Straks praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sarah.H
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009, 09:20

Straks praktijkexamen

Bericht door Sarah.H »

Straks ga ik voor de eerste keer mijn praktijkexamen afleggen. Heb daardoor beetje vreemd gedroomd, wist in m'n droom niet meer wat m'n rem en gaspedaal was, niet zo leuk, haha, en momenteel heb ik ook best wat zenuwtjes. Denk dat als de tijd zover is, dat het best nog wat meer wordt.

Iemand nog tips voor mij voor het examen? Ik ga het afleggen in St Denijs Westrem.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Gewoon je tijd nemen. Ik heb gisteren mijn examen gedaan. :p

Enkele tips:

- Gebruik je spiegels overdreven veel en kijk ook overdreven goed rond. Laat echt duidelijk zien dat je alles bekeken hebt vooraleer je een beweging doet. Zeker belangrijk als je bijvoorbeeld links of rechts moet afslaan. Eerst in de spiegel en over je schouder kijken en pas dan beginnen met pinken.
- Zorg ervoor dat je voldoende afstand bewaard met je voorganger zodat je "vlot" kan rijden en niet schommelen tussen remmen en gas geven
- Wees zelfzeker. Als je een kruispunt oversteekt of oprijd, ga dan niet twijfelen maar kijk of je kan vertrekken en vertrek dan ook. Zorg wel dat je meer dan voldoende tijd hebt om te vertrekken, zodat je rustig kan oprijden en rondkijken naar de borden.
- Gebruik je pinkers ALTIJD. Maar echt voor elke beweging die je maakt hé. Ga je één centimeter naar links, pinken!

En kijk al je lichten enzo goed na vooraleer je vertrekt. Gisteren morgen deden ik en mijn vader nog even een oefening van de technische controles, en wat bleek? De motorkap kon niet meer open. Als je dat niet controleert en je komt zo op et examen, ja, dan heb je wel een probleem natuurlijk.

Voor de rest gewoon rustig blijven. Laat je nergens door opjagen en begin zéker jezelf niet te beoordelen tijdens het examen. De eerste 10 minuten ofzo was ik in mijn hoofd vaak bezig met te zeggen van "pff, dat had ik beter niet gedaan. Het zal wel slecht zijn" en op die manier verlies je concentratie.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Straks praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Sarah.H schreef:Straks ga ik voor de eerste keer mijn praktijkexamen afleggen. Heb daardoor beetje vreemd gedroomd, wist in m'n droom niet meer wat m'n rem en gaspedaal was, niet zo leuk, haha, en momenteel heb ik ook best wat zenuwtjes. Denk dat als de tijd zover is, dat het best nog wat meer wordt.
Vooral rustig blijven.

En een droom, dat is ook maar een droom.
Je weet gas en rem natuurlijk nog staan ;)

Goed luisteren naar wat de examinator wil dat je doet.
Goed rondkijken - spiegels inbegrepen !
En doen zoals je geoefend hebt.
Eigenlijk is het ritje met een examinator niet anders dan anders.

Succes :!:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Nog enkele tips op: www.derijprof.be

Geloof in je eigen kunnen en laat dat gewoon zien aan de examinator.
Veel succes.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sarah.H
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009, 09:20

Bericht door Sarah.H »

Heb het gehaald! Meer uitleg staat in het desbetreffend topic.

viewtopic.php?t=3466
tineke

goed zoo

Bericht door tineke »

das heel fijn dat je geslaagt ben ik moet ook gaan in april heb zo schrik dat het gaat regennen of zo of dat ik hem niet goed ga verstaan en ik durft niet te vragen watblieft kun je me herhaalen daarvoor heb ik schrik mijn nederlands is goed maar nee perfekt
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: goed zoo

Bericht door Inazuma »

tineke schreef:heb zo schrik dat het gaat regennen
Volgens het KMI zijn er gemiddeld 200 regendagen per jaar in België
(180 aan de kust, 220 in de Ardennen)

Waarom heb je schrik dat het zal regenen :?:

Ruitenwissers op.
Verluchting wat meer open (meer luchtdoorstroming).
Eventueel de achterruitverwarming aanzetten.
En wat voorzichtiger rijden : stopafstanden in de regen zijn langer en het zicht door de ramen is wat minder.
of dat ik hem niet goed ga verstaan
De examinator geeft uiteindelijk maar korte instructies.

en ik durft niet te vragen watblieft kun je me herhaalen daarvoor heb ik schrik mijn nederlands is goed maar nee perfekt
Je moet daar geen schrik voor hebben.
Als je iets niet verstaan hebt, zeg dat dan gewoon.
Het is geen examen Nederlands ;)
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

@ Tineke,

Het zal u misschien verbazen, maar...
examinatoren zijn ook maar heel gewone mensen,
met huis, tuin, vrouw, kinderen, vader en moeder, broers en zussen...
Laat uw examinator voor het examen weten dat er mogelijk taalproblemen kunnen zijn - hij/zij zal daar zeker rekening mee houden.
Vragen om een instructie te herhalen is helemaal geen probleem.
Gewoon doen.
tineke

Bericht door tineke »

dank u wel voor jullie reakcie heb nu beseft dat jullie gelijk hebben dank u echt waar :P
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

ketje schreef:@ Tineke,

Het zal u misschien verbazen, maar...
examinatoren zijn ook maar heel gewone mensen,
met huis, tuin, vrouw, kinderen, vader en moeder, broers en zussen...
Laat uw examinator voor het examen weten dat er mogelijk taalproblemen kunnen zijn - hij/zij zal daar zeker rekening mee houden.
Vragen om een instructie te herhalen is helemaal geen probleem.
Gewoon doen.
Serieus? Ik dacht dat dat een soort priesters waren die het examencentrum woonden en enkel naar buiten mochten met een examen.

Weer wat geleerd :D
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Wij zijn geen priesters (of paters die in een klooster wonen) maar toch mogen we de absolutie geven... :lol:
Plaats reactie