Praktijk examen auto

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

nooit droogsturen...

er zijn momenten waarop dit natuurlijk echt niet anders kan, zoals in een zeer smalle straat keren, maar de straten waarin ze je tijdens het examen laten keren zijn meer als breed genoeg.

Niet aan je stuur draaien als je stilstaat dus.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste 'gast',

Er is door verschillende mensen hard gewerkt om alles overzichtelijk uit te leggen in het praktijkboek, zodat we hier niet steeds opnieuw dezelfde vragen moeten beantwoorden.
Waarom nemen jullie dat toch niet door?


NEEN, tijdens het uitvoeren van de manoeuvres mag je niet draaien aan het stuur.

PRAKTIJKBOEK
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

@ Eugeen,

:?: :?: :?:
't Wordt moeilijk om dan te keren of te parkeren :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Mag je tijdens het keren draaien aan je stuur als je stilstaat ?
Ik heb die vraag vlak voor mijn eerste praktische examen ook gesteld aan mijn instructeur. En die heeft daar positief op geantwoord.

Ik heb zijn raad tijdens mijn examen dan ook opgevolgd (behalve bij de eerste beweging, aangezien ik geen voorrang hoefde te verlenen) en heb daar geen opmerking over gekregen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Als je je auto vroegtijdig bij een garagist wil achterlaten, moet je vooral onze raad in de wind slaan, en die van je instructeur opvolgen ;) Droogsturen zal je stuurinrichting beschadigen, en een rode kaart opleveren op de keuring.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Effe een rechtzetting van mij.

Tijdens het uitvoeren van de manoeuvres mag de spiegel niet meer bijgesteld worden.

Tijdens het uitvoeren van de manoeuvres het droogsturen zoveel mogelijk voorkomen. Altijd een beetje rijden terwijl je stuurt.
Gast

Bericht door Gast »

Rafael schreef:Als je je auto vroegtijdig bij een garagist wil achterlaten, moet je vooral onze raad in de wind slaan, en die van je instructeur opvolgen ;) Droogsturen zal je stuurinrichting beschadigen, en een rode kaart opleveren op de keuring.
Ik ben vooral eens benieuwd wat men over droogsturen denkt in de examencentra. Kennelijk wordt het in Haasrode wel gedoogd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Ik ben vooral eens benieuwd wat men over droogsturen denkt in de examencentra. Kennelijk wordt het in Haasrode wel gedoogd.
Kan zijn dat een examinator het niet altijd in de gaten heeft, of er minder aan tilt.

Droogsturen is en blijft een slechte rijtechniek, die bij de verplichte maneuvers tijdens het rijexamen ook nog eens volstrekt overbodig is gezien de ruimte die je daar krijgt om deze maneuvers uit te voeren.


Maar met de sterke stuurbekachtiging tegenwoordig schijnen velen er niet meer van te overtuigen te zijn dat je zeer zware krachten op je stuurinrichting overzet bij het droogsturen.

In de tijd van onbekrachtigde sturen voelde je dat als vanzelf, en liet je het wel zo tenzij het echt niet anders kon.


Uiteindelijk wreekt het droogsturen zich wel op de ganse stuurinrichting.
Plaats reactie