Rijbewijs A voertuig

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Thomas,

Voor het rijbewijs is jouw scooter een andere motorfiets zoals een andere.

Als je nog geen 21 jaar bent op het ogenblik dat je het praktijkexamen aflegt, moet het examen afgelegd worden met een motorfiets zonder zijspan, die aan volgende voorwaarden voldoet:

cilinderinhoud: meer dan 120 cm³maximum vermogen: minstens 20 kW, hoogstens 25 kWmaximum snelheid: minstens 100 km/h op horizontale weg.Je mag dan motorfietsen besturen met een maximum vermogen van hoogstens 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van hoogstens 0,16 kW per kg gewicht (als je het vermogen in kW deelt door het gewicht in kg, mag je op niet meer dan 0,16 uitkomen).

Het gebruik van veiligheidskledij is, op de goedgekeurde helm na, helaas niet verplicht. Voor wat het kost, zou ik je toch willen aanraden ook nog een motorbroek aan te schaffen. Er zijn kniebeschermers in verwerkt, en ze beschermt je huid. Als je met blote benen over het wegdek schuift, levert dat zeer pijnlijke brandwonden op. Met een gewone broek aan heeft de chirurg bovendien dikwijls nog enkele uren werk om de stof van de broek vezeltje per vezeltje uit de brandwonden te verwijderen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Als Vespan-fanaat weet ik dat je Vespa 125cc niet aan die 20 kw gaat komen en dat die 100 km/u wel gehaald kan worden, maar niet aan te raden is. De brochure geeft trouwens een lagere top op. Maar die specificaties lijken me niet realistisch. Ik heb ooit met een 150 cc model en een passagier even 115 km/u gereden. Ik moest wel, ik zat in een tunnel zonder uitwijkmogelijkheden en had een bumperklever achter mij. De max snelheid was daar 120 km/u, maar ik vond 115 eigenlijk al veel te snel. In de praktijk werkt een snelheid van 60 a 80 veel beter.
Let ook op dat Vespa rijden toch nog wel wat verschillend is met moto-rijden: versnelling en ontkoppeling aan het stuur, het rempedaaltje rechts en vooral de kleine wielen.
Hou nog meer afstand dan met een gewone moto want je remweg is door die kleine wielen langer.
Al bij al een leuk ding om rustig mee rond te tuffen en nog redelijk comfortabel ook. Alleen moet je de fouten van het oude design erbij nemen en dan moet je een beetje een fanaat zijn. Vergeet niet dat je met een 2-takt rijdt, met alle voor en nadelen die daar aan verbonden zijn.

Het reservewiel is ook zo'n eigenaardigheid, maar ik heb het toch al een aantal keren nodig gehad. Het vervangen duurt 5 minuten en het vinden van een geschikte steen of stoeprand.
thomas

Bericht door thomas »

bedankt voor de goeie raad!
thomas

Rijbewijs A voertuig

Bericht door thomas »

Beste

ik ben dit jaar 20 jaar geworden en heb een scooter vespa 125cc gekregen. Ik ben in bezit van een rijbewijs B en een rijbewijs A3.

Om met die scooter te mogen rijden zou ik dus het rijbewijs A moeten hebben. Ik zou (na het afleggen van de theorie examens) 6 uur rijschool moeten volgen, en daarna zou ik mijn voorlopig rijbewijs hebben.

Nu is mijn vraag, kan ik op het practijk examen mijn examen dan afleggen met die scooter of moet dat met een moto gebeuren.

Verder heb ik ook nog een andere vraag, is het aanschaffen van een motopak verplicht? Ik heb al een beschermende jas, handschoenen en helm voor op de scooter maar een broek lijkt mij overbodig.

Bedankt voor uw antwoord op voorhand
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hoi iedereen,

Ik heb een gelijkaardig vraagje ?
Ik heb namelijk ook een MotorScooter 200cc maar geen Vespa (voor de kenners -&gt Gilera - Runner VRX 200) Deze rijd gemakkelijk 120km/u en is NIET met versnellingen dus automatische schakeling (vario) maar hij is maar 15KW, ikzelf ben nu al 25 jaar en ben nu ook al in het bezit van het verlopig rijbewijs 'A', ik wil nu mijn praktijkexamen gaan doen en nu vraag ik me af of ik dat mag/kan afleggen met mijn MotorScooter ??
BTW, ik ben van Sint-Niklaas -&gt waar zal ik mijn praktijkexamen moeten afleggen ?
Bedankt alvast !
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Iemand die me even een antwoord kan/wil geven aub ?
Thx !
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: BTW, ik ben van Sint-Niklaas -&gt waar zal ik mijn praktijkexamen moeten afleggen ?
Alvast een antwoord op deze vraag:

Klik hiernaast onder PRAKTIJK op EXAMENCENTRA en vul daar de gemeente in waar je woont.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Om alle discussies over het voertuig waarmee je het examen aflegt te vermijden, is het misschien best dat je even telefonisch de vraag stelt aan het examencentrum.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef: Om alle discussies over het voertuig waarmee je het examen aflegt te vermijden, is het misschien best dat je even telefonisch de vraag stelt aan het examencentrum.
Beste gast,

Mogen we je dan ook vragen om het antwoord wat je van het examencentrum krijgt hier ook te posten dan worden wij er ook wat wijzer over

Ik weet namelijk niet juist hoe het zit met het feit dat je geen vesnellingen op je voertuig hebt en kan het op dit moment nog niet vinden.

Dus kun jij misschien ons en nog andere gebruikers met dezelfde vraag helpen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie