (max. 50 cc en 45 km/u): 16 jaar
voor een rijbewijs autobus of vrachtwagen van meer dan 7,5 ton: 21 jaar
voor alle andere voertuigen: 18 jaar.
Er is geen maximumleeftijd.
Minimumleeftijd
De minimumleeftijd om een rijbewijs te behalen is:
voor een rijbewijs auto (B): 18 jaar
voor een rijbewijs bromfiets (A3) (max. 50 cc en 45 km/u): 16 jaar
voor een rijbewijs autobus of vrachtwagen van meer dan 7,5 ton: 21 jaar
voor alle andere voertuigen: 18 jaar.
Er is geen maximumleeftijd.
-
Artikel 23 °1: De minimumleeftijd om deel te nemen aan het theoretische examen is vastgesteld op drie maanden vóór de leeftijd bepaald in Artikel 6 1° h).
Artikel 6 1° h): De kandidaat moet de leeftijd bereikt hebben van 16 jaar voor de categorie A3, van 18 jaar voor de categorieën A, B+E, C en C+E en voor de subcategorieën C1, C1+E, D1 en D1+E en van 21 jaar voor de categorieën D en D+E.
Je mag dus ten vroegste op 17 jaar en 9 maanden je theorie-examen afleggen voor de categorie A. Je moet daarna minimaal 6 uur rijles volgen alvorens je een voorlopig rijbewijs A mag aanvragen. Dit voorlopig rijbewijs is altijd een model 3 waarmee je minimaal 3 maanden en maximaal 12 maanden mag rondrijden. Na 3 maanden mag je praktisch examen afleggen.
Je kan dus nooit een definitief rijbewijs voor de categorie A verkrijgen vóór je 18 jaar bent.
Artikel 6 1° h): De kandidaat moet de leeftijd bereikt hebben van 16 jaar voor de categorie A3, van 18 jaar voor de categorieën A, B+E, C en C+E en voor de subcategorieën C1, C1+E, D1 en D1+E en van 21 jaar voor de categorieën D en D+E.
Je mag dus ten vroegste op 17 jaar en 9 maanden je theorie-examen afleggen voor de categorie A. Je moet daarna minimaal 6 uur rijles volgen alvorens je een voorlopig rijbewijs A mag aanvragen. Dit voorlopig rijbewijs is altijd een model 3 waarmee je minimaal 3 maanden en maximaal 12 maanden mag rondrijden. Na 3 maanden mag je praktisch examen afleggen.
Je kan dus nooit een definitief rijbewijs voor de categorie A verkrijgen vóór je 18 jaar bent.
-
Re: Rijbewijs A halen met slechts 8 uur les??
Negen maanden geleden zat ik in exact dezelfde situatie, nu rijd ik dagelijks naar mijn werk met de motor.JoskeJ schreef: Ik heb nog geen enkele ervaring met het besturen van een moto, en zelfs niet van een brommer.
Je hebt geen keuze je moet minimum 6 uur rijles volgen bij een erkende rijschool voor je je voorlopig rijbewijs mag aanvragen.JoskeJ schreef: Nu wil ik graag mijn moto-rijbewijs halen, en zou dat dan met de rijschool doen.
In theorie wel, maar dat zou ik je ten zeerste willen afraden. Na 8 uur les heb je onvoldoende controle over je machine om alle manoeuvres correct af te leggen. Het kan zijn dat je ze na een aantal uur oefenen in 80% van de pogingen correct aflegt, maar op het examen moet je ze perfect kunnen en heb je maar één herkansing. Bovendien zorgt je onvermijdelijke zenuwachtigheid ervoor dat je gegarandeerd fouten gaat maken omdat je alle handelingen vanuit je geheugen moet uitvoeren. Na enkele maanden oefenen worden dit reflexen en wordt het examen gemakkelijker omdat je zelfs bij zenuwachtigheid toch nog de juiste reflexen hebt.JoskeJ schreef: Als je 8 uur les volgt, kan je aansluitend je examen gaan doen.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Is het voor een "leek" te doen om met die paar lessen toch te slagen op het examen?
Zelf heb ik leren motorrijden door 8 uur les te volgen, te buizen voor het examen, een motor te kopen, 4 maanden rond te rijden (oa woon-werkverkeer) en vervolgens te slagen voor het examen. Zie ook hier.
Rijbewijs A halen met slechts 8 uur les??
Hallo,
Ik heb nog geen enkele ervaring met het besturen van een moto, en zelfs niet van een brommer. Nu wil ik graag mijn moto-rijbewijs halen, en zou dat dan met de rijschool doen.
Als je 8 uur les volgt, kan je aansluitend je examen gaan doen.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Is het voor een "leek" te doen om met die paar lessen toch te slagen op het examen?
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Ik heb nog geen enkele ervaring met het besturen van een moto, en zelfs niet van een brommer. Nu wil ik graag mijn moto-rijbewijs halen, en zou dat dan met de rijschool doen.
Als je 8 uur les volgt, kan je aansluitend je examen gaan doen.
Bedankt alvast voor jullie reacties!
-
- Medewerker
Joske,
Het lukt maar zeer weinigen om na 8 lesuren zelfstandig te kunnen rijden met een motorfiets, laat staan er examen gaan mee afleggen.
Als ik jou was, zou ik het als volgt doen.
Ga eerst bij BARTC een opstapcursus van 3 uur volgen. Dat kost niet veel, en je krijgt er een motorfiets en een helm in bruikleen.
Valt het mee, ga dan 6 lesuren volgen in een erkende rijschool. Daarmee kun je een voorlopig rijbewijs behalen.
Ondervind je dat je nog bijkomende lessen nodig hebt alvorens zelfstandig verder te kunnen oefenen, dan kun je die ook volgen bij BARTC. Je vindt er zeer goede instructeurs en het is goedkoper dan een erkende rijschool.
Zo kun je voldoende oefenen om je degelijk voor te bereiden op het praktijkexamen.
Als je na de opstapcursus beslist om verder te gaan met motorrijden, zorg dan in de eerste plaats voor goede veiligheidskledij (helm, jas, broek, schoenen en handschoenen).
Het lukt maar zeer weinigen om na 8 lesuren zelfstandig te kunnen rijden met een motorfiets, laat staan er examen gaan mee afleggen.
Als ik jou was, zou ik het als volgt doen.
Ga eerst bij BARTC een opstapcursus van 3 uur volgen. Dat kost niet veel, en je krijgt er een motorfiets en een helm in bruikleen.
Valt het mee, ga dan 6 lesuren volgen in een erkende rijschool. Daarmee kun je een voorlopig rijbewijs behalen.
Ondervind je dat je nog bijkomende lessen nodig hebt alvorens zelfstandig verder te kunnen oefenen, dan kun je die ook volgen bij BARTC. Je vindt er zeer goede instructeurs en het is goedkoper dan een erkende rijschool.
Zo kun je voldoende oefenen om je degelijk voor te bereiden op het praktijkexamen.
Als je na de opstapcursus beslist om verder te gaan met motorrijden, zorg dan in de eerste plaats voor goede veiligheidskledij (helm, jas, broek, schoenen en handschoenen).
Bedankt alvast voor jullie reacties! Het geeft alleszins een nuchter beeld van wat het "leren motorrijden" echt is...
Die opstapcursus lijkt me wel een goed idee! Ik zou liever ook met een voorlopig rijbewijs zelf nog enkele maanden willen oefenen. Maar ik woon nog thuis, en mijn ouders laten me niet toe een motor in huis te halen! (jaja, en dat als je 23 bent...)
Motor huren ofzo? Ik zal het allemaal wel eens grondig bekijken.
@ Bertje: Dat kostenplaatje dat je steeds aanvult is fantastisch! Bedankt ook daarvoor!!
Die opstapcursus lijkt me wel een goed idee! Ik zou liever ook met een voorlopig rijbewijs zelf nog enkele maanden willen oefenen. Maar ik woon nog thuis, en mijn ouders laten me niet toe een motor in huis te halen! (jaja, en dat als je 23 bent...)
Motor huren ofzo? Ik zal het allemaal wel eens grondig bekijken.
@ Bertje: Dat kostenplaatje dat je steeds aanvult is fantastisch! Bedankt ook daarvoor!!
-
Ik ben ook 23 en ik woon ook nog thuis. Mijn ouders waren er ook niet echt happig op dat ik met een motor zou rijden, maar aangezien ik met mijn zelfverdiende geld mag doen wat ik wil konden ze me niet tegenhouden (zorg er wel voor dat je niet buitengegooid wordt als je toch je zin doordrijft, praat er eens over met je ouders).
Een motor huren zal moeilijk worden ik denk niet dat veel verhuurders er happig op zijn dat hun machines gebruikt worden om mee te leren rijden.
Vergeet ook niet dat je, als je voltijds werkt, je voor €250 aan opleidingscheques per jaar kan aanvragen. De overheid betaalt daar de helft van en je kan deze gebruiken bij erkende opleidingsverstrekkers, zoals bijvoorbeeld sommige rijscholen.
Een motor huren zal moeilijk worden ik denk niet dat veel verhuurders er happig op zijn dat hun machines gebruikt worden om mee te leren rijden.
Vergeet ook niet dat je, als je voltijds werkt, je voor €250 aan opleidingscheques per jaar kan aanvragen. De overheid betaalt daar de helft van en je kan deze gebruiken bij erkende opleidingsverstrekkers, zoals bijvoorbeeld sommige rijscholen.
A-rijbewijs
ik ben 17 jaar en 11 maand. ik ga morgen mijn theoretisch examen voor de motorfiets ( < 25 kw ) gaan afleggen. en als ik geslaagd ben, moet ik dan al direct datum afspreken voor lessen? want ik ben nog aan het zoeken naar een motorfiets, je kan het ook met je eigen motor doen maar die moet voorzien aan verschillende eisen, zoals pinkers en spiegels en claxon. als ik een motorfiets koop die bv geen spiegels heeft, dan mag ik dat niet doen met mijn eigen motor? want het verschil qua prijs met je eigen moto of een van de leerschool is redelijk groot.
Ik heb wel al 2 jaar schakel ervaring met een brommer dus rijden zelf word geen probleem..
Ik heb wel al 2 jaar schakel ervaring met een brommer dus rijden zelf word geen probleem..
-
De uitslag van je theorie-examen is drie jaar geldig. Als je binnen de drie jaar slaagt voor je practisch examen is alles in orde. Je hoeft dus niet noodzakelijk onmiddellijk na je theorie-examen te starten met je praktijkopleiding.
Met een gestripte crosser moet je inderdaad niet afkomen op het examen. Ook is het niet aan te raden om je daarmee in het normale verkeer te begeven, zelfs al zou het toegelaten zijn via een hoop achterpoortjes en uitzonderingen in de wetgeving.
Het is van belang dat je veilig leert rijden met een veilige motor richtingaanwijzers en spiegels zijn daarbij onontbeerlijk.
Met een gestripte crosser moet je inderdaad niet afkomen op het examen. Ook is het niet aan te raden om je daarmee in het normale verkeer te begeven, zelfs al zou het toegelaten zijn via een hoop achterpoortjes en uitzonderingen in de wetgeving.
Het is van belang dat je veilig leert rijden met een veilige motor richtingaanwijzers en spiegels zijn daarbij onontbeerlijk.