specifieke vraag rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De formule voor het berekenen van de remafstand is dezelfde voor een motorfiets als voor een auto. Alleen gelden voor enkele parameters afwijkende waarden.

Voor het rijbewijsexamen is er dus geen probleem.

Voor de technisch geïnteresseerden bezorg ik hierna nog wat details.

Reactietijd:

De reactietijd hangt van vele factoren af. Er dient rekening gehouden te worden met een verlenging van de reactietijd onder meer op hoge leeftijd, bij ongunstige lichamelijke of psychische conditie van de bestuurder, bij vermoeidheid en bij alcoholgebruik.

Aanspreektijd van de remmen:

Dit is de technisch vereiste tijd tussen het aanraken van het rempedaal en het begin van de drukopbouw in het hydraulisch systeem. Deze tijd eindigt op het ogenblik dat de remvoeringen in aanraking komen met de remschijven of -trommels.

Aanzweltijd van de remmen:

Dit is de tijd die verloopt tussen het begin van de drukopbouw in het hydraulisch systeem en het ogenblik waarop de remmen hun volledige drukkracht bereiken.

Enkele waarden:

0,1 tot 0,3 seconde ... personenwagen
0,2 tot 0,4 seconde ... vrachtwagen
0,1 tot 0,3 seconde ... motorfiets (voetrem)
0,2 tot 0,3 seconde ... motorfiets (handrem)

De aanzweltijd wordt beïnvloed door de uitvoering van de reminrichting en door de kracht en snelheid van de voet van de bestuurder.

Bij een noodremming vanaf meer dan 100 km/h of bij kritieke weer- of rijbaansituaties is de aanname van een dubbel zo lange aanzweltijd realistisch.

Bij de reminrichting zijn de doorsnede van de leidingen en de zuigers van betekenis, evenals de aard van de rembekrachtiger.

Vertraging in m/s²:

Enkele waarden:

0,5 ... ijs, nat
1,0 ... ijs
1,5 ... ijs, droog
2,0 ... sneeuwketting op ijs

1,5 ... rijbaan besmeurd met smeerstof

1,5 ... sneeuw, niet vastgereden
2,5 ... sneeuw, vastgereden, M&ampS winterbanden

3,0 ... vrachtwagen, beladen, nat wegdek, slingerend
3,5 ... vrachtwagen, licht beladen, nat wegdek, sterk slingerend
4,5 ... vrachtwagen, beladen, droog wegdek
5,0 ... vrachtwagen, onbeladen, droog wegdek
5,5 ... lichte vrachtwagen, droog wegdek

4,0 ... personenwagen, slecht wegdek
4,5 ... personenwagen, nat wegdek
6,5 ... personenwagen, droog wegdek
7,5 ... personenwagen, droog wegdek, ABS

4,0 ... motorfiets (alleen achterwiel), droog wegdek
6,5 ... motorfiets (alleen voorwiel), droog wegdek
10,0 ... motorfiets met optimale inzet van de remmen (ABS), droog wegdek

Voorbeeld van een berekening: (enkel de remafstand)

Remvertraging bij middelsterk remmen = -4 m/s²
Beginsnelheid: 36 km/h = 36.000 m / 3.600 s = 10 m/s

Het voertuig staat stil na 10 m/s / 4 m/s² = 2,5 seconde
De remafstand is daarbij:
s = v² / 2a
dus
(10 m/s)² / 2*4 m/s² = 100 m²/s² / 8 m/s² = 12,5 m
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Jozef schreef: met optimale inzet van de remmen (ABS)
Als je ABS aanslaat heb je niet langer een optimale inzet van de remmen: het ABS systeem onderbreekt de remkracht zolang je wielen slippen. Het netto effect van ABS is dus eigenlijk een maximale remkracht afgewisseld met (bijna) geen remkracht.
Wanneer je je remkracht zodanig kan doseren dat je ABS net niet aanslaat kan je een constante maximale remkracht ontwikkelen en daardoor sneller stilstaan dan met ABS.
tyzer

specifieke vraag rijbewijs A

Bericht door tyzer »

beste,

- na een waarschijnlijk niet grondig genoeg onderzoek, stel ik mij de vraag wat de remafstand bepaalt van een motorrijder,
m.a.w. graag een formule
voor de auto vind ik hem maar deze zal normaal toch afwijken!

alvast bedank!

Mvg,

Johan
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef:
Jozef schreef: met optimale inzet van de remmen (ABS)
Als je ABS aanslaat heb je niet langer een optimale inzet van de remmen: het ABS systeem onderbreekt de remkracht zolang je wielen slippen. Het netto effect van ABS is dus eigenlijk een maximale remkracht afgewisseld met (bijna) geen remkracht.
Wanneer je je remkracht zodanig kan doseren dat je ABS net niet aanslaat kan je een constante maximale remkracht ontwikkelen en daardoor sneller stilstaan dan met ABS.
Vooreerst veiligheidshalve dit, om te vermijden dat ik samen met Bertje in de gevangenis beland als een verkeersslachtoffer naar dit forum zou verwijzen:

AANDACHT:
Het is van levensbelang om, met een voertuig dat uitgerust is met ABS, in een noodsituatie de remmen met volle kracht te bedienen, en niet gedoseerd.

Heel wat fabrikanten hebben een bijkomende inrichting voorzien die, wanneer gedetecteerd wordt dat het rempedaal snel en krachtig ingedrukt wordt, de remkracht automatisch tot het maximum verhoogt, om te vermijden dat de bestuurder, vanuit een verkeerd begrip van de werking van ABS, vooralsnog zou proberen gedoseerd te remmen.

ABS heft de remkracht niet op, doch vermindert ze slechts zeer kortstondig juist genoeg om niet het slippen, maar het te sterk slippen van het wiel op te heffen.

ABS treedt in actie op het ogenblik dat het wiel een slip van meer dan 10 à 30% heeft. Bij een slip van 10 à 30% is de wrijving tussen de band en het wegdek het grootst.

Testen van de Duitse ADAC met 7 motorfietsen uit verschillende klassen hebben aangetoond dat de remafstand met ABS beduidend korter is dan zonder ABS.

Zo werd tijdens de test met ABS op nat wegdek vanuit 100 km/h een gemiddelde remafstand van 44,5 m gehaald. Zonder ABS kwamen de testrijders op een gemiddelde remafstand van 57 m.

Dit verschil van 12,5 m betekent dat de motorfiets met ABS al stilstond op de plaats waar de motorfiets zonder ABS nog tegen 50 km/h reed. Het hoeft geen betoog dat dit verschil een kwestie van leven of dood kan zijn.

meer hierover
Plaats reactie