Vraagje remtechniek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Bart_A

Vraagje remtechniek

Bericht door Bart_A »

Hallo,

Vraagje over correcte remtechniek, in verband met de topic die erover staat bij de veelgestelde vragen in dit forum.

Er staat: "Als je in 2de rijdt, ontkoppel je en rem je tot stilstand met de bedrijfsrem. Als je niet onmiddellijk opnieuw moet vertrekken, schakel je in neutraal en laat je het koppelingspedaal los."

1) Wat doe je als wel onmiddellijk opnieuw moet vertrekken of als je niet zeker bent dat je volledig zal moeten stoppen. Ik denk dat je dan in tweede versnelling het koppelingspedaal niet lost zolang er nog kans bestaat dat je niet zal moeten stoppen zodanig dat je het pedaal kan lossen en geleidelijk gas kan bijgeven in 2de versnelling als je terug snelheid kan maken, en dat je in neutraal zet en het pedaal wel lost als je volledig zal moeten stoppen?

2) En nog een technisch vraagje, staat je auto stil, in neutraal en geen enkele pedaal ingeduwd (dus ook de koppeling niet), dan zal hij niet stilvallen (wel mogelijk dat hij beweegt, bijv op een helling, maar stilvallen kan niet). Ook als je rijdt, je neutraal selecteert, en je remt tot stilstand zonder te ontkoppelen zal hij niet stilvallen. Staat hij echter stil, in eerste versnelling en je laat de koppeling los zonder een andere pedaal in te duwen, dan zal hij initieel een voorwaartse beweging maken en uiteindelijk stilvallen. Ook als je zou remmen in eerste tot je stilstaat zonder te ontkoppelen zal je auto stilvallen. Klopt dit een beetje?

Bedankt,
Bart
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagje remtechniek

Bericht door Inazuma »

Bart_A schreef: 1) Wat doe je als wel onmiddellijk opnieuw moet vertrekken
In eerste zetten en weer vertrekken.

of als je niet zeker bent dat je volledig zal moeten stoppen.
Dan had je nog wat verder op de motor kunnen remmen en in 2de traag verder rijden .

Oefenen op het vloeiend veranderen van de gasdosering ;)
Versnellen en vertragen puur op het gas, ipv vertragen met de rem.


Gaat het toch te traag om in 2de te blijven rijden zonder gasgeven (filerijden bvb), dan schakel je naar eerste, en geeft wat gas bij tijdens het laten opkomen van de koppeling, om dan in eerste verder te rijden.

Terugschakelen naar eerste vereist wat feeling, en oefening, om het zonder schokken uit te voeren.

Ik denk dat je dan in tweede versnelling het koppelingspedaal niet lost zolang er nog kans bestaat dat je niet zal moeten stoppen zodanig dat je het pedaal kan lossen en geleidelijk gas kan bijgeven in 2de versnelling als je terug snelheid kan maken,
Je kan eventueel rollend in 2de "doorstarten", je kan er ook op oefenen om dat zoveel mogelijk zonder de koppeling uit te voeren.


Klopt dit een beetje?
Dat klopt.
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt,

Ik heb dit alles vandaag toegepast en het lukt. Het is wel nog wat wennen aan de andere remafstand. Ik ben blij dat ik eindelijk de verkeerde remtechniek afleer, dankzij jullie hulp.

Op een gegeven moment kwam ik echter een verkeerslicht tegen dat plots op rood sprong op dichte afstand (maar niet te dicht om oranjerijden te verantwoorden). Toen had ik wel nog de neiging om terug te grijpen naar vroeger en direct koppelingspedaal en rem tegelijk in te duwen.

In de "veelgestelde vragen" staat er echter het noodstop scenario dat enigzins te vergelijken is: "Merk op dat je bij een noodstop (= zo snel mogelijk tot stilstand komen) niet alle versnellingen moet aflopen. Je drukt gewoon het rempedaal zo hard mogelijk in en je ontkoppelt niet.".

Ik had dus wel ontkoppeld... Is het dan niet zo dat je gegarandeerd stil valt als je volledig remt zonder te koppelen in een versnelling anders dan neutraal?

Groeten,
Bart
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Op een gegeven moment kwam ik echter een verkeerslicht tegen dat plots op rood sprong op dichte afstand (maar niet te dicht om oranjerijden te verantwoorden). Toen had ik wel nog de neiging om terug te grijpen naar vroeger en direct koppelingspedaal en rem tegelijk in te duwen.
Remmen, en pas ontkoppelen wanneer (voor !) het motortoerental te laag gaat worden .

Kan je het koppelingspedaal en het rempedaal tegelijk en snel indrukken ?

Ik ben veel sneller van het gaspedaal op de rem dan dat ik mijn linkerbeen op de koppeling krijg, en ik ben zeker niet alleen daarin ...

Dat zijn vele meters stopafstand die je verliest door tegelijk koppeling en rem in te willen drukken.
Helaas rijden veel mensen zo.

Ik had dus wel ontkoppeld... Is het dan niet zo dat je gegarandeerd stil valt als je volledig remt zonder te koppelen in een versnelling anders dan neutraal?
Geen probleem, dat zullen we daar wat moeten aanpassen want het komt verkeerd over.
Bij een noodstop is het ontkoppelen van ondergeschikt belang - dat doe je maar als er nog tijd over is ;)


Als je door blijft remmen zonder ooit te ontkoppelen, blokkeer je inderdaad de motor.

Bij een noodstop is remmen weliswaar het belangrijkste, maar je ontkoppelt wel degelijk voor je de motor blokkeert.

Als je snel genoeg bij de kopppeling kan.
Bij lage snelheiden / lage versnellingen (1,2 en best mogelijk zelfs in 3) kom je te laat als je echt doorduwt op de rem.
Plaats reactie