Voorlopig rijbewijs B + begeleider.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Voorlopig rijbewijs B + begeleider.

Bericht door Gast »

Ik volg momenteel de lessen 'rijbewijs op school' en moet ergens in maart mijn theoretisch examen doen.

Nu had ik een paar vraagjes...als ik slaag en mijn voorlopig rijbewijs heb.

1. Hoeveel begeleiders mag ik hebben?

Ik heb een grootmoeder die haar rijbewijs vroeger gewoon heeft afgehaald op het gemeentehuis zonder examen te doen.
Nu de voorwaarden voor een begeleider zijn:
- ten minste acht jaar houder is van een Belgisch of Europees rijbewijs B;
- niet vervallen is of de laatste 3 jaar niet vervallen geweest is van het recht tot sturen;
- voldoet aan de verblijfsvoorwaarden in België

Ze heeft NOOIT met een auto gereden, maar heeft dus wel haar rijbewijs.

2. Dus kan ik THEORETISCH met haar rondrijden (met haar als begeleider dus, want ze voldoet aan de voorwaarden)?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Eerst theorie-examen afleggen en slagen natuurlijk. Dat zal geen probleem zijn als je na de lessen in de school onze proefexamens maakt.

Kies je voor een voorlopig rijbewijs B met begeleider, dan mag je zoveel begeleiders hebben als je wilt.

Als je grootmoeder nooit met een auto heeft gereden, dan vraag ik mij wel af hoe zij in hemelsnaam u haar rijervaringen gaat kunnen overbrengen ?????????

Zij kan geen begeleider zijn, want een begeleider moet kunnen rijden.

De volledige uitleg vind je

ofwel in het praktijkboek HANDBOEK PRAKTIJK
Ofwel in de PRAKTIJK CD-ROM PRAKTIJK CD-ROM
Gast

Bericht door Gast »

Vraag 1:Hoeveel begeleiders mag ik hebben? 1,2,....?

Ok dat zij geen rijervaring op mij kan doorgeven.

Maar er staat denk ik nergens in de wetgeving dat zij werkelijk moet kunnen rijden, ze gaan er van uit dat als iemand een rijbewijs al minstens 8 jaar heeft dat die kan rijden. Maar dat is in dit geval dus niet...

Ik ga waarschijnlijk met mijn ouders leren rijden.

Maar als ik toch redelijk goed kan rijden, en ze (mijn grootmoeder) bv is naar de winkel wil gaan, en ik rij met haar naar die winkel (met mijn voorlopig rijbewijs) met haar dus als 'begeleider' (ookal heeft ze geen rijervaring, ze heeft wel al minstens 8 jaar haar rijbewijs).

Dan doe ik toch niets wat niet mag?
Ja, ok dit is niet de bedoeling van een begeleider....
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Maar er staat denk ik nergens in de wetgeving dat zij werkelijk moet kunnen rijden, ze gaan er van uit dat als iemand een rijbewijs al minstens 8 jaar heeft dat die kan rijden. Maar dat is in dit geval dus niet...
Dit is dus waar de wetgever in de fout is gegaan bij het opstellen van de voorwaarden voor vrije begeleiding.

Dit is ook wat ik al heel lang probeer duidelijk te maken, en eindelijk is er een keer iemand die zonder blikken of blozen durft toegeven dat zijn grootmoeder hem wil leren rijden ondanks het feit dat ze zelf nooit een stuur heeft vastgehad.

Het is typisch een geval van mensen die in de jaren stillekens een rijbewijs kregen bij een groot pak waspoeder en die het lef niet hadden om het terug te geven wanneer ze niet rijvaardig waren.

Om een voorbeeld te geven: mijn vader heeft in 1964 zijn eerste auto gekocht en is gewoon een rijbewijs gaan halen op het gemeentehuis. In dezelfde moeite heeft mijn moeder ook een rijbewijs meegenomen.

Maar waar mijn vader, mede door zijn interesse in autorijden, met de jaren een bekwaam en veilig chauffeur geworden is, durfde mijn moeder niet rijden.
Ze heeft dan de juiste conclusie getrokken en haar rijbewijs weer ingeleverd.
Ik mag er niet aan denken dat mijn kinderen zouden leren autorijden met mijn moeder als begeleider...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik ga niet volledig akkoord met xantingo...

Mijn grootmoeder, heeft ook een rijbewijs, heeft ook jaren rijervaring, kan nog perfect met de auto rijden, tot ze niet meer durft. Met andere woorden: binnen de directe omgeving van haar eigen huis, rijdt ze perfect. Komt ze in Olen dorp, of op de industrielaan, wordt het sneller, drukker, durft ze niet meer en gaat het al wat moeizamer.
Ze rijdt (daar) dan ook niet meer. Ze heeft haar rijbewijs dan misschien nooit ingeleverd, maar ze maakt wel de juiste keuze door het niet te gebruiken waar ze het niet kan.

"Ons moe" kan mij nog altijd wel dingen vertellen door haar rijervaring (natuurlijk niet meer zo goed als een andere begeleider, omdat ze niet meer zo vaak in het verkeer zit, maar daarom ook dat ik pas eens ik kon rijden met haar ook ben beginnen rijden). Het is pas wanneer ze zélf moet rijden in zo'n situaties, dat ze slecht gaat handelen.

Het is waar dat mensen hun gezond verstand moeten en zich verantwoordelijk moeten gedragen. Dat kan door gewoon simpelweg, niet meer te rijden. Ook iemand echt LEREN rijden, is inderdaad niet zo'n goed idee.
Maar, het rijbewijs volledig inleveren, neemt dan ineens nog andere voordelen weg, die eigenlijk nog behouden hadden kunnen blijven, zoals het zelf rijden binnen een beperkte straal, zoals zich laten vervoeren door bijvoorbeeld mij met voorlopig rijbewijs... Dingen die wél nog perfect kunnen, en daar heb je dat rijbewijs wél nog voor nodig...

Veilig zijn en je gezond verstand gebruiken hoeft niet samen te gaan met het inleveren van je rijbewijs...


Stel nu, dat zoals hier in het begin van het topic aangegeven, de persoon echt NUL rijervaring heeft, is het inderdaad alleen maar slim om die te vervoeren als je écht kan rijden... Dat moet je zelf uitmaken natuurlijk. Er zijn er die hun rijbewijs krijgen, maar daarna eigenlijk toch nog heel wat kunnen leren. Er zijn er die met hun L rijden, en even goed kunnen rijden als iemand met 5 jaar ervaring...
Ik wil echt niet hautain doen ofzo hoor, maar ik heb autorijden heel snel onder de knie gekregen, mijn derde rit ging over de autosnelweg, na een week reed ik naar Antwerpen, ik heb al heel veel kilometers gedaan voor maar met een L te rijden, ik heb op korte tijd heel veel geleerd, en nu slaapt mijn pa zelfs bij mij in de auto, ik denk niet dat die dat doet als zoonlief met papa's wagen klungelig rijdt... De enige reden waarom ik nog geen praktijkexamen gedaan heb is: ik ben nog maar 17.
Ik rijd ondertussen 10 en een halve maand rond, en heb de laatste maanden geen enkele opmerking/bijsturing meer gekregen, ik rijd vlot, ik rijd voorzichtig, ik zie soms zelfs meer als mijn moeder (zowel als ik rijd en zij zit er naast, als andersom), ik kan perfect rijden met "ons moe"...

Nog een voorbeeld: iemand die een VRB18M heeft, die dus bekwaam genoeg is om alleen te rijden, mag nog een passagier meenemen, mits die een rijbewijs heeft. Als je bekwaam genoeg bent om alleen te rijden, zou ik denken dat die passagier, niet als begeleider moet dienen, en dus eigenlijk niet echt over rijervaring moet beschikken... Het enige dat daar belangrijk is, is dat je gezond verstand spreekt, en dat je niet begint te praten met grootmoemoe, als je dat nog niet kan.
Dan is rijden met grootmoemoe gewoon hetzelfde als alleen rijden, in mijn ogen... Het is gewoon zo dat de wet zegt, dat moemoe dan een rijbewijs nodig heeft...
Laatst gewijzigd door Wouter op 25 jan 2009, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Ik stel mij de vraag wie de eigenlijke bestuurder is? De leerling of de begeleider.
In de rijschool is het de instructeur die bestuurder blijft.
Is de begeleider tevens de bestuurder en verantwoordelijk?
:?:
Wegcode:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:Ik stel mij de vraag wie de eigenlijke bestuurder is? De leerling of de begeleider.
In de rijschool is het de instructeur die bestuurder blijft.
Is de begeleider tevens de bestuurder en verantwoordelijk?
:?:
Wegcode:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Ik denk dat het artikel zelf zegt, dat een begeleider onmogelijk bestuurder kan zijn...
Voornamelijk omdat: hoe kan je nu in gods naam je voertuig goed in de hand hebben, als iemand anders de pedalen bedient... (het stuur daar kan je nog naar grijpen, dus daar valt over de discussiëren)

In een rijschool verandert dit dus inderdaad wel: aangezien de instructeur pedalen heeft, en geoefend is in het ingrijpen vanop de passagierszetel
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

accer schreef:Ik ga niet volledig akkoord met xantingo...
Dat zijn we ondertussen al gewoon :mrgreen:
accer schreef:Mijn grootmoeder, heeft ook een rijbewijs, heeft ook jaren rijervaring, kan nog perfect met de auto rijden, tot ze niet meer durft. Met andere woorden: binnen de directe omgeving van haar eigen huis, rijdt ze perfect. Komt ze in Olen dorp, of op de industrielaan, wordt het sneller, drukker, durft ze niet meer en gaat het al wat moeizamer.
Ze rijdt (daar) dan ook niet meer. Ze heeft haar rijbewijs dan misschien nooit ingeleverd, maar ze maakt wel de juiste keuze door het niet te gebruiken waar ze het niet kan.
Toch vind ik dat je grootmoeder dan beter het autorijden volledig zou achterwege laten.
Je zegt zelf: het gaat al wat moeizamer in Olen dorp. Ze rijdt daar dus zo weinig mogelijk, maar je maakt me niet wijs dat ze er nooit rijdt...
accer schreef:"Ons moe" kan mij nog altijd wel dingen vertellen door haar rijervaring (natuurlijk niet meer zo goed als een andere begeleider, omdat ze niet meer zo vaak in het verkeer zit, maar daarom ook dat ik pas eens ik kon rijden met haar ook ben beginnen rijden). Het is pas wanneer ze zélf moet rijden in zo'n situaties, dat ze slecht gaat handelen.
Natuurlijk kan je grootmoeder dingen vertellen door haar rijervaring.
Maar of ze de correcte dingen vertelt, dat kan een beginnend bestuurder niet zelf uitmaken.
Dat blijkt meestal op het examen, wanneer de kandidaat nog eens mag terugkomen. En nog eens mag terugkomen. Nadat men in de rijschool 6 uur nodig gehad heeft om alle verkeerde technieken af te leren die oma aangeleerd heeft.
accer schreef:Het is waar dat mensen hun gezond verstand moeten en zich verantwoordelijk moeten gedragen. Dat kan door gewoon simpelweg, niet meer te rijden. Ook iemand echt LEREN rijden, is inderdaad niet zo'n goed idee.
Daar zijn we het dan tenminste eens...
accer schreef:Maar, het rijbewijs volledig inleveren, neemt dan ineens nog andere voordelen weg, die eigenlijk nog behouden hadden kunnen blijven, zoals het zelf rijden binnen een beperkte straal, zoals zich laten vervoeren door bijvoorbeeld mij met voorlopig rijbewijs... Dingen die wél nog perfect kunnen, en daar heb je dat rijbewijs wél nog voor nodig...
Voor de prijs dat die mensen betalen aan taksen en verzekeringen en onderhoud en herstellingen kunnen ze dat beperkt aantal kilometers perfect op een andere manier afleggen. Per taxi bijvoorbeeld.
Minstens even comfortabel, en op het einde van het jaar misschien nog beterkoop.
accer schreef:Veilig zijn en je gezond verstand gebruiken hoeft niet samen te gaan met het inleveren van je rijbewijs...
Niet altijd, wel dikwijls.
accer schreef:Stel nu, dat zoals hier in het begin van het topic aangegeven, de persoon echt NUL rijervaring heeft, is het inderdaad alleen maar slim om die te vervoeren als je écht kan rijden...
En wie bepaalt dat je al écht kan rijden?
De kandidaat zelf?
Iedereen rijdt perfect in zijn eigen opinie. Het zijn altijd de anderen die fouten maken, de anderen die niet kunnnen rijden.
accer schreef:Dat moet je zelf uitmaken natuurlijk. Er zijn er die hun rijbewijs krijgen, maar daarna eigenlijk toch nog heel wat kunnen leren.
Dat geldt voor iedereen.
accer schreef:Er zijn er die met hun L rijden, en even goed kunnen rijden als iemand met 5 jaar ervaring...
Dat kan. Maar het gebeurt niet veel...
accer schreef:Ik wil echt niet hautain doen ofzo hoor, maar ik heb autorijden heel snel onder de knie gekregen, mijn derde rit ging over de autosnelweg, na een week reed ik naar Antwerpen, ik heb al heel veel kilometers gedaan voor maar met een L te rijden, ik heb op korte tijd heel veel geleerd, en nu slaapt mijn pa zelfs bij mij in de auto, ik denk niet dat die dat doet als zoonlief met papa's wagen klungelig rijdt... De enige reden waarom ik nog geen praktijkexamen gedaan heb is: ik ben nog maar 17.
Ik hoor heel veel mensen zeggen hoe goed ze met een auto kunnen rijden maar ik rijd met de meesten van hen liever niet mee...
accer schreef:Ik rijd ondertussen 10 en een halve maand rond, en heb de laatste maanden geen enkele opmerking/bijsturing meer gekregen, ik rijd vlot, ik rijd voorzichtig, ik zie soms zelfs meer als mijn moeder (zowel als ik rijd en zij zit er naast, als andersom), ik kan perfect rijden met "ons moe"...
Het feit dat je meer ziet dan je moeder kan er ook op wijzen dat zij een nog slechtere chauffeur is dan jij... :twisted:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef: Veilig zijn en je gezond verstand gebruiken hoeft niet samen te gaan met het inleveren van je rijbewijs...
Het inleveren van je rijbewijs kan zelfs verplicht zijn om medische redenen ...
Er zijn er die met hun L rijden, en even goed kunnen rijden als iemand met 5 jaar ervaring...
Dat zijn witte raven.
Beter rijden dan iemand die 5 jaar zo goed als geen verdere ervaring opgedaan heeft wil ik nog wel geloven.


Nog een voorbeeld: iemand die een VRB18M heeft, die dus bekwaam genoeg is om alleen te rijden, mag nog een passagier meenemen, mits die een rijbewijs heeft. Als je bekwaam genoeg bent om alleen te rijden, zou ik denken dat die passagier, niet als begeleider moet dienen, en dus eigenlijk niet echt over rijervaring moet beschikken...
Het doel van die toelating om iemand mee te mogen nemen, is helemaal niet om iemand te kunnen vervoeren of te kunnen laten meerijden als dat goed uitkomt, maar om de mogelijkheid te scheppen dat er iemand kan meerijden om je rijgedrag te beoordelen / bij te sturen, bvb om te zien of je al klaar bent voor het examen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

xantingo schreef:Toch vind ik dat je grootmoeder dan beter het autorijden volledig zou achterwege laten.
Je zegt zelf: het gaat al wat moeizamer in Olen dorp. Ze rijdt daar dus zo weinig mogelijk, maar je maakt me niet wijs dat ze er nooit rijdt...
Absoluut nooit... Al wat ze zélf nog doet, is tot bij een van haar kinderen (die op nog geen km, = twee straten) wonen, om zich dan te laten vervoeren... (zoals bijvoorbeeld door mij)
Anders wordt ze opgehaald door een van haar kinderen die verder wonen, neemt ze de bus, of indien echt nodig belt ze een taxi.
xantingo schreef:Natuurlijk kan je grootmoeder dingen vertellen door haar rijervaring.
Maar of ze de correcte dingen vertelt, dat kan een beginnend bestuurder niet zelf uitmaken.
Dat blijkt meestal op het examen, wanneer de kandidaat nog eens mag terugkomen. En nog eens mag terugkomen. Nadat men in de rijschool 6 uur nodig gehad heeft om alle verkeerde technieken af te leren die oma aangeleerd heeft.
Daarom: niet echt LEREN rijden, maar bijvoorbeeld, als zij een opmerking heeft, zoals: pas op, hier ligt een gevaarlijke bocht (die ik dan meestal wel zelf gezien heb, maar het kan nooit kwaad om zoiets te zeggen, je kan echt NOOIT goed genoeg voorbereid zijn) dan helpt dat. Als zij een opmerking geeft die echt betrekking heeft op juiste rijtechniek en reglementen etc, dan zal ik voor haar te geloven toch eerst eens op een andere plaats (zoals hier) controleren, maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest, aangezien ik pas met haar ben beginnen rijden wanneer ik al vrij veel wist.
xantingo schreef:
accer schreef:Het is waar dat mensen hun gezond verstand moeten en zich verantwoordelijk moeten gedragen. Dat kan door gewoon simpelweg, niet meer te rijden. Ook iemand echt LEREN rijden, is inderdaad niet zo'n goed idee.
Daar zijn we het dan tenminste eens...
ziehier waar ik dus ook gezegd heb dat echt leren van je niet zo kundige grootouders, geen goed idee is
xantingo schreef:Voor de prijs dat die mensen betalen aan taksen en verzekeringen en onderhoud en herstellingen kunnen ze dat beperkt aantal kilometers perfect op een andere manier afleggen. Per taxi bijvoorbeeld.
Minstens even comfortabel, en op het einde van het jaar misschien nog beterkoop.
Er is al vaak aan gedacht om haar wagen toch te verkopen, en al vele malen uitgerekend, maar door het feit dat die wagen ook nog voor de kinderen kan dienst doen, al dan niet in combinatie met het vervoeren van de moe, blijft dat blijkbaar goedkoper... Dat hebben we echt al wel bekeken hoor...
xantingo schreef:
accer schreef:Veilig zijn en je gezond verstand gebruiken hoeft niet samen te gaan met het inleveren van je rijbewijs...
Niet altijd, wel dikwijls.
Wat is nu het verschil, of je het gewoon opbergt waar je er niet meer aan komt, of het gewoon opbergt waar je er niet meer aan kan? Zolang je maar over iet of wat karakter beschikt: juist hetzelfde...
Weet je van jezelf dat je er toch niet kan afblijven, dan lever je het inderdaad best in, maar dat is dus niet in elk geval zo...
xantingo schreef:En wie bepaalt dat je al écht kan rijden?
De kandidaat zelf?
Iedereen rijdt perfect in zijn eigen opinie. Het zijn altijd de anderen die fouten maken, de anderen die niet kunnnen rijden.
Wie bepaalt dat je echt kan rijden? Officieel doet dat roze papiertje dat, maar iedereen weet dat dat larie is... Zo is mijn zus erdoor geraakt, omdat ze in theorie weet wat ze moet doen, en omdat ze de route op twee straten na gereden heeft, die ze een uur voor het examen met de rijschool nog eens gedaan had. Het is het type, dat in haar spiegel kijkt, maar niet ziet... Gewoon geluk gehad op het examen dat er toen net niet al te veel was waar je voor moet zien...
Heb ik ooit beweerd dat het alleen de anderen zijn die fouten maken?
Al wat ik gezegd heb is, dat ik er eigenlijk toch nog weinig maak... En kan je dat zelf bepalen? Ik denk dat als je net goed/slecht gereageerd hebt op een situatie, je dat zelf echt wel kan beoordelen... Wie dat niet kan mag zich gaan laten onderzoeken. En ik zeg niet dat ik nooit tegen mezelf moet zeggen: damn, wat heb ik hier nu in godsnaam weer uitgehaald... Maar dat zeggen mensen met 20 of 30 jaar ervaring ook nog wel eens... (Het zijn trouwens vaker zíj die onder het mom "ik rijd al lang genoeg" vaak niet willen toegeven dat ze fout waren...)
xantingo schreef:
accer schreef:Dat moet je zelf uitmaken natuurlijk. Er zijn er die hun rijbewijs krijgen, maar daarna eigenlijk toch nog heel wat kunnen leren.
Dat geldt voor iedereen.
Dat geldt inderdaad voor iedereen, maar ik ging een beetje voor het verschil tussen bijleren, en (opnieuw het voorbeeld van mijn zus) iemand die nog niet eens een autosnelweg opdurft, iemand die nog niet eens een tractor durft voorbijsteken, iemand die nog niet eens 90 durft rijden op de lege industrielaan,... Opnieuw: door het examen geraakt omdat ze geluk gehad heeft dat ze deze dingen niet heeft moeten doen...
xantingo schreef:
accer schreef:Ik wil echt niet hautain doen ofzo hoor, maar ik heb autorijden heel snel onder de knie gekregen, mijn derde rit ging over de autosnelweg, na een week reed ik naar Antwerpen, ik heb al heel veel kilometers gedaan voor maar met een L te rijden, ik heb op korte tijd heel veel geleerd, en nu slaapt mijn pa zelfs bij mij in de auto, ik denk niet dat die dat doet als zoonlief met papa's wagen klungelig rijdt... De enige reden waarom ik nog geen praktijkexamen gedaan heb is: ik ben nog maar 17.
Ik hoor heel veel mensen zeggen hoe goed ze met een auto kunnen rijden maar ik rijd met de meesten van hen liever niet mee...
Ik ken er inderdaad ook heel veel die zéggen dat ze goed rijden, maar het niet kunnen... Ik ken er ook die zeggen dat ze goed rijden, en dat effectief doen. Na mijn praktijkexamen post ik hier sowiso de opmerkingen om andere kandidaten te helpen, dan kan je eens lezen...
In februari volg ik ook nog 2u rijles, omdat ik nu toch is wil zien hoe een professionele rijles er nu aan toe gaat, en wie weet wat kunnen ze mij nog vertellen, baat het niet dan schaadt het niet zeker... De opmerkingen die ik dan krijg zal ik hier ook wel laten weten...
Ik begrijp de ongeloofwaardigheid van een onbekend iemand, maar ik hoop dat van de andere kant ook begrepen wordt dat als je dan effectief goed kan rijden, dat ongeloof verschrikkelijk op de zenuwen begint te werken...
xantingo schreef:
accer schreef:Ik rijd ondertussen 10 en een halve maand rond, en heb de laatste maanden geen enkele opmerking/bijsturing meer gekregen, ik rijd vlot, ik rijd voorzichtig, ik zie soms zelfs meer als mijn moeder (zowel als ik rijd en zij zit er naast, als andersom), ik kan perfect rijden met "ons moe"...
Het feit dat je meer ziet dan je moeder kan er ook op wijzen dat zij een nog slechtere chauffeur is dan jij... :twisted:
Wat dacht je van eerst eens een ritje met ons te maken, voor je oordeelt?
[ik moet toegeven, ik bestempel mijn moeder soms zelf als een slechte chauffeur=)]
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:Het doel van die toelating om iemand mee te mogen nemen, is helemaal niet om iemand te kunnen vervoeren of te kunnen laten meerijden als dat goed uitkomt, maar om de mogelijkheid te scheppen dat er iemand kan meerijden om je rijgedrag te beoordelen / bij te sturen, bvb om te zien of je al klaar bent voor het examen.
Inderdaad, dat is de REDEN dat je een passagier mag meenemen. Ik had het niet over het doel van de regel, ik wilde gewoon zeggen, iemand die bekwaam bevonden wordt alleen te rijden, is ook bekwaam om met een passagier te rijden... Er is toch iets goed mis als je rijkunsten verdwijnen omdat er een extra persoon de auto in stapt hoor...
Het ontstaan van de toelating tot passagier interesseert me dus eigenlijk hier zoveel niet... Ze zeggen dat je alleen kan rijden? Ze zeggen dat je met iemand naast je kan rijden? Waarom moet die iemand dan in godsnaam een rijbewijs hebben... Het is handig, dat iemand met een rijbewijs met je mag meerijden zodat die tips kan geven, maar waarom MOET dat iemand zijn die je tips komt geven... Dat ding (VRB18M) zegt toch dat je zonder "tipgever" mag rijden...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

accer schreef:Absoluut nooit... Al wat ze zélf nog doet, is tot bij een van haar kinderen (die op nog geen km, = twee straten) wonen, om zich dan te laten vervoeren... (zoals bijvoorbeeld door mij)
Anders wordt ze opgehaald door een van haar kinderen die verder wonen, neemt ze de bus, of indien echt nodig belt ze een taxi.
Dat is dus wat ik net al voorstelde :wink:
accer schreef:Er is al vaak aan gedacht om haar wagen toch te verkopen, en al vele malen uitgerekend, maar door het feit dat die wagen ook nog voor de kinderen kan dienst doen, al dan niet in combinatie met het vervoeren van de moe, blijft dat blijkbaar goedkoper... Dat hebben we echt al wel bekeken hoor...
Wanneer de wagen door meerdere personen kan gebruikt worden kan het inderdaad een betere optie zijn om hem te houden.
accer schreef:Wat is nu het verschil, of je het gewoon opbergt waar je er niet meer aan komt, of het gewoon opbergt waar je er niet meer aan kan? Zolang je maar over iet of wat karakter beschikt: juist hetzelfde...
Weet je van jezelf dat je er toch niet kan afblijven, dan lever je het inderdaad best in, maar dat is dus niet in elk geval zo...
Weet dan wel dat de meeste mensen over een zeer zwak karakter beschikken...
accer schreef:Wie bepaalt dat je echt kan rijden? Officieel doet dat roze papiertje dat, maar iedereen weet dat dat larie is... Zo is mijn zus erdoor geraakt, omdat ze in theorie weet wat ze moet doen, en omdat ze de route op twee straten na gereden heeft, die ze een uur voor het examen met de rijschool nog eens gedaan had. Het is het type, dat in haar spiegel kijkt, maar niet ziet... Gewoon geluk gehad op het examen dat er toen net niet al te veel was waar je voor moet zien...
Een examen is een momentopname.
Je kan daar geluk in hebben, zoals jouw zus blijkbaar gehad heeft. Je kan daar ook pech in hebben, zoals veel studenten maar al te goed weten...
accer schreef:Ik ken er inderdaad ook heel veel die zéggen dat ze goed rijden, maar het niet kunnen... Ik ken er ook die zeggen dat ze goed rijden, en dat effectief doen.
Ik ken er veel meer van de eerste groep dan van de tweede...
accer schreef:Na mijn praktijkexamen post ik hier sowiso de opmerkingen om andere kandidaten te helpen, dan kan je eens lezen...
Graag. Dat is uiteindelijk de bedoeling van dit forumonderdeel.
accer schreef:In februari volg ik ook nog 2u rijles, omdat ik nu toch is wil zien hoe een professionele rijles er nu aan toe gaat, en wie weet wat kunnen ze mij nog vertellen, baat het niet dan schaadt het niet zeker... De opmerkingen die ik dan krijg zal ik hier ook wel laten weten...
Een verstandige zet, als je het mij vraagt.
accer schreef:Wat dacht je van eerst eens een ritje met ons te maken, voor je oordeelt?
[ik moet toegeven, ik bestempel mijn moeder soms zelf als een slechte chauffeur=)]
En wanneer ik nu ja zeg komt morgen heel het forum langs... :twisted: ik heb voor dergelijke avonturen eigenlijk te weinig tijd...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

xantingo schreef:Weet dan wel dat de meeste mensen over een zeer zwak karakter beschikken...
Dan ligt het probleem bij het zwakke karakter... Het inleveren van het rijbewijs mag daarom volgens mij niet als algemeen beschouwd worden, maar moet gezien worden als maatregel indien er geen andere oplossing is.
Nog wel 1 kleine opmerking: de meesten die niet van hun rijbewijs kunnen afblijven, zullen ook niet sterk genoeg zijn om het te gaan inleveren, en daar ligt inderdaad een groot probleem...
xantingo schreef:
accer schreef:Ik ken er inderdaad ook heel veel die zéggen dat ze goed rijden, maar het niet kunnen... Ik ken er ook die zeggen dat ze goed rijden, en dat effectief doen.
Ik ken er veel meer van de eerste groep dan van de tweede...
In wat voor een omgeving vertoef jij??? Ik hoop echt waar voor jou, dat je meer mensen rond je hebt die wél kunnen autorijden als niet hoor...
Je moet natuurlijk de vaste rijbewijzen erbij rekenen... Voorlopig of vast maakt in principe namelijk niets uit (bewezen bij onze moemoe hier; bewezen bij iemand die zijn/haar rijbewijs gehaald heeft en pas 5 jaar later nog eens gaat rijden; bewezen bij iemand die geluk gehad heeft op het examen en daarna gewoon fout blijft verder rijden (tot die eens een mindere dosis geluk heeft)
De VRB's hebben inderdaad een hoger percentage "slechte chauffeurs" maar das logisch, aangezien alle ABSOLUTE beginners daartussen zitten, aangezien veel VRB's MOETEN rijden en eigenlijk niet willen ==> geen vooruitgang maken, aangezien de wél goede VRB's zo snel mogelijk voor een vast gaan,......

Statistisch gezien maakt het een verschil, individueel gezien is vast niet per se beter dan voorlopig.
xantingo schreef:
accer schreef:In februari volg ik ook nog 2u rijles, omdat ik nu toch is wil zien hoe een professionele rijles er nu aan toe gaat, en wie weet wat kunnen ze mij nog vertellen, baat het niet dan schaadt het niet zeker... De opmerkingen die ik dan krijg zal ik hier ook wel laten weten...
Een verstandige zet, als je het mij vraagt.
Verstandig zijn is vrij essentieel in het leven... Met alleen maar doen wat moet en nodig is, kom je juist nergens...
xantingo schreef:
accer schreef:Wat dacht je van eerst eens een ritje met ons te maken, voor je oordeelt?
En wanneer ik nu ja zeg komt morgen heel het forum langs... :twisted: ik heb voor dergelijke avonturen eigenlijk te weinig tijd...
Het was dan ook niet mijn bedoeling jou ja te laten zeggen, het was eerder mijn bedoeling de VRB-bestuurders niet algemeen als "slechte chauffeurs" te gaan bestempelen terwijl je eigenlijk niet echt iets over hen (in dit geval dus mij) weet...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

accer schreef:In wat voor een omgeving vertoef jij???
Dat kan je vinden in mijn profiel...
accer schreef:Je moet natuurlijk de vaste rijbewijzen erbij rekenen... Voorlopig of vast maakt in principe namelijk niets uit
Dat maakt wel veel uit.
accer schreef:De VRB's hebben inderdaad een hoger percentage "slechte chauffeurs" maar das logisch, aangezien alle ABSOLUTE beginners daartussen zitten
Van iemand met een voorlopig rijbewijs moet je fouten door de vingers zien.
Immers, die persoon is bezig met het leren autorijden. Die mag fouten maken, zolang hij maar leert uit die fouten.
Dat is ook de reden dat een chauffeur met een voorlopig rijbewijs dit duidelijk kenbaar moet maken door een "L" op zijn voertuig te hangen.

Het hoog percentage "slechte chauffeurs" zit voor mij dan ook niet bij de mensen die met een voorlopig rijbewijs rijden.
accer schreef:
xantingo schreef:
accer schreef:Wat dacht je van eerst eens een ritje met ons te maken, voor je oordeelt?
En wanneer ik nu ja zeg komt morgen heel het forum langs... :twisted: ik heb voor dergelijke avonturen eigenlijk te weinig tijd...
Het was dan ook niet mijn bedoeling jou ja te laten zeggen, het was eerder mijn bedoeling de VRB-bestuurders niet algemeen als "slechte chauffeurs" te gaan bestempelen terwijl je eigenlijk niet echt iets over hen (in dit geval dus mij) weet...
Ik herhaal: een chauffeur met een voorlopig rijbewijs kan geen "slechte chauffeur" zijn. Hoogstens iemand die veel fouten maakt.

Een slechte chauffeur is iemand die het zou moeten kunnen, in het bezit van een definitief rijbewijs en een aantal jaren ervaring, die door nonchalance en egoïsme de fouten opstapelt.
Zo zie ik er elke dag tientallen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Vraag 1:Hoeveel begeleiders mag ik hebben? 1,2,....?

Ok dat zij geen rijervaring op mij kan doorgeven.

Maar er staat denk ik nergens in de wetgeving dat zij werkelijk moet kunnen rijden, ze gaan er van uit dat als iemand een rijbewijs al minstens 8 jaar heeft dat die kan rijden. Maar dat is in dit geval dus niet...

Ik ga waarschijnlijk met mijn ouders leren rijden.

Maar als ik toch redelijk goed kan rijden, en ze (mijn grootmoeder) bv is naar de winkel wil gaan, en ik rij met haar naar die winkel (met mijn voorlopig rijbewijs) met haar dus als 'begeleider' (ookal heeft ze geen rijervaring, ze heeft wel al minstens 8 jaar haar rijbewijs).

Dan doe ik toch niets wat niet mag?
Ja, ok dit is niet de bedoeling van een begeleider....
Zou ik aub antwoord mogen krijgen op mijn vragen(Vet gedrukt)? (Post 3, zie quote hierboven)

Dank u
Plaats reactie