praktijk examen rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
nicky

Bericht door nicky »

goeiedag,

vandaag heb ik voor mijn eerste keer examen gehad met de moto resultaat &quot niet geslaagd&quot . mijn eerste fout was er stonden twee kegels voor het uitwijken en ze hebben het niet gezegd welke ik moest uitwijken. dat was de fout van de examinator want ene kegel was overbodig. ik deed mijn maneuvers opnieuw maar dan was mijn snelheid 45/km inplaats van 50/km. nadien kreeg ik te horen op de rijschool waar ik 8 uur praktijk gevolgd heb dat bijna niemand geslaagd is voor zijn praktijkexamens zowel moto als auto. mijn vraag is dan is dat allemaal een geldkwestie misschien
Bertje

Bericht door Bertje »

Heb je na je 6 uur verplichte rijlessen onmiddelijk de 2 uur vervolmaking gedaan om dan meteen aan het examen deel te nemen (zonder eerst een tijd te oefenen met een voolopig rijbewijs)? Zo ja, dan ben je met scha en schande (net zoals ik) te weten gekomen dat 8 uur lessen echt niet voldoende is om te slagen voor het praktisch examen.

Dat je lesgevers niet hebben gezegd langs welke kant je de kegels moest ontwijken is een onvergeeflijke fout. Dat je examinator dit niet gezegd heeft is een vergefelijke fout, hij gaat er immers van uit dat je het blad met de beschrijving van de manoeuvres dat je na het succesvol afleggen van je theorie-examen hebt gekregen, gelezen hebt. Hierin staat letterlijk: &quotDe kandidaat zal [...] een hindernis links ontwijken of rechts ontwijken op een terrein in spiegelbeeldopstelling.&quot

Het terrein van het examencentrum van Geel, bijvoorbeeld, heeft een spiegelbeeldopstelling. Het terrein van rijschool Fury een paar honderd meter verder heeft exact dezelfde opstelling. Op deze manier zijn de leerlingen vertrouwd met de opstelling.
Als jouw rijschool geen volledig terrein heeft met dezelfde opstelling als dat van het examencentrum, mag je jezelf vragen stellen over de professionaliteit van de rijschool.

Aangezien je niet wist langs welke kant je moest uitwijken, mag ik dan eens vragen hoelang je op je manoevres geoefend hebt?
nicky

Bericht door nicky »

van die kegels was het zeker de fout van de examinator die had het toegegeven da die ene kegel overbodig was. ik wist precies wat ik moest doen op die parcour volgens de maneuvers. want vooraf ging alles heel vlotjes op de parcour van de rijschool zelf. intotaal heb ik ongeveer 8 uur maneuvers gehad en een deel baan.
Bertje

Bericht door Bertje »

Ter hoogte van de uitwijkkegels staan normaal 4 kegels op 1 lijn:
Code: O&nbsp 50cm&nbsp O&nbsp &nbsp &nbsp 150cm&nbsp &nbsp &nbsp O&nbsp 50cm&nbsp O
Voor het uitwijkmanoeuvre moet je de buitenste kegels aan de linkerkant (of de rechterkant bij spiegelopstelling) ontwijken. Tijdens de andere manoevres moet je tussen de binnenste kegels blijven.
Je zou kunnen argumenteren dat er één overbodige kegel staat (nl de rechtse of de linkse bij spiegelbeeldopstelling). Echter, de opstelling van het examenterrein is wettelijk vastgelegd en na het wegnemen van ook maar een enkele kegel wordt de geldigheid van de hele opstelling juridisch betwistbaar.

Als je toch wist langs welke kant je moest uitwijken, hoe kwam het dan dat je toch de andere kant genomen hebt? Als je al urenlang geoefend hebt op dit ontwijken, waarom zou je dan ontwijken langs een kant waarop je niet geoefend hebt en het voor jezelf moeilijk maken?

Als ik de uitleg van mijn instructeurs nog goed herinner wordt het rijden tussen 45 en 50km/h bij het uitwijken met een onvoldoende beoordeeld om dan niet geslaagd te zijn moet je toch nog een onvoldoende of twee vourbehouden gekregen hebben op andere manoeuvres.

Voor je iedereen rondom je beschuldigd moet je ook eens je hand in eigen boezem steken en aan jezelf eerlijk durven toegeven dat je fouten gemaakt hebt. Pas dan kan je leren uit je fouten en het de volgende keer beter doen.
Ik heb uit mijn fouten geleerd en ik doe pas in augustus opnieuw examen (na 3 maanden woon-werkverkeer op de motor met een voorlopig rijbewijs).
nicky

Bericht door nicky »

zoals ik eerder gezegd heb is de rest van mijn maneuvers uitstekend verlopen behalve het uitwijken, er stonden 4 oranje kegels en ene gele zwart en de diene was overbodig. men kon op deze parcour maar juist naar recht ontwijken.mijn lesgever had ook met de examinator daarover gepraat en dan heeft hij toegegeven da die kegel degelijk overbodig was. de tweede keer had ik het juist maar mijn snelheid was maar 45 inplaats dan 50. dat was het enige minpunt en ook het enige wat er op mijn blaadje stond die ik kreeg.
Bertje

Bericht door Bertje »

Normaal gezien overloopt de examinator het parcours voor je je examen aflegt. Je had op dat ogenblik een opmerking over die kegel kunnen maken.
Plaats reactie