Vrachtwagen op een verkeerde manier laten inhalen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik heb mij eergisteren nog verschrikkelijk geamuseerd in de auto. Gewoon kilometers ver rondgereden, de gas moest er allemaal uit want de dag erna (gisteren dus) moest die installatie naar de keuring, en alle overige gas blazen ze er dan toch uit, en dan heeft onze pa me mij ongeveer heel geel en omstreken laten zien, zodat ik het daar tegen mn examen wat ken.

Nu, op de geelsesteenweg (ja, herentalsesteenweg heet dat daar ook ergens, kzou het nie weten wat het nu juist is, in ieder geval: de baan van geel punt naar de prima lux in herentals), aan het kruispunt met de oevelseweg in Olen heb ik, na deze discussie toch, plezier gehad in de vrachtwagen die door het rood ging...

Wat meer uitleg:
Van iets achter geel punt (waar ik een 77 op mijn snelheidsmeter rijd, wat dus bij die auto ongeveer 70 is) zie ik een vrachtwagen in mijn spiegel dichter komen, mijn begeleider wijst er ook op dat er een af komt, te hard dus, en die blijft daar in mijn gat hangen. (ik begrijp nog altijd niet, wat er nu leuker is aan zo dicht rijden... Trager moest hij toch, ik reed daar. Waarom dan niet een paar meters vroeger trager rijden?) Ik dacht: we zullen inderdaad eens zien wat het geeft als we die laten doen. Die is blijven plakken tot aan dat kruispunt, waar het net toen ik bijna daar was, oranje werd. Ik heb geremd, en ben iets later (van zodra die beschikbaar was) naar de linkerrijstrook (voor linksafslaan dus, dat heb ik dan ook maar gedaan, al was ik dus oorspronkelijk van plan rechtdoor te gaan) gereden. De vrachtwagen achter mij is gewoon door het rood gegaan (op een halve seconde ofzo geen oranje meer, maar rood is rood...). Niet verwonderlijk, met alle gesmolten sneeuw en regen, en het feit dat het daar net 0 graden was toen... Eerst dacht ik nog dat hij gewoon terug was doorgereden omdat ik uit de weg ging, maar toen wees m'n pa op het feit dat hij er zodanig traag doorgegaan is, dat hij waarschijnlijk wel geprobeerd had te stoppen.
Het feit dat ik voor het licht stiltond, en dat de vrachtwagen door het rood gegaan is, niet door het oranje, bewijst volgens mij toch dat ik inderdaad nog moest stoppen. Had daar geen linkse rijvak geweest, had ik gewoon doorgereden met die vrachtwagen achter mij, en had die vrachtwagen mij dus tot een fout gedwongen.
Misschien als onze snelheid wat lager had gelegen, zoals ik normaal doe, dat we wel allebei gestopt hadden geraakt...
Als ik daar niet had gereden, had de vrachtwagen door het oranje geraakt (hij kon inderdaad blijkbaar niet stoppen, dus oke) maar nu moest hij wel afremmen (omdat ik stopte) waardoor hij dus net door het rood ging. Ik denk dat de te korte afstand van de vrachtwagenchauffeur het enige probleem hier was, want bij mijn weten heb ik geen fout gemaakt door te stoppen voor een oranje licht (en ik heb gecontroleerd of ik veilig kon stoppen (door dan naar de linkerrijstrook te gaan kon dat in dit geval))

Ik hou niet van deze situaties, maar het doet mij groot plezier dat als ik het dan meemaak, het vlak na deze discussie komt...

Dat dus gewoon nog even ter aanvulling, om maar te zeggen dat bij een hogere snelheid dat bumperkleven toch echt wel erger kan zijn...
En volgens mij heeft een situatie als deze meer kans voor te vallen, als een van de
uitzonderingen
waarbij de stoppen doorslaan tegen te komen.

Ik ga volgende keer dus gewoon terug trager...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Ik ga volgende keer dus gewoon terug trager...
Niemand heeft ooit beweerd dat je in de nabijheid van verkeerslichten niet mag vertragen.
Had daar geen linkse rijvak geweest, had ik gewoon doorgereden met die vrachtwagen achter mij, en had die vrachtwagen mij dus tot een fout gedwongen.
Als je gewoon rechtdoor door het oranje rijdt als je kunt niet meer veilig stoppen, maak je ook geen fout.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:Niemand heeft ooit beweerd dat je in de nabijheid van verkeerslichten niet mag vertragen.
hindering? op een open baan, met een groot kruispunt met lichten, zelfs zonder lichten is het een voorrangsweg, vertragen aan het kruispunt? en dan omdat je trager reed een hoop mensen voor het rood zetten die anders misschien door het groen geraakt waren? (niet toepasbaar in deze situatie natuurlijk, maar stel nu maar dat het licht langer groen had gebleven)

en enkel aan de verkeerslichten vertragen om deze situatie te voorzien is b*ll sh*t, aangezien je exact hetzelfde kan voorhebben met de bal van een spelend kind dat van achter de haag naast z'n huis de weg op rolt (waar dan meestal het kind achter volgt...) (en ik geloof niet dat de vrachtwagen zijn uitwijkingskills beter zijn dan zijn stopmogelijkheden... zo'n ding is zoals hier eerder gezegd nogal moeilijk op bijvoorbeeld dat gebied...)

ik vind 'lichten' alleen geen reden om te vertragen hoor... (de vrachtwagen achter mij vind ik wel een reden om trager te gaan, maar niet door de combinatie met lichten, zie voorbeeld kind met bal)

De Rijprof schreef:
Had daar geen linkse rijvak geweest, had ik gewoon doorgereden met die vrachtwagen achter mij, en had die vrachtwagen mij dus tot een fout gedwongen.
Als je gewoon rechtdoor door het oranje rijdt en je kunt niet meer veilig stoppen, maak je ook geen fout.
das waar, geen echte fout dan... maar dit is een situatie die vaak voorkomt (vooral met gewone wagens dan) en ik vind het echt geen manier van doen... een bumperklevende idioot en ik moet daarvoor door het oranje? dan vertraag ik liever wat, zodat ik terug min of meer "normaal" rijgedrag kan aannemen (afgezien dan van de snelheid)... Of ik daarmee "last" op de achterligger afschuif, zou ik zo direct nog niet willen zeggen... Stel je maar dat er een flitspaal op het kruispunt had gestaan, ja, hij was er misschien nog op tijd door (er wordt naar 't schijnt pas een seconde na het rood geflitst), maar stel nu dat hij geflitst zou zijn dan, misschien als ik trager had gereden, raakte hij nog wel mee gestopt ==> geen boete voor de bumperklever, dus heb ik hem misschien wel een plezier gedaan...

Tis allemaal maar vanuit welk standpunt je het bekijkt... Als ze mij willen pakken omdat ik door het oranje gereden ben, geef ik ook de uitleg: ik kon niet veilig stoppen.
Als ze die andere pakken voor het bumperkleven zie ik het goed gebeuren dat als ze een oordeel moeten vellen over zijn bumperkleven, dat het oranje licht waar ik dan door moest, meespeelt...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Niemand heeft ooit beweerd dat je in de nabijheid van een speelpleintje niet mag vertragen. :)
en dan omdat je trager reed een hoop mensen voor het rood zetten die anders misschien door het groen geraakt waren?
Je gaat toch niet op volle snelheid blijven rijden, op een moment dat het niet meer veilig is, omdat anderen dan niet door het groen licht geraken? :!:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:Niemand heeft ooit beweerd dat je in de nabijheid van een speelpleintje niet mag vertragen. :)
en dan omdat je trager reed een hoop mensen voor het rood zetten die anders misschien door het groen geraakt waren?
Je gaat toch niet op volle snelheid blijven rijden, op een moment dat het niet meer veilig is, omdat anderen dan niet door het groen licht geraken? :!:
ik bedoelde gewoon, dat eigenlijk dat licht daar zoveel niet mee te maken heeft... Er zijn genoeg andere situaties, en ik denk dat er hier duidelijk gemaakt is dat ongeveer niemand het met me eens is dat ik mijn snelheid laat zakken.
Een licht is maar 1 ding waarvoor je eventueel moet stoppen, waarom alleen met die situatie rekening houden?

als het irritant is dat ik op andere momenten mn snelheid laat zakken (zie hierboven) dan is dit ook zo aan het licht...
je gaat toch niet beweren dat een licht de enige plek is waar bumperkleven gevaarlijk wordt omdat er niet meer goed gestopt kan worden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je gaat toch niet beweren dat een licht de enige plek is waar bumperkleven gevaarlijk wordt omdat er niet meer goed gestopt kan worden?
Neen dat beweert ook niemand.
Ik vind het positief dat je nadenkt over verschillende situaties waarbij je best gaat vertragen.

Deze discussie ging over een bumperklever op een rechte snelweg met een snelheidsbeperking van 50 Km/u.
In dat geval wordt er geadviseerd om gewoon de toegelaten snelheid te rijden en een flinke veiligheidsafstand te houden met je voorligger voor het geval er toch geremd moet worden, dat je zacht en geleidelijk kunt anticiperen.

De veiligheidsafstand die je achterligger te weinig neemt, moet jij in zijn plaats bij nemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef: Deze discussie ging over een bumperklever op een rechte snelweg met een snelheidsbeperking van 50 Km/u.
aan werken... (ook al wordt er niet gewerkt, ik heb ooit op een zondag (wel niet op een snelweg) een eenzame mens op zijn werf gezien... Gezien de combinatie van kostuum met veiligheidsvoorzieningen zoals fluovestje,... geloof ik dat het een aannemer was ofzo...

Afstand die je achterligger te weinig neemt moet ik bijnemen, dat werkt alleen maar als de hindernis waarvoor ik moet stoppen mijn voorligger is natuurlijk... Als er iets onverwachts (zoals bal met kind, dat gaat nu wel niet op een snelweg gebeuren, maar vervang dat dan door iets dat je daar kan vinden, materiaal dat niet goed vastligt ofzo...) voor mijn neus ligt, dan is de enige afstand waar ik op kan rekenen om niemand in mijn "gat" te krijgen, de afstand van mijn achterligger...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

vervang dat dan door iets dat je daar kan vinden, materiaal dat niet goed vastligt ofzo...) voor mijn neus ligt, dan is de enige afstand waar ik op kan rekenen om niemand in mijn "gat" te krijgen, de afstand van mijn achterligger...
Met een dubbele veiligheidsafstand zul je het eventuele materiaal dat op de weg ligt eerder opmerken en veiliger kunnen afremmen of uitwijken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:
vervang dat dan door iets dat je daar kan vinden, materiaal dat niet goed vastligt ofzo...) voor mijn neus ligt, dan is de enige afstand waar ik op kan rekenen om niemand in mijn "gat" te krijgen, de afstand van mijn achterligger...
Met een dubbele veiligheidsafstand zul je het eventuele materiaal dat op de weg ligt eerder opmerken en veiliger kunnen afremmen of uitwijken.
das waar, in vele gevallen, maar als het effectief praktisch recht voor je neus de baan oprolt, heb je daar niet veel aan... Dan zou je dus enkel de lagere snelheid nog kunnen helpen. Dan kan er ook nog altijd iets recht voor je neus (nog dichterbij dan) de baan oprollen, maar zoals je wel begrijpt, wordt de kans bij elke "veiligheid" die je inbouwt (in dit geval meer afstand nemen én trager rijden), een stuk kleiner dat er iets gebeurt...

En ik blijf ervan overtuigd dat de veiligheid die deze lagere snelheid met zich meebrengt, doorweegt ten opzichte van de hindering omdat je trager gaat... Als de bestuurder achter mij liever sneller wil, dan zal hij moeten beseffen dat hij te dicht zit... (Ik zal dan meestal ook mijn snelheid terug opdrijven, niet te plots (want meestal volgt de achterligger dan gewoon tot op terug dezelfde korte afstand), maar snel genoeg om zo weer weg te rijden van de in dit geval vrachtwagen, en zo zien of de afstand tussen mij en achterligger niet groter blijft. Dan kan alles weer zijn normale gang gaan...)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Vrachtwagen op een verkeerde manier laten inhalen

Bericht door bibi585 »

Het ging hier oorspronkelijk over een autosnelweg, daar staan normaal geen verkeerslichten.:wink:

xantingo schreef:
H.A. schreef:Ik spreek hier over E403 omg. Wevelgem.
Daar zijn ze nog altijd bezig met de werkzaamheden. En door die werkzaamheden is de maksimale snelheid beperkt tot 50, 70 of 90km/u.
Ik heb goed nieuws voor jou: de werken zijn er afgelopen.
Inderdaad, eindelijk.
Toen ik er vanavond langsreed heb ik van pure blijdschap na al die jaren een gele rits foto's genomen van het resultaat. :lol:
Plaats reactie